Gent!

Een tijdje terug brachten mijn jongste zusje Tara en ik een bezoekje aan de Belgische stad Gent. Toen we wat gingen navragen op Twitter hoorden we voornamelijk dat het niet persé een shopstad is, maar dat het er wél ontzettend gezellig is met grachten, terrasjes, heerlijk eten en een flinke dosis cultuursnuiverij. Ik moet zeggen, Gent heeft mijn hart veroverd. Niet alleen de mensen zijn er ontzettend aardig, de stad is prachtig en er zijn volop leuke dingen te doen.

Vanaf Nederland is Gent makkelijk te bereiken per auto, maar Tara en ik geven altijd de voorkeur aan de trein. We kunnen dan lekker relaxed zitten, slapen, eten, kletsen, zonder ons zorgen te maken om files of verkeer op de weg. Vanaf Houten zijn we richting Geldermalsen gegaan, vanaf Geldermalsen naar Dordrecht en vanaf Dordrecht naar Antwerpen Centraal. In totaal duurt dat 2 uur. Antwerpen? Ja, deze tussenstop moesten we nu eenmaal maken aangezien hier onlangs een Forever21 is geopend. De Forever21 shoplog hebben jullie misschien al gezien, en zo niet klik dan hier (klik).
Tara op Antwerpen-Centraal

Tara wilde persé een échte Luikse Wafel – delish!
Nadat we ons halve budget bij Forever21 hadden uitgegeven gingen we weer terug naar Antwerpen-Centraal en vanuit daar gingen we verder naar Gent. Gent ligt ongeveer een uur rijden vanaf Antwerpen af. Omdat we een grote tas en een trolley bij ons hadden en geen zin om daarmee te slepen met het OV naar ons hotel, pakten we een taxi. Taxi’s zijn veel goedkoper in België, en je bent voor ritjes van ongeveer een kwartier meestal zo’n €8 kwijt. Volgens mij betaal je in Nederland het dubbele.

Tara en ik logeerden in hotel Gravensteen, een prachtig hotel dicht bij het oude centrum en dicht bij Kasteel Gravensteen. Het hotel zag er echt mooi ouderwets uit. We hebben Tara’s outfit foto’s daarom ook daar geschoten, die kun je hier bekijken (klik).
Rond een uur of 7 zijn we naar restaurant Grade gegaan, een restaurant die bekend staat om haar kreeft. Grade heeft een tuin om in te zitten, heel romantisch en mooi. Echter begon het een beetje te donderen dus werden we naar binnen verplaatst, waar het bomvol zat. Een restaurant dat helemaal gevuld is met echte Gentenaren, dat is een goed teken als je het mij vraagt.

We kregen hele goede en vriendelijke service en werden met veel geduld geholpen. Veel geduld, omdat Tara en ik niets snapten van die culinaire kaart, maar alles werd ons goed uitgelegd. Natuurlijk bestelden we de kreeft, eentje die was klaargemaakt in een exotisch sausje. En man, wat hebben we gesmikkeld! Echt ontzettend lekker!

Omdat Tara graag een echt Belgisch biertje wilde proberen werd ons Valeir geadviseerd tijdens het voorgerecht. Een redelijk neutraal witbiertje waar de gist nog in zit. Het smaakte inderdaad heerlijk zacht en mild op de tong. Leuk detail is dat je hier in Gent alle bieren in het bijbehorende glas krijgt geschonken.

Na het dessert waren we flink verzadigd en zijn we weer terug naar ons hotel gegaan. We zijn vroeg gaan slapen omdat we de volgende dag vroeg op pad wilden gaan om Gent te verkennen.

Het regende en waaide als en tierelier, maar dat lieten we onze dag niet verpesten. Op zondag is alles dicht in Gent, dus voor ons was dat de ultieme dag om cultureel te doen. We liepen door de Gentse straten en genoten van alle mooie huizen en gebouwen.

Cafeetjes en restaurants waren natuurlijk wel geopend en de meeste Gentenaren, Bourgondiërs dat het zijn, lunchen dan ook buiten de deur.  Bijna elk restaurant dat we passeerden was gevuld. In Nederland zie je dat veel minder. Tijdens onze wandeling zijn we, mede door het slechte weer en mede omdat we het leuk vonden, vaak een restaurantje ingedoken. Één ding is zeker: in Gent kun je heerlijk eten! De Frans-Belgische keuken is echt om te smikkelen! Men besteed hier veel aandacht aan het eten en drinken en alles wordt ook leuk opgediend. Vergeleken met Nederland zijn de prijzen hetzelfde, terwijl je er veel meer luxe voor in de plaats krijgt. Zelfs in de snackbar (frituur) heb je veel meer keuze aan snacks en sauzen. We kregen alles op een dienblad aangereikt met de saus in aparte bakjes en de meneer van de snackbar was echt een leuke vent!

Een echte must-see voor de lekkerbek is Julie’s House. Een schattig zaakje waar ze een ruime keuze hebben in cupcakes en andere handgemaakte zoetigheid. Er is niet heel veel plek, maar er is mogelijkheid om het binnen op te eten vergezeld van een lekker kopje thee of koffie.
nom! Julie’s House cupcake on the go!
We hebben Kasteel Gravensteen beklommen. Toevallig was het monumentendag en dus gratis entree, maar normaliter kostte een ticket ook slechts €5. Bovenop het kasteel heb je een geweldig uitzicht over Gent, alleen hierom al raad ik het aan om Gravensteen te beklimmen. Tijdens je klim wordt je door kamers geleid waar leuke informatie over ‘vroeger’ te zien en te lezen is. Ridder tenue’s en martelwerktuigen. Heel interessant en leerzaam! Ook leuk voor kleine kinderen.

Gent kent vele musea, maar Tara en ik konden ze natuurlijk niet allemaal op 1 dag doen. We hebben daarom gekozen voor het Design museum. Ook dit museum is leuk voor de kids, want ze hebben speciaal voor de kleintjes Playmobil popjes verstopt waarmee ze spelenderwijs wat leren. Echt goed bedacht! Zo kunnen papa en mama op hun gemakje alles bekijken terwijl hun kinderen op zoek gaan naar de poppetjes en een verband proberen te ontdekken (een ridder playmobil staat bijvoorbeeld bij een Chinese kom met een draak, etc.).

Hier geen oubollige schilderijen, maar design voorwerpen door de jaren heen. Een van mijn favoriete voorwerpen was  de kaptafel ‘Plaza’, ontworpen door de Amerikaan Michael Graves in 1981. Ik ging er natuurlijk weer op zitten, wat stiekem eigenlijk helemaal niet mocht. Oeps!
Hierna hebben we gemeet met Evelyn van Vizit-wandelingen die ons een rondleiding door de stad wilde geven, maar door het slechte weer zijn we lekker warm in een café gaan zitten en heeft ze ons de rondleiding gegeven aan de hand van afbeeldingen en leuke uitleg. De rondleiding heet Beeldige Borsten en dit is ZO LEUK! Ik ga hier een apart artikel aan wijden, er is te veel wat ik jullie hierover wil vertellen…
Nadat we afscheid hadden genomen van Evelyn liepen we terug naar ons hotel. Onderweg namen we een bloemenijsje. Bloemenijsje? De bloemenwinkel Papaver verkoopt naast prachtige bloemen en planten ook schepijs gemaakt van eetbare bloemen. Ijs met de smaak van viooltjes, rozen, eucalyptus, oranjebloesem, noem maar op. Heel apart en bijzonder, in a good way. Ik vond het erg lekker, Tara had het gevoel alsof ze potpourri aan het eten was. Anyways, als je in Gent bent moet je dit ZEKER eens uitproberen! Aanrader!

Zondagavond zijn we uit eten geweest in het restaurant tegenover ons hotel, restaurant Pampas. Niet voor het gemak, maar omdat we steeds zagen dat het hier vol zat en dat de mensen hier echt lekker eten kregen voorgeschoteld. Het concept, je betaald €27,90 en voor dat bedrag kan je zo veel eten als je wil. Er komen steeds jongens langs met grote spiesen vlees, waar ze dan naar wens stukken voor je afsnijden. Niet alleen vlees, ook garnalen, witvis, ananas (met een beetje kaneel) en gebakken banaantjes passeren de revue. Als je niet wil, zeg je gewoon nee en lopen ze door. Ideaal! Vooraf krijg je lekkere amuses en echt, heerlijk gegeten! Vooral de banaantjes waren DIEHARD lekker!

Maandagochtend zijn we vroeg opgestaan voor het ontbijt en hadden we nog enkele uren voordat we weer de trein terug moesten pakken. Jammer, want we begonnen Gent net te ontdekken en we wilden eigenlijk nog veel winkeltjes in die we zondag hadden gespot!
We aten onze lunch bij Le Pain Quotidien, weer zo’n schattig bakkerswinkeltje! Hier serveren ze alleen biologische producten, dus de prijzen liggen wat hoger dan gemiddeld. Tara en ik hebben ons eerst tegoed gedaan aan thee met zoetigheid en daarna namen we een hartige boterham. Ik nam een Merveilleux (schuimgebak met daartussen slagroom met chocolade druppels) en Tara nam een Blueberry Cheesecake. Man, oh man, wat lekker!! Thee werd geserveerd in theepotjes.

Hierna pakten we de taxi naar Gent station en keerden we weer terug naar Nederland. Gent is zo dichtbij (vanaf Houten kun je er in 3 uur met de trein zijn, met de auto doe je er iets langer dan 2 uur over), maar toch ook zo anders dan Nederland. Je hebt echt het gevoel op vakantie te zijn, echt helemaal ergens anders. Gentenaren zijn goed verstaanbaar voor ons, om eerlijk te zijn is hun accent beter te verstaan dan dat van Antwerpenaren. Ze zijn vriendelijk (het bloemenijs meisje begroette ons bij Le Pain Quotidien omdat ze ons herkende), behulpzaam en heel geduldig.
Gent is wat mij betreft een stad om lekker te wandelen en te genieten van de stad, de mooie huizen, gebouwen, kastelen, grachten. Het is heel historisch. Ook kun je hier ontzettend lekker eten! En er is op cultureel vlak veel te doen. Natuurlijk kun je hier ook leuk winkelen, maar als je echt voor het shoppen gaat kun je misschien beter naar Antwerpen gaan. Nee, Gent is fantastisch! Ik wil er graag nog eens terug. Omdat ik nog een bloemenijsje wil. En omdat ik die heerlijke kreeft niet uit mijn hoofd kan krijgen. En omdat ik Gent wil meemaken rond Kersttijd (dat moet gezellig zijn!). En in de zomer, met lekker veel zon op het terras wil zitten met een echt Belgisch biertje in een luxe glas. Ik had het niet verwacht van zo’n stad dichtbij huis, maar Gent heeft mijn hartje veroverd.

Things to do when you’re in Gent:
Als toerist kun je beter als eerste naar het toeristen info bureau gaan, Toerisme Gent. Dat is gelegen aan Botermarkt 17a. Hier kun je alles vinden wat je nodig hebt! Een plattegrond, een museumpasje, folder en flyers met leuke uitgaans tips, restaurant tips, shop tips, etc. Ik zou eerst hier heen gaan, als je van te voren nog niet weet wat je zoal in Gent wil doen. Voor leuke stadswandelingen kun je een afspraak maken via Vizit-wandelingen, www.vizit.be.
Onze adresjes:
Julie’s House – Kraanlei 13
Le Pain Quotidien – Kalandeberg 10
Chocolatier Cédric van Hoorebeke – Jan Breydelstraat 1
Ik hoop dat ik jullie enthousiast heb gemaakt voor Gent. Het is een ideale stad voor een citytrip, het is niet te ver van Nederland, maar je hebt wel echt dat ‘buitenlandse’ gevoel. Het is een prachtige historische stad, er is veel te zien en te doen op cultureel gebied, maar op culinair gebied, OH MAN, ik heb nog nooit zo veel en zo lekker gegeten als hier. Neem ook eens een kijkje op www.toerismevlaanderen.nl voor meer info over Gent.
Als jullie gaan, let me know! En als je verder nog tips hebt, deel ze in de comments.
Until next time,
Serena Verbon

ps. Ik zag net dat Tara ook vandaag haar Gent photo diary online heeft staan!