Stockholm Photo Diary

Vorig weekend was ik in Stockholm, omdat ik namens de webshop Nelly.com was uitgenodigd om hun 10-jarig bestaan te vieren tijdens de spectaculaire Nelly Party in het Nelly Hotel. Samen met Larissa (Tara bleef in Nederland omdat haar beste vriendin haar verjaardag vierde) en Chloe vertrokken we op vrijdagavond richting de Zweedse hoofdstad. Helaas had onze vlucht 2,5 uur vertraging waardoor we om 1 uur ‘s nachts in Stockholm arriveerden. En zo begon ons avontuur!

stockholm photo diary-45 Na een overnachting in Ibis Styles Stockholm Arlanda Airport hotel (waar ze overigens heerlijke haring voor ontbijt serveren, mijn nieuwste food obsession) pakten we de taxi richting het centrum om naar ons andere Ibis hotel te gaan.

stockholm photo diary-43 Ibis Styles Odenplan ligt iets ten noorden van het centrum, met alles op loopafstand en een metrostation om de hoek. Het hotel zelf is gevestigd in een sfeervol, monumentaal pand. Ik houd daar wel van, kroonluchters, pleisterwerk en zwart-witte tegels op de vloer. De kamers zijn vrij klein (er is niet veel ruimte om je koffer open te klappen), maar wel schoon en van alle gemakken voorzien. En er is gratis ontbijt. Met haring.

stockholm photo diary-30 Onze kamer had uitzicht op een prachtige kerk, de Gustav Vasa kyrka.

stockholm photo diary-01 Zaterdagavond was de Nelly 10 Years Party in het Lydmar Hotel. Nelly had dit hotel het hele weekend afgehuurd en omgetoverd tot het Nelly Hotel.

stockholm photo diary-02 Het hele hotel was aangekleed in Nelly-style.

stockholm photo diary-04 Op de eerste verdieping werd er echt MIJN soort muziek gedraaid. Heerlijk! Snoop Dog, Sean Paul, Beyonce, Rihanna, Jay-Z, kortom, alle oude en nieuw hiphop en R&B plaatjes uit de top 40, afgewisseld met dance hall en bobbeling.

Sean Paul!

stockholm photo diary-05 Fissa!

stockholm photo diary-06 Knappe Zweedse man.

stockholm photo diary-07 Op de tweede verdieping is een groot buitenterras en dit terras was omgetoverd tot een dansvloer. Zweedse DJ’s en absolute IT girls Rebecca & Fiona stonden in een mobiele DJ booth en werden omhoog opgetakeld, zodat zij op gelijke hoogte waren met het dakterras.

Het is misschien een beetje lastig uit te leggen, maar hier in de video kun je beter zien wat ik bedoel:

stockholm photo diary-08 stockholm photo diary-09

OP DIE HAKKEN! HOE DAN?!

nelly eventOp de tweede verdieping was er ook een studio waar je met leuke props en ballonnen op de foto kon gaan, en achteraf werden de foto’s meteen naar je doorgemaild. Cool!

stockholm photo diary-03 Ook kwamen we later nog de knappe Kenza tegen, de bekendste blogger van Zweden. Wat is ze knap hè?

stockholm photo diary-10 Op zondag wilden we de wijk Södermalm ontdekken. Omdat dit in het zuiden is en ons hotel in het noorden van het centrum, pakten we de metro.

stockholm photo diary-11 In the streets of Södermalm.

stockholm photo diary-12 Larissa die liefde geeft aan Skrillex.

stockholm photo diary-32 Emmaus is een vrij grote tweedehandswinkel. Links is de ingang naar de ‘normale’ kleding die vrij recent is.

stockholm photo diary-33 En rechts is de ingang die leidt naar een kelder waar ze de echte oude, vintage kleding verkopen. Echt gaaf die bloementje o het plafond! Ik heb hier helaas niets kunnen vinden. Ik ben echt dol op ‘thriftshopping’, maar het is altijd een kwestie van goed zoeken en ook een beetje geluk hebben.

stockholm photo diary-31 Chloe en ik.

stockholm photo diary-34 Larissa.

stockholm photo diary-39Mooie bloemetjes in hartje Stockholm. Het lijkt zo wel een tropisch land, met het schijnende zonnetje! We hadden echt geluk met het weer.

stockholm photo diary-35 In Stockholm zijn ontzettend veel cafeetjes waar je sandwiches en zoete lekkernijen kunt scoren. Qua zoetigheid zagen we vooral veel ‘chokladboll’ (letterlijk en figuurlijk een grote chocoladebol) en ‘kannel bulle’ (kaneelbroodjes met suikerbolletjes), wat echte Zweedse lekkernijen zijn.

stockholm photo diary-36 Larissa spotte deze baby pug en ik stierf bijna aan cuteness overload. Als ik Clarence en Coco niet had dan had ik echt een pug genomen. Wat een moppie!

stockholm photo diary-37 Tijdens het shoppen in Södermalm zagen we ineens dit bord. Ik ben blij dat we een kijkje zijn wezen nemen, want er stonden een stel Zweedse damen hun ‘Shop my Closet’ sale te houden (niet echt vintage dus) en hier heb ik die mooie, zwarte, lange jas gescoord van Weekday voor €20,-.

stockholm photo diary-38 Ook ontdekten we deze mooie spot, een dakterras genaamd Ljunggren. Het was hier nog rustig, maar na een half uurtje stroomde het ineens vol. Gelukkig hadden wij toen een gezellige strandtent aan de zijkant gevonden, in plaats van een tafeltje.

stockholm photo diary-13 Alcoholvrije cocktails met aardbei en citroen.

stockholm photo diary-14 Yum, yum! Lekker verfrissend!

stockholm photo diary-17 Ook bestelden we er sushi en miso soep. Kijk zo gezellig! Het was nog niet superwarm, dus de heater en de dekentjes waren echt een uitkomst.

stockholm photo diary-18 Sushi, mocktails, een gezellig loungemuziekje onder een doek van een privéstrandtentje. Oh, en wifi! Wat ons betreft is Ljunggren een geweldige hotspot om eventjes te relaxen wanneer je in Södermalm rondloopt.

stockholm photo diary-16 Larissa onder een dekentje.

stockholm photo diary-15 Ik deed even een dutje. Hihi!

stockholm photo diary-19 Overal in Stockholm zijn prachtige locaties om outfitfoto’s te schieten. Hier sta ik gewoon te wachten terwijl Larissa en Chloe bezig zijn.

stockholm photo diary-20 Larissa en ik.

stockholm photo diary-28 Met zijn drietjes, nadat we Chloe op de foto hadden gezet.

stockholm photo diary-21 Die avond gingen we naar restaurant GRILL, maar er was alleen een buffet, dus liepen we door naar zusterrestaurant Köttbaren. Hier hebben we SUPER gegeten voor weinig geld. Dit is echt een MUSTGO hotspot, want het ziet er niet alleen sfeervol en gezellig uit, qua inrichting (het is een beetje hipster style ingericht), ook het personeel is supervriendelijk, de kwaliteit van het eten is lekker en niet duur en zelfs deze strawberry basil cocktails waren omgerekend een tientje. Alcohol in Stockholm is altijd duurder, had ik begrepen, maar dit is gewoon dezelfde prijs als in Nederland. Hij was niet heel sterk verder, maar toch.

Op zondag zijn er trouwens veel restaurants dicht, en de restaurants die wel open zijn dan extra druk waardoor ze een speciaal aangepast (verkleind/versimpeld) menu serveren. Houd hier dus wel even rekening mee als je Stockholm bezoekt. Op zondag kan je hier trouwens ook prima uitgaan, omdat er veel inwoners van Stockholm fulltime in de horeca werken. Zij werken op vrijdag- en zaterdagavond, dus zondag is echt hun momentje om te stappen. Köttbaren liep dan ook behoorlijk vol na 20u. Er was een DJ deep house aan het spinnen en veel mensen kwamen er een drankje doen, omdat er vlakbij Köttbaren een club is die om middernacht open gaat, zodat ze in één ruk door kunnen.

stockholm photo diary-22 Helaas lukte het niet om op zondag een huurfiets te vinden (voor deze had je een pasje nodig die we niet hadden en veel andere zaakjes waren gesloten op zondag), maar we wilden er wel even mee op de foto. Say cheese!

stockholm photo diary-23 Zondagavond nog even geblogd op de hotelkamer, tot diep in de nacht.

stockholm photo diary-40De volgende dag was het regenachtig, terwijl we op Instagram alleen maar ‘kijk mij eens bruin bakken in de tuin’ foto’s zagen voorbij komen, haha! Niet eerlijk! We hebben lekker veel koffietentjes bezocht, zoals Wayne Coffee. In Stockholm wordt je niet doodgegooid met alleen Starbucks, ze hebben juist veel keuze uit veel andere koffietentjes, zoals Wayne (vlakbij Ljunggren).

stockholm photo diary-41Bij Wayne hebben ze lampen gemaakt van (uitneembare) potloden. Het is heel sfeervol ingericht, gratis wifi, en lekkere koffie, thee en lekkernijen.

stockholm photo diary-46Een ander koffietentje die we bezochten was Espresso House. Het is een koffieketen en er zijn er dan ook meerdere van door heel Stockholm, maar het filiaal aan Birger Jarlsgatan 18 was diegene waar wij waren en ze was echt reuzegroot. Hier vind je altijd wel plek om te zitten. Overal waren leuke zithoekjes en ook was er hier gratis wifi, dus je zag veel scholieren aan het werk. Heel gezellig!

stockholm photo diary-24 Voor lunch wilde we naar een echte Zweedse tent, dus gingen we naar Restaurant Riche. Dit is best een luxe tent (je weet wel, waar zakenmannetjes hun relaties mee uit lunchen nemen) dus verwacht ook luxe prijzen! De kaart is typisch Zweeds, dus je begrijpt dat we het niet konden laten om Zweedse gehaktballetjes te bestellen!

stockholm photo diary-26 Chloe nam een mosselpan en Larissa en ik Zweedse gehaktballetjes, geserveerd met aardappelpuree, zure komkommertjes en lingonbesjes. Omgerekend zo’n €20 dus we hadden hoge verwachtingen.

10358463_696694347057149_909912867_nEn ja, die werden vervuld. Wat hebben we lopen smullen! Echt! Als je lekkere Zweedse gehaktballetjes wilt proeven is het zeker de moeite waard om naar Riche te gaan. Rond lunchtijd superdruk, dus reserveer een plekje.

stockholm photo diary-25 Ik nam ook nog een voorgerecht, namelijk superlekkere haring op roggebrood. Deze haring hier is zoetzuur en dat vind ik zo lekker. Hier in Nederland is haring alleen maar vers of heel zuur, maar deze ‘marinade’ vind ik een stuk lekkerder. Als iemand weet hoe ik dat moet maken, let me know! Ik mis de haring nu al!

stockholm photo diary-27 Na de lunch hebben we nog wat gewinkels bij & Other Stories in Bibliotekgatan en daarna was het tijd om weer terug naar Nederland te vliegen. Nog even goed strategisch de koffers inpakken en dan op naar het vliegveld.

stockholm photo diary-42 Bedankt Ibis Styles dat we in jullie hotel mochten overnachten!

stockholm photo diary-44Met regen terug naar het vliegveld. Stockholm, je was geweldig, en ik kom zeker nog eens terug!

Nog even onze Stockholm Hotspots op een rijtje:
– Kötbarren – sfeervolle, hippe tent gevestigd in een oude slagerij. Kwalitatief goed eten tegen een zacht prijsje.
– Restaurant Riche – luxe bistro met een ruime keuze authentieke Zweedse klassiekers.
– Espresso House – koffieketen met veel zitplek, gratis wifi en goede koffie, thee en lekkernijen.
– Ljunggren – dakterras met overdekte (en verwarmde) loungetentjes en goede sushi in de wijk Södermalm.
– Qua shopping is het leuk om de Skandinavische ketens te bezoeken die wij hier in Nederland (nog) niet hebben, zoals & Other Stories, Bik Bok en Gina Tricot. Houd je van shopping malls dan vindt je even buiten het centrum Nacka Mall.
– Södermalm is een leuke wijk voor vintage boetieks en tweedehandswinkels, zoals Emmaus.

Ph. Larissa / kittehscupcakes.nl en Chloe / chloesterk.nl

Zijn jullie wel eens in Stockholm geweest? En zo ja, wat zijn jouw hotspots en must do’s?

Until next time,
Serena Verbon

Volg:

75 Reacties

1. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Mooie foto’s alweer! Lijkt me zo leuk om daar een keer naartoe te gaan.

2. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wauw! Wat een geweldige pics. Zo te zien hebben jullie het echt top gehad:-)

3. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Leuke foto’s! Ik wist niet dat Stockholm zo leuk was, maar na het zien van jouw foto’s ben ik toch wel van gedachten verandert! Ziet er erg leuk uit!

4. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Ohh gosh wat een heerlijk verslag! Jullie zagen er echt pretty uit op alle foto’s!
    En ooh die baby pug! Leuke woordgrap trouwens “echt een moppie”, ha ha. En dat plafond met die bloemetjes is zooo pretty!

5. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Ik ben vorig jaar in Stockholm geweest om wat vrienden te bezoeken en ik wil zo graag terug, zo’n toffe stad! We zijn toen naar een leuke strandtent op het water geweest, Strandbryggan, echt perfect voor een namiddagje zonnen met cocktails!

6. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Superleuke foto diary! Het plezier spat er echt vanaf! En jullie zijn allemaal zo darn pretty 🙂

7. bon
    25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Leuk om deze kant te zien van Stockholm! Als het de haring is die ik denk dat je bedoelt dan kijk een bij de ikebana bij de foodmarket. Daar verkopen ze potjes haring in verschillende smaken.

• bon

Ikea dus

8. Kayleigh
    25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Aawhh nu wil ik helemaal naar Stockholm! Can’t wait, ben de afgelopen steeds aan het kijken naar beste periode, vluchten en hotels checken. Super leuke foto’s en tips, dit ga ik zeker onthouden 🙂

9. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Stockholm lijkt me echt super leuk! Wat een heerlijke en gezellig foto’s!

10. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Leuk zeg dat jullie daarheen mochten!

Ik vind trouwens dat mensen echt geen mophondjes moeten nemen. De neus is zo platgeslagen dat ze moeite hebben met ademhalen en de ogen puilen bijna uit hun kopje en het schijnt dat sommige hondjes dus bijna altijd hoofdpijn hebben.

25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Ah, echt? Is dat altijd zo of alleen als ze te ver zijn doorgefokt? Het lijkt mij dat als je mopshondjes bij een goede fokker koopt dat niet het geval is toch?

• Daisy

Sorry maar je haalt rassen door elkaar 😉
      Dat de mopshond last kan hebben van de luchtwegen true, maar niet van een te klein hoofd zodat ze altijd hoofdpijn hebben.
      Maar goed laten informeren en verschillende fokkers bezoeken zou al deugd doen.
      En de raad van beheer is bezig met alles terug te laten gaan naar de rasstandaard ( de fokkers worden verplicht erin mee te gaan, heeft wel wat jaren nodig om het eruit te fokken )
      Het is een super leuk ras, ook geweldig met katten trouwens 😉

• Layla93
        25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Dat van dat hoofdpijn klopt wel, dat kwam ik afgelopen week nog in een artikel tegen en op tv 😉

‘Fairfok’ tegen hond met koppijn
        maandag 19 mei 2014, 08:16 (Update: 19-05-14, 19:31)

Hondenfokkers gaan het fokken van rashonden met extreme uiterlijke kenmerken aanpakken. Vanaf 1 juni komt er een verplichte DNA-test voor puppy’s. De ‘fairfok-stamboom’ staat voor eerlijkheid en kwaliteit.

Aangenomen wordt dat zo’n 40 procent van de rashonden door kruisingen met andere hondenrassen verborgen problemen heeft. Honden worden dan speciaal gefokt op de platste snuit, de meeste rimpels of het kleinste hoofd. Dit soort honden zijn geliefd bij het publiek, maar voor hun gezondheid en welzijn is het slecht nieuws.

Koppijn
        Zo heeft de Cavalier King Charles-spaniël (beter bekend als het Pim Fortuyn-hondje) nu zo’n kleine schedel, dat de hersenen er eigenlijk niet meer in passen. Daarom heeft de hond voortdurend koppijn en andere kwalen.

Een andere oorzaak van gezondheidsproblemen bij rashonden is inteelt. Er is dan te lang met te weinig honden gefokt.

Bron: NOS

Als je zoekt op nos en dan fairfok intypt, kom je het artikel tegen met een filmpje.

• Renee
      25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Ik heb een mopsje. Ze is nu 1,5 jaar en er zij zo veel verhalen de wereld in geholpen, sommige waar en sommige totale onzin. Elke doorgefokte hond kan problemen krijgen. Kijk naar de heupen van een labrador. Zolang je hondje uit een goed Nederlands nestje komt en je de pup laat checken bij een dierenarts is er niks aan de hand. Ja mopjes hebben het met 25 graden warm en lopen dan geen uren buiten midden op de dag. Maar daarentegen zijn ze zo lief, aanhankelijk en speels!

11. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wat een leuke foto’s! Ziet er heel leuk uit!

12. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Erg leuk om te zien! Ziet er geweldig uit daar!

13. me
    25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Leuk! Ik ben echt een fervent Stockholm bezoeker. Love it! Met Ryan Air kun je er trouwens heel goedkoop heen, tipje voor de meiden die ook willen gaan. Stockholm zelf is wel wat prijzig.

14. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wat een leuke foto’s allemaal! Dat waren ongetwijfeld heerlijke dagen.

15. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

You make Sweden look like fun! Heb nooit iets met de Scandinavische landen gehad, maar als ik deze foto’s zie lijkt het mij een bezoekje waard.

Je hebt daar één groot feest gehad! Heel leuk om te zien.

25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

It was! En Kopenhagen is ook echt heel leuk! Vanaf daar ben je ook vrij snel met de trein in Mälmo.

16. Annika

Stockholm is zo’n geweldige stad! Heel Zweden is trouwens echt de moeite waard. Ik ben afgelopen zomer bij Gränna geweest.
    We hadden een huisje gehuurd, met roeiboot, bij een heel groot meer. Dus we hebben elke dag geroeid en aangelegd bij eilandjes om te zwemmen.
    Zweden is gewoon zo’n prachtig land! Iedereen moet er minstens één keer geweest zijn, vind ik!

17. Jessica

Hi Sereen!
    Zoet zure haring is (als t goed is) nog steeds bij de AH te koop! Ze zitten in potjes gerold met een uitje in het midden. Mijn ouders kochten ze vaak! Als je op internet “rolmops” intikt zie je ze voorbij komen. Je hebt ze in verschillende smaken, waaronder zoet zuur dus 😉

Succes!

• Annika
      25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Anders hebben ze ze ook altijd bij de IKEA

18. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Super leuk! Ik wil ook naar Zweden

19. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Ziet er leuk uit, Stockholm lijkt me een super leuke stad!

20. Tessa Teresa

Hey Serena,

Leuke photodiary! Ik heb een tip voor je: ze verkopen bik de Ikea (ook Zweeds natuurlijk) ook haring met verschillende soorten marinade. Misschien kun je daar eens kijken of ‘jouw’ haring daar tussen zit?

21. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Stockholm lijkt me echt zo super leuk!

22. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wat een super mooie foto’s! Wat een leuke mannen in Stockholm zeg 🙂 En die mopshond is zo schattig, hebben – hebben!

23. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wat een mooie foto’s weer. Krijg spontaan zin om ook eens naar Stockholm te gaan. Als al het mannelijk schoon daar zo is? 😉

25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Het viel me echt op dat er erg veel knappe, Zweedse mannen (ook vrouwen hoor) rondliepen. Beetje hipster of metro-style, dat wel, dus moet je wel van houden 🙂

24. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wat staat Larissa happy op de foto met knappe man hahahaha. Niet onbegrijpelijk natuurlijk; )

25. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wat een leuk artikel om de dag mee te beginnen. Heel tof event en ook alle foto’s van daarna vind ik super. Ik moest wel lachen om het gezicht van het meisje rechts van jullie op de foto gelijk onder het filmpje van Nelly zelf. Die kijkt echt alsof ze iets heel vies ziet, haha.

25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Hahaha, nu je het zegt ja!

26. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wat ontzettend leuk om te zien!

27. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Het is volgens mij een super leuk tripje geweest. Lekker veel gedaan, gezien en gegeten. Super mooie foto’s! Ik heb wel vaker gehoord dat Stockholm echt een mooie stad is.

28. Julia

Leuke foto’s!
    Het zal waarschijnlijk erg moeilijk worden om dezelfde soort haring in Nederland te eten. De haring wordt namelijk op een andere manier gepekeld, wat betekend dat als je de haring in de winkel koopt, de winkel die smaak er niet zelf aan toe heeft gevoegd, maar de haring allemaal zo binnen komt. Je zou wel bij een vishandel kunnen vragen of ze niet-gepekelde haring voor je kunnen bestellen, maar dan is de haring alsnog niet zo gepekeld als in zweden, en ik zou niet weten of je dat zelf nog kunt namaken.. Succes in ieder geval haha!

29. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Dat zag er heerlijk uit, lekker genoten van je foto’s… Krijg helemaal zin om op vakantie te gaan!

30. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wat een leuke foto’s! Kenza is inderdaad een plaatje !

31. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Heel leuk om te zien! Ik hoop ook ooit eens Stockholm te kunnen bezoeken.

32. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wauw, wat een leuke foto’s, Zweden lijkt me echt geweldig. Zo gaaf dat jullie Kenza hebben ontmoet! 🙂

33. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wat ziet het er super uit allemaal! Heel leuk!

34. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Ik zag al allemaal foto’s op instagram! Jullie zien er zo hip uit! Echt leuk om te zien 😀

35. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

36. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wat een fijne foto’s allemaal. Jullie hebben het heel leuk gehad volgens mij. Tof zat je Kenza hebt gezien. Haar blog was de eerste blog ooit die ik bezocht.

37. 25 mei 2014 / zondag, 25 mei 2014

Wat een leuke gezellige foto’s