Winkelpersoneel

Argh! Winkel personeel is ZO verantwoordelijk voor onze shopervaring. Seriously, zij zorgen ervoor dat wij of fluitend de winkel uit zweven of boos de straat op stampen, am I right? Ik heb zowel leuke als minder leuke ervaringen gehad tijdens het shoppen (en ik shop veel. Erg veel) en toen ik onderstaand filmpje zag moest ik tegelijkertijd grinniken en mijn woede onderdrukken. Mixed feelings. Want ik heb ook wel eens zulke verkoopsters meegemaakt. Die gewoon zero interesse tonen en je helemaal niet willen helpen, terwijl dat toch echt hun job is als je het mij vraagt! Anyways. Hier is het filmpje.

Herkenbaar?

Hoe reageren jullie in zo'n geval? Ik weet niet of het mijn Indonesiche roots zijn maar ik kan dan van binnen echt helemaal flippen. Volgens mij heb ik ook wel eens mijn stem verheven en iets in de trend van 'je bent de slechte verkoopster ooit! Ik kom hier nooit meer!' geroepen en ben ik boos de winkel uit gestampt. Yes, I do that f

rom time to time.

Service, dat is wat ik wil. Ik ben geen de-klant-is-koning typetje hoor. Ik hoef echt niet helemaal in de watten gelegd te worden. Ik wil alleen antwoord op een vraag en ik wil dat de verkoper in elk geval DOET alsof hij of zij me graag iets wil verkopen. Dan fake je maar dat je oprecht geïnteresseerd bent, hoor. Als ik het maar niet merk vind ik het prima. Ik wil op wolkjes de winkel uitzweven en het gevoel hebben de beste aankoop ooit te hebben gedaan. Is dat te veel gevraagd? Ik snap niet dat sommige verkopers nog niet doorhebben dat verkopen heel veel met 'gunnen' te maken heeft en dat iedereen die de winkel binnenstapt een potientele koper is.


Hebben jullie wel eens een verkoper zoals in het filmpje hierboven meegemaakt? Tell me all about it en houd je vooral niet in!

Until next time,
Serena Verbon

zp8497586rq

Volg:

167 Reacties

  1. 5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Trouwens! ik heb het een keer met me moeder meegemaakt in de winter had ze lekker der gele snowboots aan der h&m winterjas en liepen we de D&G in samen met me tante ( die dat dus alleen draagt ) me tante werdt verwelkomt. ik werd verwelkomt. en me moeder werdt aangekeken alsof ze een zwerver was. Waarom me moeder zei ‘ ook hallo, en kijk niet zo naar me want je weet niet hoeveel geld ik heb wijfie ‘ dat meisje is met een rood hoofd naar achter gelopen.

  2. 5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Ik heb zelf lang in een kledingwinkel gewerkt. En ik vond het heerlijk om mensen te helpen. Hun verhaal vertellen en der lekker in meegaan. zo gaat je tijd dat je werkt ook sneller. Je merkt dan in andere kledingwinkels van, Oh is het niet normaal? Het leek wel alsof ik van een andere planeet kwam. Alsof ik op mn eigen werk TEVEEL intresse toonde. was heel apart. Alleen het enige waar ik me aan kon irriteren als winkelmedewerkster was dat 5 voor 6 nog mensen je winkel overhoop komen halen. Dan zag je ook wel aan mijn gezicht dat k er niet blij mee was. Zelf zou je dat ook niet willen. Waarom doe je het dan wel bij een ander …

  3. 5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Wat een irritant mens!(Ik ben best snel op mijn teentjes getrapt) Ik zou haar zo een klap voor d’r bitchy ass face kunnen geven. Alhoewel dat niet echt lady like is. Nee, ik zou ook iets zeggen van dat ze de slechtste verkoopster ooit it.

  4. Kelly
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Ik had het Afgelopen zaterdag nog in de douglas in Utrecht. Normaal gesproken ga ik naar de m.a.c store in Amsterdam voor m’n m.a.c aankopen maar ik was dit keer in Utrecht. Bij de Bijenkorf hadden ze geen m.a.c en m’n vriendin zei bij de Douglas buiten wel! Daar gingen we dus heen, het was niet eens zo druk voor een zaterdag en ik had een nieuwe prep+prime en brush cleanser nodig dus ik vroeg of ze die hadden aan de verkoper (soort Marie van de ven type maar dan vals). Gaat ie me eerst bekijken van top tot teen. Pakt ie eerst de brush cleanser dus ik vroeg en de prep+prime?! Zegt ie ‘we hebben alles’! Ik zeg Ja die wilde ik ook! Maakt hij zo’n raar hoog tfoe geluidje…alsof ik teveel vroeg van hem…echt zo vreemd! Ik voelde me echt de winkel uitgekeken maar dat heb ik daar wel vaker gehad echt beetje jammer. Ik kan niet wachten tot m.a.c online bij de Bijenkorf te koop is nog twee weekjes wachten als het Goed is. 

  5. Sijtje
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Als mij dit zou overkomen zou ik ook gewoon zo’n opmerking maken als ‘nou dan zal ik mijn geld wel in een andere winkel gaan uitgeven’

  6. Michelle
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Ik kan zo geen situatie opnoemen, maar wanneer iemand meteen zegt dat ze die maat niet meer hebben stoort me dat heel erg. Het kan toch zijn dat iemand die maat net teruggebracht heeft of geef dan aan wanneer er weer een nieuwe levering is. Zo geef je de klant het gevoel dat je iets WIL verkopen en ook wil meewerken. Wat doe je daar anders als verkoopster, je bent er niet voor je plezier (natuurlijk kan werken ook leuk zijn)

  7. Renske
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Ja heel herkenbaar.
    Ik ben zelf verkoopster in een modeboutique en ik weet wél wat service is. Daar krijg ik elke dag nog complimenten over, en heb inmiddels ook een hele schare aan vaste klanten die van te voren bellen of ik er ben voordat ze komen shoppen.

    Maar ik kan helaas ook een boek schrijven over onbeschofte klanten die respectloos omgaan met alles dat ze tegenkomen, lees: kleding op de grond gooien en laten liggen, je negeren als je vriendelijk zegt dat als ze andere maten oid nodig hebben het gewoon moeten vragen, het pashokje in een enorm slagveld achterlaten en zonder iets te zeggen de winkel uit stormen…. slechts een paar voorbeelden.

  8. Sharon
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Zoiets heb ik ook al vaker meegemaakt maar sinds ik bij de Guess Store in het Designer Outlet Center werk ben ik er ook achter gekomen hoeveel onbeschofte klanten er zijn. Het is echt niet normaal waar je de hele dag door voor uitgemaakt wordt door mensen. Spullen uit je handen trekken, altijd voor korting vragen, zelfs kleding kapot maken om er korting op te krijgen etc.

  9. Lianne
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Ohhh vreselijk!
    Ik heb toevallig gister en eergister nog zoiets irritants gehad.
    Een paar maanden terug heb ik bij de Fossil een geweldige tas gekocht met een vachtje (koeienvacht met cheetah opdruk) van170 euro.
    Na een tijdje begonnen er op de achterkant een paar kale plekken te ontstaan, dus ik een maand geleden er mee terug geweest want ne hebt een jaar garantie.
    Staat daar een vet ongeintresseerde trut die alleen middelmatig engels sprak die een nieuwe voor me zou bestellen (hier was ik het al niet mee eens, want dit gaat met de.volgende ook gebeuren, maar goed, dan kom ik gewoon weer terug) en binnen twee weken zou hij er zijn.

    Het is nu een maand later, niks gehoord.
    Zaterdag heb ik ze gebeld, niemand kon in het systeem of wist ervan, maar s degene die er wel over ging terug kwam van lunch werd ik teruggebeld, die dag nog. Niet dus. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het mensen die hun beloftes niet nakomen, argh!
    Dus gister, koopzondag in Utrecht, sta ik in de winkel. En ik ben tijdelijk een beetje gehandicapt (hernia) dus het kost me al extra moeite.
    Staan er drie onder de 20 werk.emers voor mijn neus incluskef degene die ik heb gebeld. Kan nog niemand in een systee en zien wat er met mijn klacht/bestelling gebeurd is!
    Vragen ze me eerst of ik nog lang in de stad zou zijn, dan zouden ze degene die erover ging bellen en mij terug bellen.
    Over mijn voorstel om voor hetzelfde bedrag een andere tas uit te zoeken mochten ze geen beissing nemen.
    Oke, prima.
    Lekker gelunched en om half 5 nog altijd geen belletje, dus ik weer naar de winkel.
    “ja er wordt niet opgenomen”
    Dus, na een dikke sneer over klanten informeren en dat ik niet nog 3 keer naar de winkel wil komen gaat vandaag iemand mij bellen. En zo niet… Ik kan heel vervelend zijn :’)

  10. Janneke
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Pff verkopers bah. Wanneer ik een winkel binnenloop en ik ben er net 2 stappen in en ik hoor al direct ‘kan ik je helpen’ dan ben ik weg. Dat is ook een van de grootste redenen dat ik geen winkel binnenloop waar ik dan de enige klant ben. Wordt dan meteen besprongen ofzo. Bah. Mac personeel vind ik over het algemeen ook niet fijn. Kijken je denigrerend aan vind ik.

  11. 5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Ik heb wel ervaring met verkoopsters die liegen om maar iets te verkopen. Zo had ik een jeans gepast,en die was zo lelijk dat ik amper uit het hokje durfde. Was net alsof ik een luier in mn broek had, horrible. Die verkoopster vond em natuurlijk geweldig staan bij mij. Toen heb ik ook serieus gezegd: ‘meen je dat nou; zou jij mij ZO voor schut laten rondlopen om je cijfers te halen?’ En toen ben ik weggegaan. Ik snap dat ze een beetje liegen, maar dat was extreem.

  12. Lune
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Ik weet niet hoor, maar in een winkel werken is soms ook geen pretje :p Ik heb bijvoorbeeld in de Body Shop gewerkt en bij Vans, en klanten zijn echt focking zeikerig soms, alsof de hele wereld om hen draait. Dan vallen de schoenen groot uit, en dan vragen ze of ze een 37 mogen, als ik die niet heb voor een 38, als ik die niet heb voor een 39, dan zeg ik “Sorry mevrouw maar als u een 37 heeft gaat een 39 gewoon echt niet passen, ik begrijp dat u ze heel graag wil maar dan kunt u beter op een later tijdstip terug komen” en dan boos worden terwijl ik het tyfusdruk heb en geen tijd heb om voor haar een maat te halen die haar toch niet past. Het is gewoon een feit van verkoop: je gaat niet evenveel moeite in een definitieve nee-verkoop steken als in een potentieele ja-verkoop.

    That being said, verkoopsters zijn inderdaad niet altijd even lief.

  13. E.G.
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    En owja, ( sorry, stukje vergeten 🙂
    Voor de dames die het supervervelend vinden wanneer mensen vragen of ze je kunnen helpen… Maar vergeet niet, dat als jij op die vloer gestaan had, dat de leidinggevende dit ook van jou verwacht! Het wordt in de meeste gevallen ( hangt af van de winkel) gewoon verplicht als verkoopster:p

    Daarnaast moet ik ook wel zeggen dat je als verkoopster ook wel aan kunt voelen wie er al een vraag heeft of wat hulp op prijs zou stellen. Dus het is niet de kunst om op elke klant die binnen komt af te lopen, maat wat ik wilde zeggen was, er zijn 2 kanten :p

  14. E.G.
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Ik kan hier ook absoluut niet tegen hoor! No way!
    Laatst wilden me zusjes van 10 iets bij het Unicef kraampje halen om het goede doel te steunen, en dat waren een soort van sleutelhangers of zo. Dus zij waren alvast aan het kijken, kwamen toen een paar euro’s bij mij halen en liepen toen voor mij uit terug om uit te zoeken welke ze wilden, en er kwam een oude dame gelijk op hun aflopen, om te voorkomen dat ze er bij konden en die maakte schijnbaar een opmerking waardoor de kinderen terug kwamen. Het scheen dus dat ze tegen hun zij dat ze er niet bij mochten ( gewoon voor het kraampje? :s)
    Ik ben er toen naar toe gelopen en heb haar uitgelegd dat ik het erg raar vindt dat zij voor Unicef werkt, als zij mensen op zo een manier aanspreekt. dat de bedoeling alleen maar het goede doel helpen was. En dat zij voor een vrouw van die leeftijd beter had moeten weten hoe ze met kinderen om moest gaan… Vervolgens ben ik vertrokken, maar ik heb het ook niet opgekropt.

    Als verkopers in een winkel over de grens gaan, en ik weet dat ik onterecht behandeld wordt, dan vraag ik aan de medewerker gewoon of ze de (floor)manager erbij wil roepen. Eerste reactie is dan vaak; die is er niet… In dat geval vraag ik gewoon naar haar naam. ik zou zeggen probeer het is, en voel wat er veranderd :p

  15. 5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    hi,

    ik had dus een keer dat ik in de DA liep en zocht naar een nieuwe oogschaduw. en er was een vrouw die hielt me de hele tijd in de gaten ( ik was trouwens met een vriendin ) en ze kwam dan af en toe bij ons staan met een blik op arrogantie! en dan vroeg ze wat we hier moesten. ik heb niks gezegt en ben regelrecht de winkel uit gelopen. nooit dat ik daar meer terug hoef als die vrouw er is!

    Xx

  16. Linde
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    ik had dat een keer bij de etos, ik zocht iets maar kon het niet vinden dus ik vraag waar het staat omdat ik het niet kan vinden zegt ze ‘hier hoor’ maar echt op zo’n toon alsof k een klein kind ben. heb ik dat product gekocht, mijn vriendin was nog even aan het rondkijken dus ik ging ook nog ff kijken, mij in de gaten houden dat mens! en k had al wat gekocht.. jeetje. ze houdt me trouwens altijd in de gaten als ik daar kom. wtf eej?

    en die wijven bij de Claire’s in Amsterdam ROT OP MET JE MANDJE!

    • Annemiek
      5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

      hahaha lig hier echt dubbel om je comment 😉
      Die mandjes bij de Claire’s in A’dam zijn dus de reden dat ik daar alleen kom als t echt echt echt niet anders kan.
      De laatste keer dat ik daar was liep zo’n meisje de hele tijd achter mn kont aan. “Mandje?” “Nee, dankje, niet nodig.” “Echt geen mandje?” “Nee, ik zoek maar 1 ding en dat kan ik zelf wel dragen.” “Maar je moet echt een mandje.” “Dat wil ik niet.” “Maar je MOET een mandje!” “Ik zei toch net al dat ik dat niet wilde!?” “Maar je MOET een MANDJE!!!!” “Ik moet helemaal niks.”
      Is zij eindelijk weg, komt een ander meisje: “Mandje?”
      grml grml grml….!!!!!
      AAAAAAAAAAH ROT OP MET JE MANDJE!!!!!!!

      • Margaux
        28 december 2011 / woensdag, 28 december 2011

        Mandjes zijn vaak verplicht in een winkel, bij ons in de AH staat ‘t in de huisregels dat elke klant (vooral groepjes) een mandje mee moeten hebben. Dit om diefstal te voorkomen!

  17. Frederika
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Ik kan maar een ding hierop zeggen:
    Pretty woman…
    Kijk naar het fragment dat ze als hoer en later als ‘lady’ de winkel binnenloopt en je snapt wat ik bedoel 😉

  18. Tuana
    5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

    Dit had ik ook een keer meegemaakt in de h&m in hilversum niet die echt in de stad zit ook niet in de hof maar ietjes achter .. Maargoed zag een heel leuk truitje vroeg aan die dame die daar werkt of ze het in een kleinere maat hadden want die ik had gevonden lag tussen andere truitjes. Mijn antw. Nee. en dus vroeg ik weer waar liggen ze dan? Antw: jah daar achter?! Dus ik had wat anders gevonden, ging afrekenen bij die dame weer. geen hallo geen gedag helemaal niets. Werd boos en zei wat je daar net deed heb ik nog kunnen accepteren maar je mag wel een beetje lachen, zo krijg je ten minste wat terug ineens hoor ik haar achter me rug TOT ZIENS! roepen :p

  19. nathalie
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik ging een tijd terug op zoek naar een polo van mc gregor voor mijn vriend. Ik loop die winkel binnen en was een beetje in de rekken aan het kijken. Komt die verkoper aan en zegt ie; “dit is niet het rek van de uitverkoop hoor” Ik heb normaal snel mijn woordje klaar maar stond nu echt met mijn mond vol tanden! Ik moet ook zeggen dat ik die dag niet mijn netste outfit aanhad maar toch, dat zeg je toch niet! Die man weet toch helemaal niet waar ik voor kom en wat ik te besteden heb.

  20. Nikita
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik moest gelijk aan mijn slechte ervaring denken die ik in een schoenenwinkel (Dolcis) heb gehad.

    Ik had schoenen gepast, maar ze waren iets te groot, dus ik vroeg aan de verkoopster of ze een maatje kleiner had. Het magazijn was beneden en ze had blijkbaar geen zin om naar het magazijn te gaan, dus zei ze: “Met een inlegzooltje pas je ze wel hoor!” Waarop ik vroeg of ze dan geen maat kleiner hadden. Daarop zei ze met een chagrijnig gezicht: ” o, dat weet ik niet, maar ik zou voor het inlegzooltje gaan.” Na het nog een keer gevraagd te hebben ging ze zuchtend toch naar beneden om de juiste maat voor me te halen.

    De schoenen zaten goed, maar ik heb de schoenen toch terug gegeven en ben weggelopen. Zo wil ik geen schoenen kopen.

  21. Nellie
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    check dit filmpje: http://youtu.be/zm5H2nZn0TE

    Vb van hoe irritant verkopers bij een beautystand kunnen zijn.. echt grappig en o zo waar

  22. 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Haha verschrikkelijk mens! Verkoopsters kunnen er af en toe wat van, maar klanten zelf ook hoor!
    Ik werk in een supermarkt en als je daar soms klanten begroet krijg je geen antwoord terug. Dan heb ik soms zin om te zeggen ‘zei u iets?’ En als de klant dan zegt ‘Nee, hoezo’ antwoorden ‘Oh, ik dacht dat u goedemorgen zei’. Of als je een vraag beantwoord van iemand, schreeuwen mensen dat ze eerst aan de beurt waren. Dan kan ik soms ook koken van binnen hoor! Maar ik weet hoe belangrijk het is om klantvriendelijk te zijn, je moet ook wel, maar soms… oeehhh.. haha;)

    Xx Jorien

  23. 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Wat een naar mens in dat filmpje zeg! Ik heb dat gelukkig nooit meegemaakt, maar anders zou ik er niks van zeggen want daar ben ik veel te verlegen voor denk ik!

  24. 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    wat een verschikkelijk wijf is dat zeg!

  25. 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Wauw, walgelijk hoe diegene zich opstelt. Diegene komt daar ook nooit meer, en de mensen waar zij mee omgaat, komen dit ook allemaal te weten. Echt sad. Ik heb nog nooit zoiets ergs meegemaakt dan dat filmpje, maar wel dat mensen je de winkel uit kijken, echt triest.

  26. 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ja irritant he? heb het 1 keer meegemaakt lang geleden. Ik was 15 jaar en had gespaard voor een wat duurdere lipgloss, heel blij ging ik dus naar de Ici paris. Toen ik al 20 minuten in hun lege winkel stond (ik was de enige klant) en zelfs toenadering maakte bleven de verkoopsters met elkaar praten. Af en toe keken ze afkeurend naar me zo van ‘as if zo’n jong iemand hier iets kan betalen’. Toen ben ik uiteindelijk gewoon boos de winkel uitgestapt en ik ben eerlijk gezegd nooit meer in Hasselt naar de Ici geweest.

  27. Amina
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    haha ik werk in een kledingzaak, zou niet durven om zo te doen tegen een klant.

  28. Joyce
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Heb ik ook al meegemaakt ja..
    Vooral het laatste dan, dat ze ineens gaan zeggen dat ze sluiten, met zo’n attitude van ‘ik wil je hier zo snel mogelijk buiten’.
    arrgh echt hatelijk !

  29. 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Omg dat kan echt niet gewoon! Zoiets is zoo irritant. Ik werk zelf in de Horeca en je kan dit echt niet maken hoor.
    Ik heb een keer in een winkel (zebra) in Venlo een stomme situatie meegemaakt om het zo maar te noemen.
    Ik was met een paar vriendinnen en een medewerkster achtervolgde ons heel de tijd en bleef ons maar aanstaren, ze zei of vroeg ook niets. Ik kreeg het gevoel alsof ze dacht dat we iets wilde stelen ofzo. Toen we wegliepen maakte ik een opmerking zo van we gaan ons geld beter ergens anders uitgeven! Dat zei ik tegen een van mijn vriendinnen, een beetje luider dan normaal.
    En nu valt me nog een geval in, bij dezelfde winkel. Ik zag super leuke Booties staan, voor maar 40 euro, maat 37. Ik dacht ik pas ze want soms past 36 me en soms 37, en ze paste perfect. Toen vroeg ik aan de medewerkster of ik de andere schoen mocht (ze vroeg me niets terwijl de winkel op dat moment leeg was) en toen ging ze naar boven kijken. Toen ze terug was zei ze alleen, de andere schoen is er niet. ik d8 okeee..:S en ze zette de schoen terug en liep gewoon weg!
    Toen ben ik ook maar weggegaan en ik heb ook nooit meer iets daar gekocht (dat geval van de schoen was eerder gebeurt dan de situatie)

  30. Cindy
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    OMG ik zou echt al gelijk de winkel uit gelopen zijn en er erg arrogant hebben na gekeken! zo behandel je toch niet iemand, het is gewoon respectloos!
    zelf vindt ik het niet zo fijn als ze op me aflopen tijdens het winkelen, als ik iets nodig heb loop ik zelf wel naar een medewerker.. Veder vindt ik dit wel een erg leuk artikel, maar van het filmpje kreeg ik toch wel een beetje jeukende handen !!!

  31. Claudia
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Shoppen is inderdaad nog steeds beleving en daarbij wil je graag goed geholpen worden. Ik keur het gedrag in het filmpje absoluut niet goed, maar vergeet niet wat een gemiddelde medewerker van een winkel naar hun hoofd krijgt toegeworpen op een dag. Ik heb zelf twee winkels en vindt het belangrijk dat alle klanten op de juiste manier geholpen worden. Ik leg mijn medewerkers altijd uit dat wanneer jij positieviteit uitstraald je dit ook terug zult krijgen.De 1 wil aandacht en de andere juist weer niet. Zoveel mensen zoveel wensen toch?
    Daarentegen worden klanten steeds asocialer. Wanneer ik zelf in de winkel sta en ik groet een klant krijg ik soms niet eens antwoord terug, ik vind koffiebekers tussen de rekken, kauwgom in kasten geplakt, en maar niet te spreken over het grote aantal gestolen goederen.
    Wat ik probeer te zeggen dat winkelpersoneel niet MAAR winkelpersoneel is. Dit zijn mensen die dit ook vaak met heel veel passie doen, de hele dag vriendelijk een glimlach op hun gezicht hebben en vaak voor niet al te veel geld op bijzondere tijden aan het werk zijn.
    Ik ben blij met mijn toppers in mijn winkels, zij maken mijn winkels tot een succes!

    • Maaike
      5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

      Mooi gezegd! Helaas kunnen klanten zich heel moeilijk voorstellen hoe lastig ze soms zelf kunnen zijn. Maar het klopt inderdaad dat wat je zelf uitstraalt ook terug zal krijgen van de klanten (uitzonderingen daar gelaten).

  32. Dionneeu
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik ben zelf ook een vervelende verkoopster geweest, maar dat had een reden. Ik werkte zo’n 6 maanden bij Men at Work. de eerste 4 maanden heb ik daar met veel plezier gewerkt, die maanden erna begon ik me te realiseren dat ik het ontzettend irritant vond wat ik deed. Ik moest constant alle klanten in de gaten houden alsof het verschrikkelijke dieven waren. Als ze ook maar 1x iets vastpakte moest ik er op af lopen en ik moest beste vriendinnen zijn met iedere klant. Dat moest ik niet omdat ik dat leuk vond, nee dat moest van mijn baas. Elke keer als ik dat niet deed kwam ze naar me toe en gaf ze me op mn kop. In het begin accepteerde ik dat gewoon. Totdat ik erachter kwam dat ik dat zelf ook heel irritant vond, mensen willen gewoon niet het gevoel hebben dat ze 24/7 in de gaten worden gehouden en al helemaal niet dat er een of andere bij achter je aan komt gevlogen alsof je honing aan je kont hebt. Na 5 maanden had ik ook de knoop door gehakt en ik heb ontslag genomen. Ik moest toen nog een maand uitwerken, wat heb ik me toen geërgerd zeg. Ik kreeg niet eens meer aandacht van mn baas, ze liet me volkomen links liggen. Ook betrok in een keer niemand me meer ergens bij. En mensen zeggen wel eens van: “Oh ik had allang gezegd dat ik dat niet wilde.” Maar ik denk dat niemand dat zou doen, zeker niet als je nog in proeftijd zit. In ieder geval, soms kunnen verkoopster dus er niets aan doen dat ze dat doen.

  33. Lisa
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik werkte in een kledingwinkel, maar ik heb ontslag genomen omdat ik aan elke klant moest vragen: Kan ik u helpen. Terwijl ik dit zefl ook heel vervelend vind als verkoopsters het bij mij doen. Als ik iest wil vraag ik het wel. Laat me verder gewoon lekker winkelen!!!
    Sorry even wat frustraties eruit.

  34. Maaike
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik heb wel eens een verkoopster gehad die uit het niets vroeg of ze even in mijn tas mocht kijken ‘voor de zekerheid’. Toen ze zag dat ik inderdaad niks gestolen had, zei ze zo van: “Ja nou je weet het nooit zeker hè.” Vervolgens ging ze elke keer het kledingstuk dat ik in m’n kleedkamer had hangen weg halen zodra ik het gepast had. Ik hoorde haar ook tegen andere klanten zeggen “Ja sorry hoor maar die meiden, ik vertrouw die he-le-maal niet, met zo’n grote tas..”. Ik was dus doodnormaal met wat vriendinnen aan het winkelen, en om eerlijk te zijn zie ik er écht niet uit alsof ik iets zou stelen.
    Het ergste is, ik heb daar ook nog een blazer voor 80 euro gekocht. Die is na 1 keer dragen kapot gegaan en toen heeft mijn moeder hem teruggebracht, met een hele preek erbij dat ze het zo onbeschoft vond hoe ik behandeld werd haha. Ik durf nu die winkel niet meer in, wat een verschrikkelijke vrouw was dat zeg! (En het was nog eens de eigenares van de winkel ook..)

  35. ikram
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Hah 🙂 Zo herkenbaar 🙂 Ik heb zelf nog in een schoenenwinkel gewerkt en ik snap wat je bedoelt met dat de verkoper geïnteresseerd moet lijken! Soms heb je inderdaad al veel klant-is-koning-klanten gehad die dag en heb je het zo’n beetje gehad, maar toch deed ik echt wel moeite voor de volgende klanten want zij kunnen er niets aan doen toch?

  36. laralaurentia
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Beetje jammer dat Mascha ook dit onderwerp van de week behandeld heeft.

    • 5 december 2011 / maandag, 5 december 2011

      Beetje jammer dat dit dan zou betekenen dat Serena (of wie dan ook) er niet meer iets over mag posten.

      Ik zal je ook maar verklappen dat Mascha zeker niet de eerste is die wat over dit onderwerp schrijft, en dus ook niet de laatste. Want probeer maar eens 100% origineel te zijn, en dat ook nog eens 2 maal per dag. Dat gaat hem niet worden. Ze zeggen niet voor niets dat (bijna) alles al eens gedaan is.

      Het zou wat zijn zeg, als je eerst het halve internet af moet struinen of iemand niet al iets vergelijkbaars heeft geplaatst voordat je iets kan publiceren, lijkt me niet bevorderlijk voor de algemene productiviteit van blogs.

  37. 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik had een keer bij de H&M op Rotterdam Alexander dat we op zoek waren naar een bepaalde afdeling (weet niet meer welke) en dus gingen we vragen waar die afdeling hing:

    Verkoopster 1: Ik werk niet op die afdeling, dus ik weet niet waar die is.
    Verkoopster 2: Die afdeling hangt gewoon divers door de winkel.
    Verkoopster 3: Die afdeling verkopen wij hier niet.

    Hoezo, je weet niet waar je werkt? (Behalve meisje 3 dan)

  38. 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik kan echt niet tegen zulk soort verkopers! Een verkoop(st)er is toch een soort visite kaartje van een winkel en als je slecht behandeld wordt kom je niet snel terug.

  39. 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Zo iets heb ik zelf (gelukkig) nog nooit meegemaakt, maar als ze zo tegen mij zouden doen, zou ik gewoon weglopen en nooit meer één stap in die winkel zetten…!

    xx-Dieuwzz

  40. 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    wat een irritant figuur in de filmpje!.. ook die schoenen afpakken en ze verderop neerzetten. aaarg!! TRIEST! aaaahh!! vind het zelf wel vervelend als je net winkel in komt lopen dat er niet gelijk een verkoopster achter je staat van, ‘kan ik je helpen?’.. mensch! ik kom net binnen! .. ik ga liever zelf naar iemand toe als het nodig is dan andersom

  41. Stephanie
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    In de Douglas in Rotterdam in de koopgoot was ik met mijn broer om een cadeautje voor m’n moeder uit te zoeken. Het werd noa van cacharel, want dat is haar lievelings parfum dus ik was al snel klaar. Ik had al afgerekend en alvast naar buiten gelopen om een sigaretje te roken. Mijn broer was nog even aan het snuffelen aan de mannengeurtjes binnen. Na een minuutje of 2 liepen we samen verder naar de blokker, werden we aangehouden daar door een beveiligingsmannetje waarnaast ik buiten voor de douglas een sigaret stond te roken!, of ik mee wilde komen want er was in de Douglas een beveiligings plakker ofzoiets van een parfum af en ze vonden het verdacht dat ik al buiten stond terwijl mijn véél oudere vriend nog binnen was. EXCUSE ME? Ik snap er nogsteeds helemaal niks van, maar ik ga dus NOOIT meer naar die Douglas!

  42. saar
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik vind het juist vervelend als ze zo rond je staan draaien! Daar word ik echt zo zenuwachtig van. Vooral Nederlanders kunnen daar wat van. In Belgie laten ze je meestal wel met rust. Is het niet winkelpersoneel aan mekaar vast? Zo is dat in het Vlaams toch 🙂

  43. Irma
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik vind het wel jammer dat Mascha van Beautygloss.nl een poosje geleden hier 3 artikelen over geschreven heeft. Zo lijkt het net alsof je daar je inspiratie vandaan haalt…

    • Kim
      4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

      Maar Serena vond net dit filmje, en wilde daar dus een artikel over maken. Je kunt wel altijd alle beautyblogs vergelijken, maar dan zie je dat Macha en Cynthia ook veel soortgelijke artikelen hebben. Dus stop nou eens met vergelijken, dat is nergens voor nodig en niet iedereen leest dezelfde blogs en plaatst dezelfde reacties.

    • 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

      Ik bekijk Serena’s en Masha’s blog elke dag. En vorige week had Serena een artikel over Fashionista en een paar dagen daarna had Masha er een artikel over gemaakt.
      Ik denk dat ze het beide niet nodig hebben om bij andere ;” af te kijken” En dat het gewoon toeval is

    • Sherida
      4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

      Ik lees beautygloss niet dus ik ben wel blij met dit artikel 🙂

    • 6 december 2011 / dinsdag, 6 december 2011

      Niet iedereen volgt Mascha of Cynthia….

  44. Cendrenna
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik ben juist in een winkel gaan werken omdat ik mensen wíl helpen!

  45. 4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik ben het volledig met je eens! Ik heb me ook al een paar keer laten gaan. Sorry maar iedereen moet zijn job doen en als je het niet graag doet zoek dan iets anders waar je niet met mensen in contact moet komen. Ik was onlangs in Antwerpen en had bij het begin van mijn shopdagje schoenen gezien die ik heel graag wou maar die nu wel overal wat te vinden zijn dus wou wachten tot het einde van de dag. Had ze al gepast dus kon op 2 min buiten zijn. Opeens had ik door dat het 20 voor 6 was en ik begin als een gek te lopen over heel de Meir en ze zien me aankomen (10 voor6) en de deuren staan nog open en alles. Ik wandel binnen wil de schoenen betalen en ze zeggen ooh nee het is sluitingstijd. Stonden ze daar met 3 verkoopsters te praten en heb ik mijn schoenen niet kunnen kopen. Ook al was het nog geen 6 uur. Ik was toen echt zooooo boos en heb het hun toen ook wel gezegd.

  46. wendy
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    mmm hier gaan we weer.. marscha van beautygloss heeft 2 week terug geloof ik hier al een heel artikel over geschreven waar o.a ook persoonneels leden (ik ben er zelf ook 1) op hebben gerageerd. want als ik puur naar me zelf kijk probeer ik alle klanten zo gelijk mogelijk te behalden en ook altijd vriendelijk te groeten ect zelfs al heb ik een pestbui die dag… het zijn ook vaak onbeschofte klanten tegne het personeel!

  47. Roos
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Leuk artikel! Fijn ook dat er zoveel aandacht aan wordt besteed. Ik heb overigens wel een vragen, los van dit artikel. Ik ga op vakantie naar Mexico over een paar weken en wil lekker bruin worden. Is het een mogelijkheid om eerst mijn benen te laten tannen voordat ik op vakantie ga, zodat ik een soort ‘laagje’ heb? Of slijt dit dan later met mijn ‘echte’ bruinheid eraf? Alvast bedankt voor je antwoord! X

    • Roos
      4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

      Oh ja en als andere mensen een antwoord weten….

  48. Nathalie
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik heb dit pasgeleden meegemaakt bij Strictly Utrecht. Ik had “de” jas gevonden voor een best groot bedrag. Bleek er een knoop vanaf te zijn die eraan genaaid moest worden. Dit zou geen probleem zijn en ik zou de jas 1 week later op kunnen halen. Toen ik een week later heel blij mijn jas kwam ophalen, bleek hij er niet te zijn en toen zei de verkoopster dan ze me net zou bellen dat mn jas er niet was (om half 5 s’middags terwijl het in de ochtend al geleverd zou zijn) dus ik al sjaggie. Maar dacht nou die extra paar dagen trek ik nog wel. Toen ik de dinsdag erop belde om 4 uur s’middags, bleek mijn jas er WEER niet te zijn en ze zou me wederom net gaan bellen :S dus ze belde naar het atelier wat de vertraging was, bleek er iets te zijn met het systeem waar ze mijn knopen opnieuw mee vast wilde zetten en het zou de dag erop pas opgelost zijn… Heel fijn, want dit betekende dat ik mijn jas pas 2 weken na aankoop kon komen ophalen 🙁 dus ik zei heel beleefd dat ik nu niet meer wist of ik die jas dan nog wel wilde, begon ze gelijk op een hele nare toon te praten dat het geen verlies voor hen zou zijn en dat ze de jas toch wel kon verkopen. Ik was zo pissig dat ik haar eigenlijk wel door de telefoon heen wilde trekken, zonder netjes te groeten, hing ze de telefoon op. Vrijdag erna ging mijn telefoon om 10 uur s’ochtends en had ik een voicemail dat ze mijn jas binnen hadden en dat ik hem nog kon komen halen als ik hem wilde (dit was een andere verkoper die veeeel vriendelijker was) toen ik vrijdagmiddag binnenkwam, stond ze er weer en had ze een grijns op haar gezicht omdat ik toch voor mijn jas kwam. Ik gunde het haar niet meer en heb mijn geld terug genomen om in de winkel ernaast een soortgelijke jas te kopen voor 100 euro goedkoper en een onbetaalbare service..

  49. Karin
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    Ik heb wel echt heel vaak dat ik naar iets vraag en het antwoord is altijd ‘nee helaas dit is alles wat we nog hebben, nee dat hebben we niet op voorraad’. Het zal wel denk ik dan soms.
    Maar ik heb ook weleens hele lieve vriendelijke verkoopsters gehad waarmee ik zo vriendinnen zou willen zijn, die doen het goed!

  50. Nina
    4 december 2011 / zondag, 4 december 2011

    pff.. ALTIJD als ik in de V&D ben en even bij de make-up sta te kijken komt er een verkoopster naar me toe met ‘kan ik je ergens mee helpen’ ‘ben je ergens naar opzoek’ ‘zal ik je opmaken’ en als ze je dan opmaken dan is het altijd van ‘deze kleur staat leuk bij je ogen’ ‘ja deze heb ik zelf oook ik vind ‘m erg mooi’ zeeer irritant! ik was ook een keer in de V&D en toen zag ik een verkoopster een klant helpen en opmaken en evenlater zag ik d’r naar d’r medewerksters lopen en die zeiden tegen haar ‘ennn?’ en toen zei zij ‘omgg jaaaa ik heb het verkocht :D’ medewerkster ”YES nu hebben we nog meer verkocht en verdiend!’ geloof me ik heb ze arrogant en afkeurend aangekeken en ben toen weg gegaan.