Blogtips waar je écht iets aan hebt

Vandaag heb ik weer een aantal blogtips voor jullie in petto. Laatst schreef ik een artikel over hoe je je blog het beste kon onderscheiden, en vandaag beantwoord ik de meest gestelde blogvragen die vorige week voorbij kwamen op mijn Instagram account.

Hoe verdien ik geld met bloggen, hoe ga ik om met negatieve comments en moet ik per se aangesloten zijn bij een mediabureau? De antwoorden op deze vragen en meer lees je hieronder!

Hoe ga ik om met negatieve comments?

blogtips - 2Allereerst is het belangrijk om te bepalen of de comment wel echt negatief is. Een fashionblogger vertelde mij dat ze wel eens comments kreeg als ‘leuke outfit, maar ik zou die hakken er niet onder dragen. Ik zou het zelf combineren met sneakers’. Zij vatte dit op als kritiek, maar ik vertelde haar dat ze dit anders moest zien. Ze heeft haar lezeres immers weten te inspireren met haar outfit, aangezien diegene erover nadacht om de outfit aan te passen naar haar eigen, persoonlijke style. Geen negatief commentaar dus, maar iemand die inspiratie heeft opgedaan en wil laten weten hoe zij die outfit zelf zou combineren. Is toch juist leuk? Hetzelfde geldt natuurlijk voor recepten (oeh, ik zou de roomboter weglaten) of DIY projecten (wat een gaaf idee! Ik zou dit zelf in een zwart lijstje doen zodat het precies bij mijn interieur past!).

En dan zijn er ook altijd nog de ‘goedbedoelde’ comments. Ik zet expres goedbedoeld tussen aanhalingstekens omdat het niet altijd goedbedoeld is, terwijl de schrijver het wel zo wil laten overkomen. Soms heb je mensen die je oprecht willen helpen (je schrijft dat en dat woord verkeerd), en soms heb je mensen die je gewoon een steek onder water willen geven en het vermommen als een goedbedoelde comment (even een tip, je neus is echt gigantisch groot, dus misschien kun je het eens shapen ofzo). Het kan natuurlijk ook pure, niet kwaad bedoelde tactloosheid zijn, maar toch, zulke comments zijn niet leuk.

Wat doe je er mee? Negatieve comments over mijn uiterlijk laat ik vaak gewoon staan. Als iemand mijn neus groot vindt, mijn lach eng, mijn navel hoog (ja, echt) of mijn nek lang (is ‘ie ook), so be it. Ik reageer er ook niet op. Dat is vaak waar de commenters op uit zijn, en dat genot gun ik ze niet. Pas op het moment dat men gaat schelden of echt gemene comments plaatst die expres bedoeld zijn om mij te raken, delete ik ze. Hoppa, doe ik niet moeilijk over. En dat zou jij ook niet moeten doen. Zulke comments lokken alleen maar uit tot heftige reacties (zij het niet van jou, dan wel van iemand anders die het leest) en dat leidt tot een negatieve sfeer op je blog. Ik vind dat ik verantwoordelijk ben voor het handhaven van de orde op mijn blog, dus ik houd het altijd goed in de gaten. Als mensen blijven terugkomen om alleen maar hatelijke comments te plaatsen, dan zet ik hun IP adres op de blacklist zodat ze gewoon nooit meer op mijn site kunnen komen. Ik doe dat niet snel en zeker niet vaak, tot nu toe is het er in al die jaren slechts eentje geweest.

Eerlijk is eerlijk, soms reageer ik wel. En fel, want zo zit ik nu eenmaal in elkaar, believe it or not. Ook ik heb zo mijn zwakke momentjes, ben wel eens ongesteld of heb een slechte dag. En dan laat ik me gaan. En dit pakt eigenlijk nooit goed uit. Het is grappig, want een comment plaatsen is geen éénrichtingsverkeer, maar toch verwachten mensen niet dat er gas wordt teruggegeven. En op het moment dat je dit wel doet, wordt je onprofessioneel gevonden, of je kunt niet tegen kritiek. De allerbeste tip die ik jullie daarom wil geven is om niet in te gaan op negatieve, bloed-onder-je-nagels-vandaan-halende comments (zoals sommige comments onder de stroopwafel advertorial van laatst). Doe het gewoon niet. Het is moeilijk, het is oneerlijk, ik weet het. Bloggers mogen kennelijk niet voor zichzelf opkomen, maar het is echt gewoon het beste om wijselijk je mond te houden.

Spreken is zilver, zwijgen is goud.

Bottom line, bedenk je of een comment echt gemeen en negatief is of goedbedoelde, opbouwende kritiek. Of gewoon tactloze lompigheid. Gemene comments moet je eigenlijk gewoon deleten om te voorkomen dat er discussies, ruzies en een negatieve sfeer ontstaat. Comments met goedbedoelde kritiek zeker laten staan. Je kunt ze beantwoorden, maar hoeft niet. Kritiek neem ik zelf sowieso wel altijd mee, en zeker van trouwe lezeressen neem ik dit altijd serieus. Negatieve comments of comments met een dubieuze ondertoon, gewoon negeren. In het begin is het erg lastig om hier niet mee te zitten (natúúrlijk ga je er mee zitten, dat is helemaal niet gek!), maar hoe vaker je van dit soort comments krijgt, des te minder ze je zullen raken. En hoe groter je bezoekersaantallen, des te groter de kans dat er een keer een trolletje tussen zit die even lekker komt stoken. Het is niet leuk, maar heus, het went. En bedenk gewoon heel goed dat er tegenover die ene, gemene comment honderden andere leuke comments staan. Probeer je daar op te focussen, laat je blogvibe niet verpesten!

Hoe leer ik goed plannen?

fotolijst met waslijntje - 12Oh wow, moet je mij hebben. Ik ben echt té chaotisch voor woorden en van nature geen planner. Het zit gewoon niet in me. Ik moet dus allemaal trucjes uitvoeren om toch een beetje georganiseerd te kunnen zijn. Zo werk ik met Google Agenda, heb ik ook nog eens een grote agenda thuis waarin ik mijn afspraken schrijf, helpt de app Wunderlist mij heel goed en ben ik inmiddels een master of the To Do lists geworden.

Aan het begin van de week maak ik een wekelijks To Do lijstje zodat ik weet wat er die week allemaal gedaan moet worden. Verder maak ik ook elke dag een nieuw To Do lijstje zodat ik die dag weet wat ik allemaal moet doen. Zonder To Do lijstjes ben ik totaal niet productief, dus ik heb ze echt nodig om werk te verzetten.

Wat ook heel goed helpt, is de Worpress plugin ‘Kalender’. Via deze plugin heb ik een duidelijk overzicht in mijn geplande blogartikelen. Vooral als ik vooruit wil werken werkt dit heel prettig. Iedereen die WordPress heeft kan ik zeker aanraden om deze plugin te installeren!

Als je net als ik van nature geen goede planner hebt, heb je gewoon dit soort hulpmiddeltjes nodig. Hopelijk helpen ze je goed op weg om je blogartikelen wat beter in te plannen voor de toekomst!

Wanneer is het tijd om merken, bedrijven en PR bureaus aan te schrijven?

kiehl's kalverstraat amsterdam - 1Heel simpel: wanneer JIJ vindt dat je blog er klaar voor is. Soms hoor ik wel eens dat bloggers al bedrijven en PR bureaus aanschrijven nog voordat ze hun blog überhaupt zijn gestart, dat is natuurlijk een beetje voorbarig. Ik vind wel dat je een bedrijf moet kunnen laten zien wat je in huis hebt. Ook ben ik van mening dat je moet kunnen aantonen dat je je blog serieus neemt door er regelmatig op te posten. En dat hoeft echt niet meerdere keren per dag te zijn, maar als het maar wel met regelmaat is en gedurende een periode waarin jij zelf vindt dat je kunt aantonen dat je blog geen ‘probeerseltje’ is, maar iets dat je serieus bijhoudt en ook van plan bent om bij te houden.

Dus, als je denkt dat je blog klaar is voor ‘the next level’, is het de juiste tijd om merken, bedrijven en PR bureaus aan te schrijven. Het is dan wel handig om wat statistieken te kunnen doorgeven zoals unieke bezoekersaantallen en informatie over je doelgroep, dus zorg dat de statistieken van je blog worden gemeten met bijvoorbeeld Google Analytics. Hoe je dit op je WordPress blog installeert lees je hier.

Persoonlijk vind ik dat je minstens 6 maanden aan statistieken moet kunnen aantonen om er conclusies uit te kunnen trekken over je doelgroep en om betrouwbare cijfers door te kunnen geven. Je hoeft echt niet jaren te bloggen en af te wachten tot je stappen kunt ondernemen. Inmiddels is bloggen een begrip en weten de meeste merken en bedrijven hoe groot de invloed van bloggers kan zijn. Ik moest 6 jaar geleden helemaal uitleggen wat ik deed en hoe ik een merk kon helpen aan wat meer bekendheid, maar die moeite blijft de blogger van nu gelukkig bespaard. Er komen steeds meer bloggers bij, waardoor er ook steeds meer merken geïnteresseerder raken in samenwerkingen. Dat er nu zo veel meer blogs zijn dan ‘vroeger’ hoeft dus helemaal geen nadeel te zijn.

Hoe bereik je merken, bedrijven, webshops en PR bureaus? Heel simpel, trek de stoute schoenen aan, pak de telefoon op of stuur ze een e-mail. Maar, hoe vindt je hun contactgegevens dan? Google is your friend! En als het niet te Googelen is, pleeg hier en daar wat telefoontjes om achter een contactadres te komen. Deze research kost soms best wat tijd en moeite, maar des te bevredigender is het als je het uiteindelijk hebt gevonden. Zorg dat je e-mail niet te langdradig is en zorg voor een goede, opvallende binnenkomer. Controleer je tekst op spelfouten en schrijf een pakkende, leuke tekst. Wees oprecht, blijf jezelf en stel jezelf en je blog netjes voor. Het heeft geen zin om jezelf en je blog veel mooier voor te doen dan het is. Natuurlijk, een klein beetje opscheppen mag, maar lieg absoluut niet over je bezoekersaantallen of doelgroep, want daar komen ze snel genoeg achter. Je wilt tenslotte een langdurige win-win samenwerking aangaan en eerlijkheid duurt het langst.

Of een merk, bedrijf, webshop of PR bureau daadwerkelijk met jou wil samenwerken, hangt van hen af. De ene webshop is wat makkelijker te overtuigen dan de ander en het ene PR bureau let meer op interessante content en fotografie terwijl de ander puur op bezoekersaantallen afgaat. Soms vind een merk dat je doelgroep niet goed aansluit bij die van hen, en soms juist weer wel. De kans is groot dat jouw e-mail op de grote stapel belandt, dus spreid je kansen en schrijf gewoon zo veel mogelijk merken aan waar jij graag mee zou willen samenwerken. Nooit geschoten is altijd mis, toch?

Hoe wijs je een samenwerking vriendelijk af?

axiology lipsticks review - 16Natuurlijk komt het ook wel eens voor dat JIJ wordt benaderd door een bedrijf. Hartstikke leuk, maar wat als je een samenwerking eigenlijk niet zit zitten? Hoe wimpel je ze op een vriendelijke manier af? Wat ik doe is altijd bedanken voor de mail, de interesse in mijn blog en het aanbod. Vervolgens zeg ik dat ik liever van een eventuele samenwerking afzie, omdat ik geen match zie tussen het merk en mijn doelgroep. Of omdat het product niet geheel mijn style is en ik er wel voor de volle 100% achter wil staan als ik erover schrijf. Of omdat ik momenteel geen plek heb op mijn blog.

Het is totaal niet erg om een bedrijf nee te verkopen, als je het maar netjes en beleefd afwijst. Probeer wel altijd wat opties open te houden, bijvoorbeeld door af te sluiten met ‘dank voor jullie begrip. Mocht er in de toekomst een ander product in jullie webshop zijn dat jullie extra willen promoten, dan hoor ik het uiteraard graag’. Het is altijd goed om contact te blijven onderhouden namelijk. Je weet maar nooit!

Hoe verdien ik geld met mijn blog?

Dior Cosmopolite herfst make-up collectie 2015 - 2Geld verdienen met bloggen kan op verschillende manieren. Zo genereer ik inkomsten via bannering, maar ook door het schrijven van advertorials (gesponsorde blogposts) en het plaatsen van gesponsorde social media posts. De banners en advertorials krijg ik binnen via mijn mediabureau Hot Pink Media. Een mediabureau zoals Hot Pink neemt in feite het salesgedeelte op zich van Beautylab.nl en alle andere blogs die bij dit bedrijf zijn aangesloten. Zij zijn de tussenpersoon tussen de klant en de blogger. Zij onderhandelen, bedenken leuke strategieën en campagnes en verdelen de budgetten. Mediabureaus werken eigenlijk op provisiebasis, want zij nemen hun deel van de opbrengsten en betalen de rest uit aan de bloggers.

Naast Hot Pink Media zijn er in Nederland nog meer mediabureaus, zoals Adfactor, Blogmij, EEN Media, AdVice (initiatief van Vice Magazine), PubNXT, Blog Today (initiatief van Sanoma), IMAgency of I Love Fashion Bloggers.

Daarnaast kun je ook geld verdienen met affiliate marketing door je aan te melden bij bijvoorbeeld Zanox of Daisycon. Met affiliate verdien je geld omdat je een klein percentage ontvangt van de opbrengst van wat jouw lezeressen via jouw linkjes uitgeven in webshops. Dus stel, ik plaats een affiliatelink naar de webshop van De Bijenkorf, jullie klikken daarop, shoppen en rekenen af, dan ontvang ik een bepaald percentage van jouw totale shopbedrag. Met andere woorden, hoe meer jouw bezoekers via jouw linkjes shoppen, des te meer geld je ermee zal verdienen.

Moet ik per se aangesloten zijn bij een mediabureau?

hunkemoller swim collection_08Ja en nee. Ja, omdat mediabureaus heel erg goed zijn in wat ze doen: sales. Het kost ontzettend veel tijd om zelf heen en weer te mailen met merken en bedrijven om uiteindelijk tot een prijs te komen. Die tijd besteed ik liever uit aan een mediabureau. Bovendien zijn zij veel beter in onderhandelen dan ik en hebben ze al goede contacten opgebouwd met merken en bedrijven. Het is ook fijn als je dit uit handen kunt geven, omdat het – naar mijn idee – professioneler overkomt als je de sales door iemand anders laat afhandelen. Ik merk dat ik als blogger serieuzer wordt genomen en dat het mediabureau er meer geld uit kan halen, dan als ik zelf de onderhandelingen had gedaan. Het is gewoon heel lastig om ‘jezelf’ te verkopen. Een buitenstaander kan dit vaak veel beter en schaamtelozer.

Naast de sales zijn mediabureaus ook heel alert met social media en nieuwe trends. Ze kunnen je helpen met SEO (Search Engine Optimazation) en zodoende zorgen voor meer bezoekers en exposure. Mediabedrijven kunnen je ook heel goed ‘managen’. Wanneer jij aangeeft welke kant je op wilt gaan met je blog, zullen zij daar passende merken en bedrijven aan koppelen. Wat ik persoonlijk erg fijn vond is dat ik er via mijn mediabureau ben achter gekomen wat ik waard ben als blogger. Zij hebben veel beter inzicht in andere, vergelijkbare blogs en hun prijzen, en weten wat een klant aan budgetten heeft om uit te geven. Zij konden mij dus goed vertellen wat ik voor een advertorial zou moeten vragen, op basis van hun kennis.

Bovendien is het wat gemakkelijker en laagdrempeliger om samen te werken met andere bloggers die aangesloten zijn bij hetzelfde mediabureau. Je ontmoet elkaar misschien wel eens op kantoor, of het mediabureau kan jullie ‘koppelen’.

Ik weet dat sommige mediabureaus bepaalde eisen hebben voordat ze een samenwerking aangaan met een blog. Niet iedereen kan zich namelijk aansluiten bij een mediabureau en verwachten dat het geld daarna zal binnenstromen. Was het maar zo’n feest! Ze letten vooral op de look & feel van je blog, de interactie met je lezers, de kwaliteit van je blogs en je bezoekersaantallen. Het verschilt per mediabureau en per niche hoe streng deze eisen zijn, de enige manier om erachter te komen is om contact met ze op te nemen.

Mocht je blog nog te klein zijn om zich aan te sluiten, of houd je de touwtjes graag zelf in handen, dan kun je de sales van je blog natuurlijk ook zelf doen. In de USA is er een overvloed aan goede bloggers, en krijgen bloggers gemiddeld $100 tot $200 per advertorial. Omdat Nederland kleiner is en er hier relatief minder goede bloggers zijn dan daar, liggen de prijzen hier hoger, namelijk €250 tot €750 per advertorial. De prijzen variëren per merk en hangen af van je expertise, invloed, engagement met de volgers en bezoekersaantallen.

Houd altijd in gedachten dat beginnende bedrijfjes en webshop vaak geen tot weinig budget hebben, dus dat zij waarschijnlijk liever samenwerkingen aangaan door je te betalen in natura, oftewel met goederen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, ook ik als grote blogger heb nog steeds van zulke samenwerkingen lopen, maar als je op een gegeven moment vindt dat je blog méér waard is, is het tijd om zakelijker te worden en om te gaan onderhandelen. Soms ga ik ook eerst een dergelijke samenwerking aan om te laten zien wat ik kan, voordat ik overga tot onderhandelen. En soms wijs ik zulke samenwerkingen vriendelijk af, omdat ik vind dat er budget tegenover moet staan (zeker als het wat grotere webshops of merken zijn). Het blijft altijd een beetje aftasten en aanvoelen, of merken écht geen budget hebben of dat ze je in feite op een goedkope manier proberen te gebruiken. Je hoeft echt niet overal geld voor te vragen, maar je moet je wel goed beseffen wat jij als blogger waard bent en of het om een eerlijke win-win situatie gaat.

Wat zijn de beste investeringen die je kunt doen als blogger?

blogtipsMijn eerste investeringen als blogger waren mijn domeinnaam en mijn hosting. Mijn domeinnaam legde ik vast via Hostnet en mijn hosting gaat via Just Host. Een blog met een korte, pakkende domeinnaam en .com of .nl erachteraan is makkelijker te onthouden en klinkt professioneler, dus hier zou ik zeker in investeren. Ook goede hosting is belangrijk, want je wilt niet dat je blog er continue uit ligt of dat het dagen duurt voordat problemen worden opgelost. Ik zit bij Just Host omdat hun service erg snel, goed en persoonlijk is.

Er zijn genoeg leuke, gratis blogthema’s of lay-out’s, maar wil je je een klein beetje onderscheiden dan denk ik dat het ook de investering waard is om een lay-out te kopen of om te laten maken. Mijn eigen lay-out is gekocht en daarna gecustomized. Lay-out’s kosten vaak niet meer dan $75, maar het laten aanpassen moet vaak door een ander worden gedaan (tenzij je er zelf handig in bent of iemand kent die er handig in is) en dan betaal je voor manuren. Het verschilt per persoon wat de prijzen zijn. Hoe groter je wensen, des te moeilijker het customizen, des te langer het duurt en des te meer je moet betalen. Soms doet iemand het gratis omdat ze het gewoon een leuke hobby vinden, soms vragen ze er een vriendenprijsje voor en soms betaal je de volle pond. Het hangt er dus een beetje vanaf hoeveel je uiteindelijk kwijt bent, maar als je van te voren je budget aangeeft vind je vast en zeker wel iemand die jou voor dat bedrag van dienst kan zijn.

Verder is een goede camera natuurlijk een vereiste. En nee, je hebt echt geen megadure spiegelreflex nodig, alhoewel; goed gereedschap is het halve werk. Een goede, basic spiegelreflex met een 50mm lens (Canon heeft er eentje die nieuw nog geen €100 kost, klik hier) is in principe prima om mee te beginnen. En soms heb je mazzel en kun je een tweedehands camera op de kop tikken. Het is niet goedkoop, maar zeker de moeite waard om in te investeren. Fotografie is één van de belangrijkste zaken van een blog. Niet alleen bezoekers, maar ook merken, bedrijven, PR bureaus en mediabureaus hechten hier grote waarde aan.

Blogtips waar je écht iets aan hebt

Ik hoop dat ik jullie goed heb kunnen informeren met deze blogtips, door de meest gestelde vragen zo persoonlijk en zo uitgebreid mogelijk te beantwoorden. Ik hoop dat sommige zaken een stukje helderder zijn geworden en dat er een nieuwe (blog)wereld voor je open gaat!

Lees ook:
How-to: starten met bloggen
Hoe laat ik mijn blog opvallen

Ask Serena – bloggen en vloggen (Q&A video)

Good luck & happy blogging!

Mocht je toch nog met andere, brandende bloggerelateerde vragen zitten, stel ze dan gerust in de comments zodat ik, of mijn lezers, je verder kan helpen.

Until next time,
Serena Verbon

Volg:

119 Reacties

  1. 15 oktober 2015 / donderdag, 15 oktober 2015

    Hoi allemaal,

    Super handig artikel dit!!

    Nu had ik een vraagje:
    toen ik mijn eigen domeinnaam maakte was dat via wordpress en er stond toen niet bij dat .com mogelijk was nu bleek dat wel te kunnen, maar dat kan pas naar 60 dagen. Zou dat kunnen kloppen?
    En wanneer weet je nou wat voor PR bedrijf goed bij je past?

    Liefs Irene

    • Serena
      Auteur
      15 oktober 2015 / donderdag, 15 oktober 2015

      hi Irene,

      wanneer het PR bedrijf merken in hun portfolio heeft die goed bij jou passen!

  2. 14 oktober 2015 / woensdag, 14 oktober 2015

    Hallo Serena!

    Ik volg je al een lange tijd op fb, insta en op je site. Reageren doe ik niet snel, maar nu wilde ik toch zeggen dat ik het knap vind wat je allemaal al bereikt hebt en wat je hier verteld. Zeker over die negatieve commentaren. Mensen hebben een bepaalde kijk en verwachten telkens dat je daaraan voldoet.. (spijtig genoeg). Nu ik dit artikel lees krijg ik weer de kriebels om zelf te starten. Een aantal jaar geleden had ik ook een blog, maar door naar de unief te gaan was dit onmogelijk geworden om het te onderhouden en sinds kort heb ik een online portfolio gemaakt en kon ik mijn creatieve deel weer de loop laten gaan. Hiervoor alleen zou ik opnieuw willen bloggen! enkel nog een concept voor de blog zoeken. Nu ben ik weer aan het afdwalen, maar dit is een fijn artikel!

  3. 14 oktober 2015 / woensdag, 14 oktober 2015

    Leuke tips! Heb er inderdaad écht iets aan gehad:)

  4. 14 oktober 2015 / woensdag, 14 oktober 2015

    Ik heb ook een lange nek! Maar ik heb ook een heel klein hoofd dus ik lijk altijd een beetje een golfbal op een stokje. Gelukkig heb ik heel veel haar dus dat compenseert het een beetje. Maar ik vind jouw nek juist mooi! En ik wist niet dat er zoiets bestond als een ideale navelhoogte..??

    Wel een heel fijn artikel, duidelijk en overzichtelijk. En geschreven door een echte expert 🙂

    Trouwens die bikinifoto van jou in dit artikel is echt to die for <3

  5. 13 oktober 2015 / dinsdag, 13 oktober 2015

    THANKS voor de inspiratie! Ik heb je advies over het verwijderen van nasty comments en het behouden van een positieve blogvibe meteen toegepast. Ik had er nog niet eerder mee te maken gehad en vond het echt lastig <3

  6. Ikram
    6 oktober 2015 / dinsdag, 6 oktober 2015

    Oh topartikel 🙂 Zeker met al die duidelijke voorbeelden erbij, weet je idd meteen wat je eraan hebt!! Ik krijg al helemaal de kriebels om zelf een blog te beginnen haha 😀

  7. 5 oktober 2015 / maandag, 5 oktober 2015

    Super handige post! Ikzelf maak ook bij comments een lijn tussen wat ik online laat staan en wat niet. Als het echt bedoeld is om mij te raken, hoppa de prullenbak in en verder niet meer aan denken. Maar als het gewoon iets lulligs is waar ik 9 van de 10x juist van in de lach schiet (geen idee waarom) dan laat ik het gewoon lekker staan. Al moet ik zeggen dat het op mijn blog eigenlijk wel mee valt, op youtube heb ik hier meer mee te maken!

    Ik blog overigens al een behoorlijke tijd maar durf zelf niet zo goed bedrijven te benaderen via de mail. Ik weet ook niet zo goed met wat voor bedrijf of pr bureau ik dan zou moeten beginnen. Wel heb ik dat als ik bijvoorbeeld op een fair ben en ik zie een bedrijf wat ik interessant vind, dan maak ik een praatje met ze en geef mijn visite kaartje. Meestal krijg ik dan ook wel een mailtje er achteraan gestuurd van hun.

  8. 30 september 2015 / woensdag, 30 september 2015

    Super leuk! Hier kan ik zeker iets mee doen!

  9. 30 september 2015 / woensdag, 30 september 2015

    ten eerste: wat een superhandige post heb je geschreven vandaag!
    en ten tweede mijn vraag: Ik heb mijn website opgezet via jouwweb, maar daar kun je een bepaald pro pakket kopen voor 108 euro per jaar geloof ik. Dat is de enige manier om binnen jouwweb aan een domeinnaam te komen. Maar kun je met Hostnet ook gewoon een domeinnaam kopen voor jouwweb? (Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.)
    Liefs

    • Serena
      Auteur
      30 september 2015 / woensdag, 30 september 2015

      Dat kan denk ik wel, maar het moet dan wel gekoppeld kunnen worden. Ik zou daarom even contact op nemen met zowel jouwweb als hostnet om dit na te vragen!

  10. 29 september 2015 / dinsdag, 29 september 2015

    Wat een super artikel, hier heb ik inderdaad echt iets aan!

  11. Aileen
    29 september 2015 / dinsdag, 29 september 2015

    Dit is echt het meest behulpzame artikel over Bloggen ooit volgensmij. Heb hem al meerdere keren na gelezen.
    Maar toch nog 1 vraag.. er staan veel verschillende opties bij het hosten. Hoeveel mb ruimte heb je nou eigenlijk echt nodig om te Bloggen? Wat is de beste keus tussen de pakketten en kan ik achteraf hier nog tussen wisselen?
    Bedankt! 🙂

    • Serena
      Auteur
      29 september 2015 / dinsdag, 29 september 2015

      hi Aileen,

      dat hangt van je bezoekers af. Hoe meer bezoekers, des te vaker je afbeeldingen worden bekeken en des te meer bandbreedte dat kost. Ik heb het grootste pakket gekozen vanwege mijn hoge bezoekersaantal. Het beste kun je het hostingbedrijf jou hierover laten informeren. En vaak kun je ook nog switchen. Begin dan laag, en blijkt dat je groter nodig hebt, stap je over op een groter pakket. Succes!

      • Aileen
        30 september 2015 / woensdag, 30 september 2015

        Heel erg bedankt voor je reactie! 🙂

  12. 28 september 2015 / maandag, 28 september 2015

    Wat een leuk artikel om te lezen zeker ook zo uitgebreid. Ik heb zeker een aantal tips opgeschreven om ze zelf te gaan gebruiken.
    Liefs soraya

  13. 28 september 2015 / maandag, 28 september 2015

    Super handig artikel, hier heb ik inderdaad écht iets aan! 😉

  14. Amy
    27 september 2015 / zondag, 27 september 2015

    Wat ik ook graag zou willen weten: als je echt net begint heb je natuurlijk niet een dure camera, misschien wel, maar ik niet. In zoiets wil je misschien pas gaan investeren als je langer bezig bent en weet dat je door wilt. Toch wil je natuurlijk wel foto’s toevoegen aan je blog, maar zomaar plaatjes van google posten is niet zo slim, dan kun je problemen krijgen met het auteursrecht. Heb jij ooit afbeeldingen gebruikt van google en zo ja, hoe heb je dit geregeld met auteursrecht?

  15. 27 september 2015 / zondag, 27 september 2015

    Opnieuw bedankt voor je tips! Je geeft altijd zulke handige tips en die kan ik goed gebruiken als “groentje” blogger.
    Ik begrijp zelf nooit waarom mensen überhaupt de behoefte hebben om andere mensen af te kraken. Je mening geven mag (ook als je het er niet mee eens bent) je word niet gedwongen om iemand te volgen of om artikelen te lezen dus lelijk doen is nergens voor nodig.

    Maar in ieder geval fijn artikel dit Serena!

  16. 27 september 2015 / zondag, 27 september 2015

    Ik ben zelf nu regelmatig bezig met mijn blog en twee keer in de week plaats ik artikelen. Ik heb zeker wat aan deze tips als ik wat meer bezoekers heb en het een beetje mijn bedrijfje wordt is dit zeker handig en dan pak ik dit artikel er nog is even bij!

  17. Mare
    26 september 2015 / zaterdag, 26 september 2015

    Wat een goede tips en echt een goed artikel. Ik denk dat mensen zo boos waren om dat Stroopwafelartikel omdat ze DACHTEN dat jij die van AH en de markt met elkaar vergeleek (dat deed je niet maar als je snel leest krijg je die indruk). Als tip: Leg de stroopwafels een 10 tal seconden in de magnetron….dat is zo lekker!Pas op dat je niet mond verbrand aan de stroop want die kan echt gloeiend heet worden.

  18. 26 september 2015 / zaterdag, 26 september 2015

    Ik vind dit een heel interessant artikel. Vooral wat je schrijft over haatcomments. Ik vind ook dat je op veel momenten beter niet kunt reageren, maar soms is het juist wel erg nodig. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de rest van je lezers. Op het artikel over stroopwafels kreeg je enorm veel negatieve reacties (niet allemaal als haatreacties bedoeld). Ikzelf liet een hele positieve reactie achter (waar ik zelfs kritiek op kreeg), maar was het ook wel gedeeltelijk eens met de kritiek van sommigen. Ik vond het toen ergens wel jammer dat er vanuit jou complete radiostilte was, en dat je op de grote hoeveelheid van die comments niet reageerde. Ik denk dat het heel sterk kan zijn om op zo’n moment bepaalde dingen uit te leggen en te laten zien dat er meer achter zit. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

  19. 26 september 2015 / zaterdag, 26 september 2015

    Altijd fijn om te lezen, ik weet niet of ik de enige ben maar ik krijg niet normaal veel spam berichtjes. Mijn blog is niet echt heel groot (lees: heel klein) Maar ik krijg echt elke dag berichtjes met rare teksten. Heeft iemand dit probleem ook? Wat doen jullie…

    • 27 september 2015 / zondag, 27 september 2015

      Als je Akismet instaleert wordt je beschermd tegen spamreacties, maar heel af en toe krijg je er nog wel één. Hoop dat je er wat aan hebt!

  20. Lieke K.
    26 september 2015 / zaterdag, 26 september 2015

    Wauw! Complimenten!

  21. 26 september 2015 / zaterdag, 26 september 2015

    Vond het artikel super goed geschreven! En vooral ook interessant. En waar ikzelf dan ook de grootste tip aan heb is gewoon dingen doen wanneer je er zelf voor klaar bent en wanneer dat je denkt dat je blog ervoor klaar is. Natuurlijk komt er veel bij kijken telkens als je een stapje verder gaat en dit artikel was zeer verhelderend hiervoor 🙂

  22. 26 september 2015 / zaterdag, 26 september 2015

    Bedankt voor de tips! Ga deze zeker even opslaan 🙂

  23. Evelien
    26 september 2015 / zaterdag, 26 september 2015

    Hoi lieve Serena,

    Ik wilde even reageren op “hoe ga je om met (negatieve) comments”. Ik zet negatieve expres even tussen haakjes. Want wat ik zo leuk vind aan jouw blog en de manier waarop jij je op het wereldwijde web beweegt is dat he überhaupt reageert! En dat brengt jouw -in mijn opinie- dichter bij je lezers. Ik vind het leuk dag je echt je comments leest en heel vaak de moeite neemt om te reageren. Voor mezelf was het leukste dat ik je de tip voor een gouden spuitbus bij swaak en dat je die later had gehaald! Ik vind het gewoon dat leuk dat m’n tip niet in het oneindige verdwijnt! (plus ik was fangirlen alles natuurlijk. Hysterisch tegen m’n man vertellen dat “dat make-up meisje van die filmpje” -zo noemt ie je altijd, volgens mij kijkt ie stiekem soms je filmpje hoor- m’n tip had gebruikt)

    De keerzijde daarvan is natuurlijk dat he inderdaad ook de negatieve comments leest en er komt nog al een flink wat rottigheid voorbij! En jij bent gewoon ook een mens, dus het komt binnen. Zeker omdat jij zoveel van jezelf laat zien. Toch vind ik dat je er mooi mee omgaat. Soms een mooie punch-line terug, of alsnog een eerlijk antwoord. En de keren dat ik heb gezien dat het “fout” ging, bood je altijd je excuses aan. En wat mij betreft sta je daarmee ver boven die negativiteit.

    Dus: Ga lekker door met wie je bent en wat je doet 🙂

  24. Kirsten
    25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Heel eerlijk dacht ik oh weer een ‘hoe blog ik’ artikel. Maar je hebt mij wel nieuwe inzichren gegeven en waar een ander het vaag houdt, kom jij met concrete bedragen en dat vind het echt tof! Had geen idee bij het bedrag van en gesponseerde post, maar was er stiekem toch benieuwd naar dus thanks!

  25. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Dit is waarom jij men favo blogger bent, je weet ons altijd weer te helpen wat een top artkel!

  26. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Handige tips! Ga ze zeker toepassen in de toekomst 😉

    Groetjes,
    Danique

  27. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Heel interessant, dit bewaar ik! Vooral met dat plannen moet ik dringend eens wat meer aan de slag gaan, haha!

  28. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Fijne tips! Ik heb bij mijzelf gemerkt dat de PR bureau’s mij meestal wel vanzelf weten te vinden, dat vind ik wel erg leuk! Zeker ook omdat ik zelf altijd wat voorzichtig ben met mailen, omdat ik niet de zoveelste wil zijn die dag zeg maar.

  29. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Zeer handige tips! Bedankt om ze te delen.

  30. Kim
    25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Fijn artikel! Ik heb nog wel een vraagje. Als je begint met bloggen, is het dan verstandig om je eerste artikel over jezelf te laten gaan, dus waarin je jezelf voorstelt? Of kun je dan beter over iets schrijven wat jou interesseert?

    • Serena
      Auteur
      26 september 2015 / zaterdag, 26 september 2015

      hi Kim!
      Nou, dat is altijd leuk om te lezen denk ik, maar zo’n artikel schuift naar beneden en van de homepage af zodra je meer gaat posten. Daarom is het misschien een beter idee om een stukje over jezelf onder (ook) het kopje ‘about me’ te zetten, die je ergens makkelijk bovenaan zet. Als er dan een nieuwe bezoeker op je blog komt kunnen zij dit stukje snel vinden en weten ze meteen wie het gezicht achter de blog is. Zelf merk ik dat ik dit altijd als eerste wil lezen als ik ergens op een nieuwe blog kom!

      liefs, Serena

  31. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Ik heb onlangs mijn eerste gesponsorde blogpost geschreven. Ik was zelf benadererd door een mediabureau. Ik kreeg er niet zo veel voor maar ik heb nog niet zo heel erg veel unieke bezoekers. Ik neem mijn blog wel heel serieus en schrijf in het Engels omdat ik in het buitenland woon. Ik weet niet of mijn blog nog te klein is om zeld media bureaus te benaderen. Wat vind jij Serena?

    • Serena
      Auteur
      25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

      hi Vandana,

      dat weet ik ook niet! Jij kent je bezoekersaantallen, jij kan zelf bepalen hoe serieus je er mee bezig bent en of het tijd is voor het volgende stapje. Daar kan ik je niet bij helpen. Succes!

      • 26 september 2015 / zaterdag, 26 september 2015

        In ieder geval bedankt voor je reactie 😉

  32. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Wat een handige tips! Dankjewel! 😀

  33. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Wow, jeetje, ik lees nu pas de comments bij dat stroopwafel artikel. Wat heftig zeg! Ik vond het gewoon een doodnormaal Beautylab artikel, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik gesponsorde artikels niet anders zie als de niet-gesponsorde artikels. Want jij bent en blijft Serena en we weten allemaal dat jij geen sponsoring aangaat als je er niet 100% zo over denkt, dus echt raar al die negatieve comments!

    Anyway, toffe tips weer! Ik ben vooral bezig met mijn YouTube kanaal nu dat over studeren in het buitenland gaat dus ik vind dit soort artikels altijd heerlijk om te lezen! Keep up the good work 🙂 Ik heb er wel een blogje naast, maar vind het filmen leuker ondanks dat het nog wel een beetje awkward voelt, haha!

    Als jij moest kiezen, zou je dan alleen nog maar bloggen of alleen nog maar filmpjes maken? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar!

    • Serena
      Auteur
      25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

      hi Tini,

      ik hoef gelukkig niet te kiezen, dus ik vind het leuk om het allebei te blijven doen. Sommige artikelen zijn beter om uit te schrijven, anderen zijn weer beter om op video te doen. Als ik écht zou moeten kiezen, dan video. Want in principe kan je wel alles op video doen (ook reviews), maar je kan niet altijd alles als artikel doen (wanneer je dingen wilt demonstreren).

      x

  34. M
    25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    ik heb een blogje over mijn moestuin, ik verdien er niks mee, ik heb ook niet veel bezoek. Maar dat geeft niets, ik vind het zelf gewoon leuk om te doen.

  35. Kim
    25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Het is moeilijk, het is oneerlijk, ik weet het. Bloggers mogen kennelijk niet voor zichzelf opkomen, maar het is echt gewoon het beste om wijselijk je mond te houden.

    Hmm dat is toch onzin? Laat je jezelf wel een beetje mee kennen. Er zijn genoeg bloggers die wel goed ermee om kunnen gaan. Alleen dat passief agressie , oke doei fijne dag 🙂 of ik drink een cocktail op je.. Dat is nogal kinderachtig, daar vindt k wel dat je boven mag staan.

    • Serena
      Auteur
      25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

      hi Kim,

      Mijn ervaring is dat dit geen onzin is. Ook al laat ik een hele nette, goed onderbouwde comment achter, is het nog steeds niet goed en wordt me verweten dat ik niet tegen kritiek kan. Of vinden mensen het flauw dat ik er nog even tegenin moet gaan. Terwijl ik mijn tijd ook beter had kunnen besteden in plaats van het tikken van een comments. Als jij er anders over denkt, is dat jouw goed recht (ik weet niet of jij ook een blogger bent?) maar dit is gebaseerd op mijn ervaringen van de afgelopen 6 jaar.

      liefs, Serena

  36. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Bloggen vind ik echt super leuk en dat deel gaat ook allemaal wel prima, maar het ‘opbouwen’ van lezers vind ik zo moeilijk…

  37. Anouk
    25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Echt een heel goed, informatief artikel! Andere bloggers kunnen hier wat van leren.

  38. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Super fijne tips! Vooral omdat ik net ben begonnen en al met deze vragen in mijn hoofd liep, heel handig dit artikel!

  39. Joanne
    25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Leuk artikel! Ik heb zelf geen blog en ook geen interesse er een te starten, maar toch vond ik het interessant om te lezen. Een beetje een kijkje achter de schermen, zeg maar.

  40. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Kijk, dat zijn fijne tips. Echt nodig ook nu met mijn blog. 🙂

  41. 25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Wat een leuk artikel! Wel jammer dat er altijd mensen zijn die het voor andere moeten verpesten door negatieve kritiek te geven maar op de 7/8? jaar dat je al blogt heb je er maar 1persoon moeten blokeren. Dat valt goed mee

  42. Nicole
    25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Ik vind jou zo’n leuke en sterke vrouw 🙂

  43. Naomi
    25 september 2015 / vrijdag, 25 september 2015

    Handige tips! Erg leuk om te lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *