“Dit paste gewoon niet bij ons” vertellen Nicola Kilner (CEO van Deciem, het overkoepelend bedrijf van onder andere The Ordinary) en Rita Silva (Science Communications Manager) als ze terugdenken aan de eerste keer dat The Ordinary mee deed aan de Black Friday gekte.
Vorige week bezocht ik Londen en zat ik om de tafel met Nicola Kilner en Rita Silva om te praten over hun Anti Black Friday Sale genaamd Slowvember. Natuurlijk hebben we het ook over andere onderwerpen gehad. Zo wilde ik van Nicola graag weten welke kwaliteiten je moet bezitten om (op 34 jarige leeftijd!) de CEO van zo’n groot cosmeticabedrijf als Deciem te zijn, en van Rita wilde ik weten waarom hun duurste The Ordinary product (€33,10) precies zo duur is (en de rest juist zo goedkoop).
Slowvember Sale
Als Black Friday boycot is de Slowvember Sale in het leven geroepen. Dit houdt in dat The Ordinary de GEHELE maand november 23% korting geven op alle producten. Hoe een maand lang korting overconsumptie moet voorkomen? Op deze manier kunnen klanten een maand lang de tijd nemen om research te doen en rustig uit te zoeken welke producten ze willen bestellen, zodat ze uiteindelijk een weldoordachte aankoop zullen doen.
The Ordinary heeft ontzettend veel keuze en dat kan best overweldigend zijn als je een newbie bent in de skincare wereld. Weet je niet waar je moet beginnen? Maak dan gebruik van hun Regimen Builder (die vind je op theordinary.com).
“Flash sales werken eigenlijk niet in de skincare branche” verkondigd Nicola. “We hebben allemaal wel eens producten gekocht die het achteraf gezien toch niet voor je zijn”. Door de hele maand korting te geven in plaats van één dag hopen ze te voorkomen dat klanten in een opwelling van alles in hun mandje gooien dat niet eens bij hun huidtype past.
Om hun visie extra kracht bij te zetten gaat The Ordinary tijdens Black Friday op zwart. Zowel de fysieke winkels als theordinary.com zijn dicht en doen expres niet mee aan alle heisa rondom deze dag. Ik ben zelf helemaal pro bewuster shoppen de laatste jaren, dus ik vind het een dapper statement en een mooi initiatief om Black Friday zo te boycotten.
Hoe is het om bij The Ordinary te werken?
Als CEO van een bedrijf dat zulke statements durft te maken en meteen vanaf de start de cosmeticawereld op zijn kop heeft gezet moet je behoorlijk wat lef hebben. Ik vroeg Nicola welke karaktereigenschappen je volgens haar nog meer moet bezitten om een goede CEO te zijn. “Ik laat veel emotie zien in mijn leiderschap. Vroeger werd daar raar tegenaan gekeken omdat je als CEO vooral heel stoer en hard moest zijn, maar vandaag de dag denk ik dat emotie tonen juist de sleutel tot succes is. Vriendelijkheid werd altijd gezien als zwakte, maar vriendelijkheid is juist mijn kracht. Mijn team ziet hoeveel ik om het bedrijf geef en hoeveel liefde en passie ik erin stop. Ze hebben me ook zien huilen. Emotie verbindt. Het maakt ons team heel hecht.”
Deciem is van een start-up opgericht in 2013 uitgegroeid naar een bedrijf met 1500 werknemers. Als trots lid van een Diversity & Inclusivity Board kon ik het niet laten om te vragen hoe inclusief en divers zij vinden dat ze zijn. “Brandon Truaxe, de oprichter van Deciem, had als visie skincare te creëren voor IEDEREEN” vertelt Nicola. “Hij was van oorsprong Iraans én gay en wilde cosmetica op de markt brengen die iedereen kon kopen, ongeacht de grootte van je portemonnee, maar ook ongeacht je afkomst, gender of seksuele voorkeur. Diversiteit en inclusiviteit zit echt in het DNA van Deciem.” Rita voegt daar nog aan toe “Ik ben zelf ook gay en ons team bestaat uit een mix van verschillende afkomsten, zowel op het hoofdkantoor als in de fysieke winkels. Iedereen is welkom en iedereen voelt zich hier veilig om zichzelf te zijn.”
Multi-Peptide + Copper Peptides 1% Serum
The Ordinary staat bekend om hun effectieve skincare tegen lage, betaalbare prijzen. Maar er is één uitzondering op de regel en dat is het Multi-Peptide + Copper Peptides 1% Serum à €33,10. Toevallig is dit precies het serum dat ik wilde toevoegen aan mijn skincare routine (nadat ik er zoveel goed over heb gehoord en gelezen) en ik wilde natuurlijk graag weten waarom de prijs van dit product zoveel hoger is dan de rest.
Rita legt uit “sommige ingrediënten zijn wat gemakkelijker te verkrijgen bij fabrikanten dan anderen en deze kun je dan groot inkopen zodat je het eindproduct op grotere schaal kunt produceren. Hierdoor druk je de kosten en houden we de prijs laag. Koper peptiden zijn helaas bij slechts één fabrikant verkrijgbaar vanwege een patent. Hierdoor is dit een veel duurder ingrediënt voor ons om aan te schaffen én kunnen we dit serum niet op grote schaal produceren, wat wordt doorberekend naar de prijs van het eindproduct”.
Maar waarom dan per se koper peptiden, is er geen goedkoper alternatief?
Volgens Rita zijn koper peptiden echt een star ingredient. “We horen de laatste tijd veel over peptiden in skincare maar koper peptiden zijn eigenlijk de aller eerste peptiden die werden onderzocht, namelijk door Dr. Loren Pickart in de jaren ’70. Met dit onderzoek werd jaren lang niets gedaan tot men in de jaren ’90 koper peptiden als skincare ingrediënt ging onderzoeken en het geweldig bleek te zijn. Rond dezelfde tijd kwamen er echter andere, betaalbaardere peptiden (zoals Matrixyl) op de markt waardoor koper peptiden naar de achtergrond werden geschoven.”
Maar de koper peptiden hebben nu eindelijk een welverdiende comeback gemaakt in het ‘blauwe’ serum van The Ordinary waar werkelijk IEDEREEN lyrisch over is (inclusief Nicola Kilner zelf, het is één van haar favoriete The Ordinary producten).
Rita legt uit “Koper peptiden komen van nature voor in onze huid om de productie van collageen en elastine te stimuleren en hebben tevens anti-oxidante eigenschappen. Ook stimuleert het de celvernieuwing. Koper peptiden hebben een langetermijneffect en de multi-peptide een kortetermijneffect, waardoor juist deze combinatie het serum zo fantastisch maakt. Het is hét anti-ageing serum als je op zoek bent naar het verbeteren van de algehele elasticiteit, gladheid en stevigheid van je huid.”
Tijdens Slowvember shop je het Multi-Peptide + Copper Peptides 1% Serum voor €25,49 (in plaats van €33,10).
Waarom is The Ordinary zo betaalbaar?
Misschien moeten we ons niet afvragen ‘waarom is The Ordinary zo betaalbaar?’ maar in plaats daarvan ‘waarom zijn andere merken zo duur?’ grap ik.
Zoals eerder besproken, verklaart de verkrijgbaarheid van de grondstoffen deels de prijs van het eindproduct. Nicola en Rita lichten verder toe “Andere merken steken veel tijd en geld in advertenties en commercials en huren professionele modellen in, waar wij onze eigen werknemers gebruiken als model. Bovendien hebben we weinig marketing nodig want mond-tot-mondreclame doet het werk voor ons! Andere merken steken ook veel tijd en geld in research en patenten, waar The Ordinary alleen ingrediënten kiest waar al veel research naar gedaan is. Het verpakkingsmateriaal maakt ook het verschil. Zo kiezen we bij The Ordinary voor de standaard fabrieksverpakkingen en eenvoudige labels in plaats van luxueuze custom made potjes, flesjes, tubes en flacons.”
Ik vond het geweldig om deze twee fantastische vrouwen te mogen interviewen. Als Cosmetic Science student hing ik uiteraard aan Rita Silva’s lippen en Nicola Kilner heeft me een verfrissende kijk gegeven op leiderschap. Ik hoop dat ik ze in de toekomst nog eens mag ontmoeten.
Wat vind je van hun Black Friday boycot, zouden meer bedrijven hier een voorbeeld aan moeten nemen? En wat zijn jouw favoriete The Ordinary producten?
Until next time,
Serena Verbon
Love het idee van slowvember en bewust kopen. Ben helemaal geDEinfluenced in heel veel producten en verdiep me tegenwoordig veel beter in wat ik koop en bedenk me echt of ik het product ECHT nodig heb/denk te gebruiken. Ik gebruik al jaren TO en ben al maanden benieuwd naar dit serum. Misschien dat ik ‘m nu eindelijk dan eens aanschaf.
Wat een goede vragen heb je gesteld en wat een interessant interview. Goed dat ze een andere koers durven te varen. Ik ken hun producten niet, maar ga me er nu eens in verdiepen.
Wat gaaf dat je dit mocht doen Serena!
Ik had voor mezelf besloten dat ik in 2023 alleen dingen koop dit ik écht nodig heb. Dus geen make-up kopen, eerst maar eens dingen opmaken, geen nieuwe kleding behalve basics zoals sokken en ondergoed. Ik kan me dus helemaal vinden in Slowvember. Zouden meer brands mogen doen!