Kijk, wij Hollanders houden van gratis. Dat is nu eenmaal een vooroordeel dat gewoon waar is. Worden er ergens gratis samples uitgedeeld dan kan het alleen in Nederland gebeuren dat er mensen tweemaal langs lopen, that’s just the way we roll!
Maar als we erom moeten vrágen, dan staat het schaamrood ons ineens op de kaken. Gek, eigenlijk.
Met vallen en opstaan heb ik mezelf nu zo’n 4 keer aan dezelfde steen gestoten en die steen heet foundation. Ik heb een lichtgetinte huid met een gele ondertoon en eigenlijk heb ik nooit echt problemen met het zoeken van een juiste foundationkleur. Toch heb ik mezelf al een aantal keren een (veel te dure) foundation laten aansmeren en kwam ik er na een paar keer smeren achter dat de kleur toch net iets te roze, net iets te grauw of net iets te licht voor me was.
links: een te roze Sisley foundation | rechts: een te lichte en te grauwe BB cream van Dr. Jart
En dat niet alleen, in de winkel leek alles prima in orde, maar na een paar uur had ik genoeg vet op mijn voorhoofd verzameld om een lekker kroketje in te frituren. En dat terwijl er toch echt ‘oil-free formula’ op het doosje stond.
En zo heb ik inmiddels een kleine stash van zo’n stuk of 6 foundations opgebouwd die voor mij compleet onbruikbaar zijn. Ik heb er maar een paar keer mee gepompt en nu staan ze gewoon stof te vangen. Zo zonde!
Ik heb mezelf daarom beloofd om nooit meer een foundation aan te schaffen zonder hem een hele dag uit te hebben getest. Dus nog voor de verkoopster op een drafje naar de kassa hobbelt om die veel te dure foundation aan te slaan roep ik dat ik graag een cupje wil hebben met een paar pompjes foundation erin, zodat ik ’em nog eventjes kan testen. Gewoon, just in case.
Het kan me niet schelen dat de teleurstelling van het gezicht van de verkoopster afdruipt. Het kan me ook niet schelen dat ze net iets te agressief de cupjes-la opentrekt en met een gezicht op onweer mijn misschien-wel-toekomstige-foundation in het cupje aan het pompen is. En het kan me al helemaal niet schelen dat ze me niet aankijkt wanneer ze me het cupje aanreikt met een onleesbaar, misschien wel express slordig geschreven labeltje. Ik weet wat erin zit.
En zo behoed ik mezelf voortaan van foundationmiskopen. Foundations koop je niet in een opwelling. De kleur kan zich namelijk nog een beetje aanpassen. Soms moet de formule nog een beetje ‘in je huid zinken’ zoals dat heet, waardoor de kleur een betere of slechtere match kan worden met jouw eigen huidskleur. En soms lijkt de formule ideaal, maar blijkt ‘ie gedurende de dag toch wat te droog (ewl, velletjes alert!) of te vet (ewl, spiegelei alert!) voor je te zijn.
Het kan ook gebeuren dat de foundation in het begin heel natuurlijk oogt, maar later ineens supercakey wordt. Dat je het echt kan zien zitten doordat er een poederlaagje op je donshaartjes ligt. Ineens, uit het niets! Of dat de foundation na een paar uur al van je gezicht is verdwenen. Where did it go? Ik vind dat een goede foundation minstens 8 uur goed op mijn gezicht moet blijven zitten.
Dit zijn allemaal zaken waarmee je rekening moet houden wanneer je een foundation aanschaft. En dat kan je echt niet allemaal uitvogelen in die 10 minuten dat jij in de parfumerie staat. Ik kan er daarom niet genoeg op hameren: vraag een sample! Zeg er desnoods bij dat je een gevoelige huid hebt en dat je zeker wilt weten dat je er geen reactie op krijgt, als je het niet zo goed durft. Wanneer je zoiets zegt zijn verkopers vaak een stuk begripvoller.
Een andere tip is om de foundation aan te brengen en vervolgens een foto met flits van je gezicht en hals te maken. Ziet het er nog steeds mooi en natuurlijk uit of lijkt je hoofd ineens niet meer bij je lichaam te horen?
bron foto | something went terribly wrong here!
In de winkel willen verkopers nog wel eens roepen ‘Oh, maar als je er een lekkere volle dagcreme onder draagt en 3 keer per dag scrubt dan zie je niets meer van die velletjes joh!’ of ‘oh, maar als je om de twee uur even opnieuw wat matterende poeder aanbrengt is het gewoon een goede foundation hoor. Doen wij hier allemaal ook!’. Neem hier geen genoegen mee. Er zijn zo veel foundations op de markt en er moet echt wel een formule zijn die werkt voor jouw huid, ook zonder allerlei skincareproducten die je er dan ineens naast moet gaan gebruiken.
Ik moet zeggen dat ik wel echt blij ben met mijn matterende oil free moisturizer van Mario Badescu. Ik heb nu een stuk minder last van shine bij foundations. Toch komt het echt nog wel voor dat bepaalde foundations al na een uur gaan glanzen. Die formules zijn mij dan gewoon te vet en gewoon ongeschikt voor mijn huid. Dus, de zoektocht gaat door.
Inmiddels weten jullie dat ik per toeval ontdekte dat de Sephora brightening & hydrating foundation een goede kleurmatch voor me is! Daarnaast glans ik er amper mee wanneer ik Mario Badescu gebruik. Een andere foundations die ik graag gebruik is Teint Miracle van Lancôme. Ook deze wordt niet vettig en geeft een mooi en natuurlijk effect.
Tori Spelling en Olivia Palermo met een ietwat te lichte foundation. Niet héél storend, maar een tintje donkerder had wat natuurlijker en levendiger geoogd, denk ik.
Zo zie je maar weer, zelfs een beautyblogger die toch wel verstand van zaken dient te hebben wat betreft beauty en make-up, doet nog wel eens een beautymiskoop. Zo ook celebs die worden opgemaakt door een professionele visagist. It just happens! Met schade en schande ben ik gelukkig wijzer geworden en ik zou mezelf niet zijn als ik mijn kennis niet met jullie zou delen. Daarom lieve beautylabbers: wees niet bang om een sample te vragen van foundation.
Hetzelfde geld voor parfum. Ga niet af op een geurstrookje, maar spray de geur op je huid en ruik er gedurende de dag aan. De geur veranderd omdat het zo is ontwikkeld dat de geuren verlopen van de topnoot naar het hart en als laatste de basis. Tevens kun je dan meteen testen hoe lang de geur daadwerkelijk blijft hangen. Niemand heeft zin om 80 euro neer te tellen voor een geur die na twee uur al is vervlogen, right?
Wil je de geur langer testen? Vraag ook dan om een sample. Vind je dit awkward, zeg dan bijvoorbeeld dat je de geur ook aan je (moeder/vriend/zus/vriendin) wilt laten ruiken, dus dat je hem even mee naar huis wilt nemen. Of zeg gewoon dat je enorm twijfelt en dat je het nog een dagje extra wilt testen om het zeker te weten. Of zeg dat het een cadeautje is voor iemand en dat je diegene de geur nog even wilt laten ruiken. Wees niet bang dat de verkopers je geen sample zullen meegeven, ze hebben gewoon lege buisjes en trechtertjes en kunnen van elke geur, mits er een tester van is, een sample maken.
Zelfgemaakte parfumsamples
Vraag wel echt alleen om samples wanneer je oprecht geïnteresseerd bent om uiteindelijk iets aan te schaffen. Ik vind niet dat je misbruik moet maken van hun tijd en alleen om samples komt vragen omdat je zo graag iets gratis wilt hebben. Bovendien prikken verkopers daar meteen doorheen en merken ze snel genoeg of je echte interesse toont of niet.
Niet altijd. Soms heeft ook een verkoper zijn of haar dag niet en word je onterecht slecht behandeld, terwijl je oprechte interesse hebt in een bepaald product. Ik heb gemerkt dat vooral jonge meisjes zich slecht behandeld voelen in een parfumerie en dat is jammer, want het hoort juist een leuke ervaring te zijn, of je nu wel of niet iets koopt. Wanneer je het gevoel hebt dat je niet goed wordt behandeld, durf dit dan gewoon aan te geven. Zeg gewoon op de man af: ik krijg het gevoel dat u mij niet serieus neemt als klant. Ligt dat aan mij, of aan u? Hierna word je vast en zeker stukken beter behandeld, of het gaat van kwaad tot erger en dan is het tijd om de bedrijfsleider erbij te halen.
You want this, huh? Well, you’re not getting any! Ok, BYE!
Vind je het eng om de confrontatie aan te gaan? Ga dan gewoon weg en loop met opgeheven hoofd de winkel uit. Misschien kun je een dag later, wanneer je niet meer boos of geschrokken bent, het filiaal eens opbellen of een brief schrijven. Of je doet niets en komt er gewoon niet meer. Zijn zij weer een potentiële klant kwijt, their loss.
Goed, ik dwaal een beetje af. Het doel van deze blogpost was om jullie erop attent te maken dat het echt wel OK is om samples te vragen. Sterker nog, het is naar mijn mening en zeker wat foundation betreft een absolute must! En mocht je een gevoelige huid hebben die vaak heftig kan reageren op bepaalde ingrediënten, dan moet je het sowieso altijd doen. Zie het niet als bedelen of sloeberen, zie het als iets doodnormaals. Het is echt geen voorschut om het te vragen, want er kan – zoals ik hierboven al had beschreven – heel veel misgaan. Behoed jezelf van miskopen en DURF TE VRAGEN! Gewoon doen. Beloofd?
Hebben jullie wel eens een ontzettende beautymiskoop gedaan? En zo ja, wat? Denk je dat een sample dit had kunnen voorkomen?
Until next time,
Serena Verbon
Ruim twee jaar geleden was ik op zoek naar een goede foundation, in de hoop dat die in een duurder segment wel verkrijgbaar was (daar waar ik al jaren met goedkopere, bij de drogist verkrijgbare foundations aan het testen was, maar niets kon vinden wat aan sloot op mijn wensen). In de parfumerie stond iemand meteen klaar met foundation en kwast om een duur merk op mijn gezicht te smeren. Ze heeft het netjes aan gebracht op mijn gezicht en in de winkel zag het er geweldig uit. Met wat complimenten van de winkelmedewerkers was ik overtuigd: dit is de foundation die ik wil hebben! Dus die kocht ik en nam ik mee naar huis. De volgende dag droeg ik de foundation vol vertrouwen naar mijn werk. Een aantal collega’s vroeg me of ik me wel lekker voelde… Ik zag namelijk zo bleek! De foundation heb ik daarna nooit meer gedragen, want ondanks dat de dekking wel natuurlijk was (niemand opperde dat de bleke kleur door mijn make up kwam, het zag er wel ‘natuurlijk’ uit), past de kleur totaal niet bij me. In de winkel misschien wel, bij kunstmatig licht, maar in het normale dagelijkse leven zag het er verschrikkelijk onnatuurlijk uit. Voor mij een les om nooit meer zomaar een foundation te kopen die er in de winkel goed uit ziet; eerst maar testen thuis en in het dagelijkse leven. Een nare eerste ervaring van het kopen van een duurdere foundation.
Na enkele reacties gelezen te hebben wil ik jullie ook op het hart drukken dat verkoopsters bij o.a. de ICI paris erg veel baat hebben bij de verkoop van een specifiek product (ik heb er zelf 2 jaar gewerkt). Wij hadden bepaalde ‘targets’ en bij het behalen van een target mogen WIJ voor persoonlijk gebruik gratis producten uitzoeken (!) vaak twv >300 euro. Hoe meer je verkoopt, des te meer je mag uitkiezen….
Kom jij dus bij mij een HUGO Boss luchtje uitzoeken van 30 ml, geloof dan maar ik dat ervoor zorgde dat jij met een 50 ml naar huis zou gaan (soms stond de 30ml niet eens op de plank). Of nog beter, waren de targets op dat moment van Sisley? Dan zorg ik ervoor dat ik het geurtje van HUGO uit je hoofd praat en je met een product van Sisley de winkel verlaat. Want daar heb ik baat bij.
Dames, de verkoopsters hebben er persoonlijk gewin bij als jij met iets van een bepaald merk naar huis gaat. Laat je niet misleiden, doe vooronderzoek op internet en koop dat waar je voor komt. Ook al krijg je een boos gezicht van de verkoopster (ze lopen hun Targets mis en krijgen op hun kop voor de lage verkoopcijfers).
En ik hoop van harte dat bloggers hier ook een keer aandacht aan besteden.
Als (mannelijk) parfumverzamelaar wil ik ook echo-en dat je parfum (en andere producten) altijd moet testen voor de aanschaf, het liefst meerdere malen (sampeltjes zijn een uitkomst).
Als er iets niet verkrijgbaar is bij de douglas of ici paris, zijn er ook online samples beschikbaar (voor een kleine vergoeding) zoals bij parfumaria.com, skins.nl en parfumswinkel.nl, om maar wat nederlandse sites te noemen.
Ik heb ook weleens de verkeerde foundation gekocht. Hij was veel te licht en de vrouw in de winkel raadde ‘m aan. Ik ben er gewoon mee teruggegaan en kreeg een andere nieuwe mee, de verkoopster gaf zelf toe dat die andere te licht was.
Tegenwoordig krijg je bij winkels niet zomaar testers mee alleen als je er netjes uitziet en rijk dan zien de verkopers dat je wat wil kopen maar jonge mensen krijg je zo een blik van donderop uit de winkel
Ik werk bij ici paris en dat is ergens wel waar. Moet je ook begrijpen dat wij wekelijks mensen over de vloer krijgen die in iedere winkel gratis dingen gaan vragen. Ze komen binnen en als ze hun staaltjes hebben komt er even later een zus van hun ook achter staaltjes. Het is jammer dat jullie erdoor minder worden geholpen maar wij nemen het zekere voor het onzekere.
Auteur
Ik denk dat jullie ongeacht de leeftijd wel kunnen inschatten of iemand oprecht geïnteresseerd is in iets, toch? Ik snap dat jullie niet zomaar geurtjes meegeven, dat kost jullie ook geld, maar als iemand de winkel binnenkomt en zegt, ik heb iets gelezen over een creme, maar ik heb een moeilijke huid, mag ik een sample mee om het te testen, dan maken jullie die toch wel? Althans, dat hoop ik..
Het is een goede tip met je portemonee of het bedrag van wat je wild kopen in het zicht van de verkoper te houden. dan geven ze gauwer een sample of je zegt erbij * Mevrouw ik WIL HEEL GRAAG *dit produckt kopen* Maar ik zou hem graag eerst een dagje willen testen. zou u zo vriendelijk willen zijn om mij een sample aan te bieden ? Gebruik nette taal! vooral als je nog best jong bent 😀
Helaas ook heel veel foundation miskopen gehad en niet zulke goedkope ook. Heb ook een gele ondertint maar helaas valt bij mij alles of oranje of te licht uit. Absolute nachtmerrie. Heb hier ook enorm veel zo goed als nieuwe foundation liggen waarmee ik gewoon niets kan.
Ik ben 13 en wou laatst het nieuwe parfum van nicki minaj kopen, dus vroeg om een sample. De verkoopster zei dat ze geen testers gaven aan kindertjes!
Laatst nog, ik zat te kijken naar 3 verschillende parfums en ik twijfelde heel erg, dus ik vroeg om een sample zodat ik ze nog een keer kon testen , ik woon ook in het dorp bij die ici paris en koop daar altijd mn parfum. Weet je wat ze deed? Ze keek me aan en zij; sorry, daar doen wij niet aan. Toen draaide ze zich om en liep gewoon weg!
BELOOFD! altijd als ik naar lush ga vraag k samples want ik ga geen vijftien euro uitgeven aan een shampoo die uiteindelyk niet blykt te werken!
xoxo
Bedankt voor de inspiratie! Mijn foundation is binnenkort op en ik ga dan denk ik die van de sephora uitproberen, hopelijk kunnen zij ook een sample meegeven.
Bij de parfumerie hier in het dorp krijg ik nooit een sample mee. Elke keer is er wel iets, onze flaconnetje zijn op, er is geen tester van (terwijl ik van 4 geuren, 1 geur een tester vraag. niet voor de heb, maar voor een kadotje) of ze spuiten het direct op zonder te vragen en zeggen daarna dat als ik hem nog steeds lekker vind over een paar uur dat ik maar moet terug komen voor een tester. Bah, z’n slechte service..
Ja handig, ik hoorde laatst ook al van die samples. Wil ook weer nieuwe aanschaffen, eerst maar die samples halen 🙂
Ughh, ik heb 2 weken terug zo’n situatie gehad met jawel, foundation.. Normaal gebruik ik Clinique, is te donker voor mijn winterhuidje en staat beter in de zomer icm met mijn sproeten… Gebruikte daarom al een tijdje Catrice, eventjes goedkoop want ik zou erna toch weer overstappen op Clinique.
De Catrice foundation was in de lichtste kleur, het kon nét maar ik was er niet tevreden over.. Ging 2 weken terug dus naar de Sephora voor een palette en heb mij laten adviseren over een foundation. Ik ben naar huis gegaan met Chanel Vitalumiere Aqua, nog duurder dan mijn Clinique! Eenmaal thuis nog ff zelf geswatched en geprobeerd.. De Chanel is lichter dan de Catrice die ik al had, maar nogsteeds niet licht genoeg voor mijn huid en de kleur klopt niet helemaal met mijn ondertoon. Bah!
Ga ik toch nog een beetje erop vooruit, want hij is iig lichter dan de Catrice foundation, toch.. :’)
ja! ik heb laatst nog chanel aqua foundation gekocht, maar na lang twijfelen heb ik hem toch gewoon terug gebracht! het kon me niks schelen dat het hetzelfde meisje was die het mij ook verkocht had (ik had namelijk het idee dat ze het me zat aan te praten)
Ik ben zelf 18 jaar en ik zie er jonger uit dan ik ben, daarom voel ik me vaak wat ongemakkelijk in parfumerieën. Dat was geen probleem, aangezien ik me ook nooit in parfum geïnteresseerd heb, tot een paar weken terug. Beetje onderzoeken, verschillende geuren ruiken etc. Ik ben een paar keer heel vriendelijk geholpen in verschillende Ici Paris XL fillialen! Meerdere samples gekregen van geuren die ik lekker vind en uiteindelijk ook wat geuren gekocht.
Ik denk dat de vriendelijkheid en het geven van samples heel erg per filiaal kan verschillen.
Wat ik ook merk in parfumeries (en ook in kledingwinkels trouwens), is dat verkoopsters veeel aardiger zijn en veel meer voor je willen doen als je hun hulp vraagt. Ik vraag vaak gewoon van: ‘Ik ben eigenlijk op zoek naar een nieuw.. geurtje/broek/jurkje, weet jij misschien iets?’
Als het een leuke verkoopster is die van haar werk houdt zal ze je direct helpen (want dat vindt ze leuk!) en dan kun je veel meer voor elkaar krijgen. Zo kreeg ik een jasje een keer voor 70% korting ipv 50% en krijg ik altijd gratis samples mee om ‘nog even uit te proberen’.
Als jij vriendelijk bent, zijn zij ook vriendelijk!
Laatst was ik bij de Lush in Utrecht. Ik had een flink aantal producten afgerekend bij de kassa en de verkoopster achter de kassa had tegen me gezegt dat ik in de winkel mocht kijken waar ik een sample van wilde. Ze wilde me namelijk een sample meegeven, maar ze had niets liggen achter de kassa. Ik zou dan even aan haar collega mogen vragen of ik van “…” een sample mocht. Dus dat deed ik. Ik vroeg heel netjes: Goedendag, uw collega vertelde mij net dat ik ergens een sample van mocht uitkiezen, dus ik wilde u vragen of ik een sample van de Bohemian Soap mocht. Toen kreeg ik daar een niet al te gezellige blik bij van de collega. Ze had niets liggen zei ze. Ik zei dat ik daarom ook aan haar moest vragen of ik ergens een sample van mocht. Nou, na een aantal seconden bedenktijd ging ze toch maar even een stukje voor me snijden. Pff, ik dacht: Ze zal er wel niet zo moeilijk over doen, aangezien die verkoopster achter de kassa het me had verteld. Achjaa, ik kan er wel tegen. Maar echt klantvriendelijk vond ik het niet 😀
Mijn kast ligt ook vol miskopen (zeker niet alleen foundation maar denk ook oogschaduw, lippenstift/gloss en nagellak). Blijkt de kleur me toch niet te staan..Zou goed zijn als iedereen bij elkaar kon komen om te ruilen!
Ik heb ook acht foundations liggen in een verkeerde kleur, zelfs één van MAC waarvoor ik me speciaal had laten adviseren. Niet leuk.
ik weet niet of het misschien al genoemd is, maar op ebay kan je ook samples kopen, van bijv een product dat niet in NL te krijgen is maar alleen via internet. Zo heb ik bijv. een pakketje gekocht op ebay van Skin79 BB cream, er zaten 3 verschillende soorten BB cream in en het koste iets van 4 euro. Heel handig want nu weet ik welke me wel of niet bevalt voordat ik het ga bestellen
Ik vraag nooit meer om samples! Ik dacht dat het niet meer kon. Een vrouw bij de douglas blerde naar me dat ik het niet mocht omdat ze geen gratis samples meer uit deelden. Sindsdien heb ik nooit meer om samples gevraagd. Vind die douglas waar ik was sowieso ontzettend onbeschoft. Ik ga nooit meer die winkel in, echt nooit meer!
Geeft de mac store ook staaltjes uit? Ik twijfel nl of ik nw15 of 20 ben. Had aan mijn zusje gevraagd ( ik heb geen mac winkel in de buurt) om 2 samples te halen, maar “die hadden ze niet”. Klopt dit wel? Zonder eerst te testen koop ik nl geen foundation! Te veel miskopen in de afgelopen jaren….
Nou ik hou het voorlopig maar op mijn catrice foundation die naar mijn idee precies goed is. Ik wou dat ik toen een sample had gevraagd van de BB Cream van Garnier, want die volle tube heb ik maar weg moeten geven.
En over dat niet serieus behandeld worden, dat merk ik ook wel is. Meestal ben ik dan zelf ook dwars en ga ik het in een andere parfurmerie kopen. Maar ik had het pas ook bij MAC, en ja daar was maar 1 counter.
gisteren heb ik bij de bijenkorft amterdam een sample van fundation bij Channel gevraagd maar de verkoopster keek naar mij alsof ik aan het bedelen was en zei ” äls uw wilt testen,kan uw hier doen” dus ik ging naar douglas en daar heb ik wel een sample gekregen maar dat kreeg je ook niet altijd ,ik denk dat hang een beetje af van de verkoopster hoe ze aardig is of arrogant
Over een beauty miskoop gesproken: gisteren was ik naar de stad en had ik de Maybelline Dream Nude Airfoam foundation gekocht. Ik had de kleur 060 caramel gekozen omdat de anderen simpelweg te licht waren. Toen ik vanochtend deze foundation aanbracht schrok ik me rot. Hij was veels te donker, haha. Zonde, maar niks aan te doen. Ik denk zeker dat een sample dit had kunnen voorkomen. Alhoewel ik niet weet hoe je een sample van deze foundation zou kunnen maken.
Dus je kan gewoon testertjes vragen?
Bij de kruitvat hebben ze ook wel dure foundations, kan je dat daar dan ook vragen??
Ik vind het nogal raar dat in dit artikel wordt gedaan alsof iedere verkoopster het verschrikkelijk vindt om iemand van samples te voorzien. Zelf werk ik ruim anderhalf jaar in een parfumerie als beauty advisor, en ben slechts 17 jaar.
Het verschil tussen een parfumerie en drugstore is júist die extra service van samples maken om het product thuis even uit te proberen, en medewerksters weten dat, en gedragen zich daar ook naar als ze een goede medewerkster zijn.
Jonge meiden horen (en worden bij ons in ieder geval) net zo behandeld te worden als iedere andere klant, het is namelijk de klant van de toekomst. En vaak zijn het nieteens de jongere meiden die voor gratis samples komen, maar de volwassen vrouwen.
Nouja, het komt er dus op neer dat heus niet in alle winkels bitchy verkopers rondlopen, en het daarom ook niet zo handig is om dat zo in een artikel over te laten komen. Verkoopsters horen je beste vriend te zijn in de winkel, en het maakt ècht niet uit of jij in je kloffie rondloopt of in een cocktailjurkje. En als je wel bitchy behandeld wordt ligt dat aan een individueel persoon, niet aan haar beroep. Als er ìemand zich verheven zou moeten voelen, is het dan degene die de foundations van vijf tientjes zou moeten verkopen, of degene die de foundations van vijf tientjes kòòpt?
En uiteindelijk worden de beauty advisors ervoor betaald om jouw ervaring zo leuk mogelijk te maken, en daar hoort het maken van samples ook bij: de cupjes en buisjes zijn er niet voor niets.
Je hebt groot gelijk Serena! Eindelijk iemand met een beetje pit! 🙂 De medewerker is er om jou te assisteren en om het tot een aangename ervaring te maken, ze worden er nota bene voor betaald. Zonder jou -de klant- hebben ze niet eens een baan! Beleefdheid en fatsoen is soms ver te zoeken! Een verkoopster haalde mij gister nog t bloed onder de nagels vandaan. Stond niemand achter de kassa, na twee keer bellen kwam ze eindelijk, met een telefoon aan haar oor. Geen gedag, geen totaal bedrag, ze zei niks. Toen heb ik het haar maar gevraagd met strenge blik. Uiteindelijk maar een klacht ingediend bij haar leidinggevende.. blech!
Oke genoeg negativiteit!
Fijn weekend iedereen 🙂
in de winkel ter plekke?
Leren ze wel van..
Nou gelijk heb je! Gewoon vragen ;p
Erg herkenbaar… Ik heb zo’n 7 concealers thuis liggen die ik helemaal niet meer gebruik. In de counters zag het er wel mooi en goed uit op mijn huid, maar later op de dag werd het inderdaad steeds minder mooi. Ik dacht elke keer, ‘ach, het is maar 16 euro’. Nou, 7x 16 euro…
Ik heb nooit een sample gevraagd eigenlijk. Wel had ik laatst nieuwe foundation nodig en ik had er een heleboel uitgeprobeerd, maar van degene die ik wilde hadden ze alleen nog maar een testertje. Die kunnen ze natuurlijk niet verkopen, maar die verkoopster zei doodleuk: over drie dagen komt de nieuwe voorraad weer. Ik vul even een cupje met tester zodat je nog even vooruit komt, en dan kun je over drie dagen alsnog de full size kopen als je hem dan nog wil. Ik was flabbergasted van die service, haha. En inderdaad ben ik later terug gegaan om de full size te kopen.
Ik vind het goede tips om voor jezelf op te komen, thanks.Bij de ene winkel (de iets duurdere variant) word ik netter geholpen dan bij de budget variant… maar dat is mijn gevoel. Producten die ik regelmatig gebruik bestel ik daarna ergens oniine (wat ook fijn voor mijn budget dan weer is). Alhoewel ik voor huidverzorging altijd naar de winkel ga.
Ik vind het stiekem ook echt best lastig om om een sample te vragen, behalve als er een vriendin bij is (dat is misschien dus ook nog een tip).
Een vriendin van mij neemt zelfs weleens van die lege potjes mee en vraagt of de verkoper het daarin wilt doen (gezien ze weleens heeft meegemaakt dat ze zeiden dat ze geen potjes meer hadden en ze toen toch de foundation heeft gekocht – was helemaal de verkeerde kleur helaas).
Wat een leuk artikel! Je hebt helemaal gelijk 🙂
Goed artikel! Ook bij parfum vind ik het zeker een must, omdat je huid licht verandert tijdens de maand (cyclus je weet) en een geur heel anders kan ruiken in combinatie met je huid wanneer je ongesteld bent of wanneer je ovuleert.
een kleine stash van 6 verkeerde foundations doe je goed! ik heb 9 vloeibare foundations, 5 mousse foundations en 5 poeders allemaal in 1 of 2 tinten te donker 🙁 zo ontzettend zonde maar wel een goede reden voor de zonnebank haha
Ik vind het heel lastig om te vragen om staaltjes en proefjes. Ik kan me een bepaald moment uit een grijs verleden nog best goed herinneren. Ik was met een vriendinnetje een luxe parfumerie binnengelopen in België en we vroegen netjes om een paar miniatuurtjes en proefmonstertjes. We werden zonder pardon de deur uitgewerkt, want we hadden in haar optiek toch ‘geen rode cent om überhaupt iets luxe als in haar zaak werd verkocht, te kopen’. Ik kreeg een hoofd als een paprika en ben uit protest nooit meer naar die winkel geweest. Toch heeft dat moment duidelijk veel impact gehad op mij als pubermeisje. Ik durf nog steeds – met mijn 22 jaar – heel moeilijk tot niet om een miniatuurtje te vragen. Wellicht dat het deels komt door het feit dat ik een best moeilijke acnehuid heb met littekentjes en dat ik dat voor mijn gevoel extra benadruk als ik daarna zou vragen, mijn onzekerheid en die bovenstaande case. Best jammer, eigenlijk!
er zitten altijd krengen tussen, maar dat wil niet zeggen dat de volgende dat ook is!
De laatste tijd vraag ik ook steeds vaker om samples.
Een aantal weken geleden vroeg ik bij de ici paris naar een product dat de donkere kringen maskeert, maar wat geen concealer is (je had het erover in je blog over mooi zijn zonder make-up). Het vrouwtje wist eerst niet wat ik bedoelde, ging ze het navragen bij haar collega en toen kwam ze dus met een of ander product dat zo’n 55 euro kostte. Toen vroeg ik of het mogelijk was om te testen “nee, gaat niet. Hier zijn geen samples van”. Verder probeerde ze me nog een andere gezichtscreme aan te smeren (te vette huid + mee-eters) en wou ze ook nog de rest van de lijn van de donkere-kringen-maskeerder aansmeren.. Dacht het niet.
Een week later was ik aan het shoppen in Nijmegen, daar ook nog de Ici paris in gegaan (had een make-up kwastje nodig) en de verkoopster begon met mij te praten (ik was daar op een event, waarbij iedereen met grote tassen liep en zij vroeg zich af wat het was). Vervolgens kreeg ik het met haar dus over dat ik gehoord had over een prodcut en dat ik in Roosendaal bij de ici was geweest en de verkoopster niet wist wat ik bedoelde. vervolgens liep de verkoopster in Nijmegen naar de counter pakte een flesje van Estee Lauder erbij en zei “ik vermoed dat je dit bedoeld” en gaf er nog een hele uitleg bij. Vervolgens pakte ze dus een cupje en ging ze hem uit dr eigen vullen. Kheb niet eens gevraagd of ik een sample mocht en ook niet eens gezegd dat ik er in Roosendaal geen kreeg. Echt service!
Verder ben ik afgelopen woensdag voor de eerste keer ooit bij de Lush geweest (in Antwerpen). Na jouw review over het haarmasker en conditioner was ik toch wel benieuwd. Dus de verkoopster kwam vragen of ze me misschien kon helpen en liet mij ook wat producten uit proberen. Uiteindelijk wilde ik putty for your hands en een conditioner en een haarmasker kopen, maar dat werd mij toch te duur in een keer. Dus ik zei tegen haar dat ik eerst de zeep en conditioner wou uitproberen en als dat die bevielen, ik dan ook het haarmasker zou kopen (of als de condioner volstaat, ik het dan niet meer nodig heb). Zegt de verkoopster “weet je wat, ik geef je wel een proefje mee van het haarmasker”.
Fantastisch!
Nu moet ik nog het lef krijgen om er zelf om te gaan vragen.. Vooral wat concealer en foundation betreft..
Btw, de sample die ik mee kreeg van de ici paris in Nijmegen was ook een grote sample. Ik heb hem nu zo’n 6 weken geleden gekregen en ik kan er nog zeker 3 weken mee doen (met dagelijks gebruik). Natuurlijk, je hebt maar een heel klein beetje nodig, maar zoals je al zei; de huid heeft 4 weken nodig om zich te vernieuwen.
Met dit sample kun je dus echt testen of het werkt of niet, aangezien je er gewoon bijna 10 weken mee kunt doen (ik kan je overigens nu al wel vertellen dat het voor mij werkt, dus zodra mijn stufi binnen is ga ik het product halen)
Verder een tip voor iedereen die niet durft te vragen om samples (waarvan iedereen vast allang van af weet xD); zoek online naar samples. Er zijn echt heel veel gratis proefmonsters te vinden (soms moet je verzendkosten betalen) en niet enkel voor make-up of andere beautyproducten.
En dan heb je ook nog de glossybox, beautybox, …. box, en weet ik veel wat nog meer. Oke, hier moet je dan zo’n 12,50 voor betalen, maar het is voor mij iedere 4 weken weer sinterklaas/kerst en je krijgt zelfs de duurste (en soms voor mij onbekende) merken. Maarja, deze optie is dus alleen als je benieuwd bent naar andere producten, niet als je specifiek naar iets op zoek bent.
En ik geloof dat als je besteld bij de website van douglas, je zelf de parfumsamples kunt kiezen 😉
ik zeg altijd; niet iedereen is geschikt om te verkopen….
Hoe vaak ik al thuis ben gekomen met foundation die uiteindelijk niet bij me paste! Tegenwoordig vraag ik ook gewoon om een sample. Twee ex-leerlingen werken bij de parfumerie, dus dat komt altijd goed:)