New week: tijdschrift versus blog

Twee weken geleden gaf ik een lezing bij Unilever. De speaker voor mij was een beautyredactrice van een Nederlands tijdschrift. Omdat ze net was begonnen en ik er al was, nam ik achteraan plaats. Tijdens haar praatje deed ze een aantal uitspraken over bloggers waar ik me ontzettend over heb lopen opwinden.

Ik heb er wel eens over nagedacht om een artikel te wijden aan het verschil tussen tijdschriften en blogs, maar ik was bang dat het te veel stof zou doen opwaaien en bovendien heeft iedereen er volgens mij een hele sterke mening over, dus leek het me beter om het maar even met rust te laten. Maar na haar praatje te hebben aangehoord kan ik niet anders dan mijn digitale mond opentrekken om haar – en vele beautyredacteuren met haar – te laten weten hoe ik erover denk.

Er lijkt al sinds het begin van de populariteit van blogs een soort strijd te zijn ontstaan tussen tijdschriften en bloggers. Natuurlijk, de ene blogger is de andere niet, maar dat geldt net zo hard voor beautyredacteurs. Niet elke beautyredacteur heeft journalistiek gestudeerd, weet ik toevallig. En dat is in mijn ogen ook helemaal niet noodzakelijk. Ik vind het dan ook gek dat er vaak wordt geschermd met “maar bloggers hebben er geen studie voor gedaan”. Voor zo ver ik weet is journalistiek een vrij beroep. Je kunt schrijven, of je kunt het niet.

Er zijn duizenden blogs alleen al in Nederland en België en zoals ik al zei is de ene blogger de andere niet. Ik kom inderdaad wel eens op blogs met hele slechte foto’s en een oppervlakkige review waar niemand wat aan heeft. Maar over het algemeen, en daar ben ik best trots op, vind ik de Nederlandse en Belgische blogs van zeer goede kwaliteit. Zeker in vergelijking met blogs uit de UK, Duitsland, Spanje, Italië en andere Europese landen. De lat ligt hier behoorlijk hoog omdat we die met zijn allen steeds hoger en hoger hebben gelegd en onszelf blijven verbeteren.

tijdschrift versus blog2De beautyredactrice vond het tijdens haar praatje nodig om te zeggen dat bloggers niet zo diep ingaan op een product. Waar zij juist heel veel informatie vertelt over een bepaald beautyproduct, zeggen bloggers alleen ‘oh het ruikt lekker en smeert lekker uit’. Maar nee, zij niet. Zij test namelijk alles zelf uit en heeft er écht verstand van. Dit verzin ik niet, dit waren  letterlijk haar woorden.

Het stuitte mij niet alleen tegen de borst, ook vond ik het een aparte uitspraak. Over het algemeen vind ik namelijk niet dat tijdschriften erg diep ingaan op de beautyproducten die erin voorkomen. Als ik een gemiddeld tijdschrift opensla zie ik een mooie opmaak van een pagina. Meestal zijn de productfoto’s begeleid van drie regeltjes tekst: de naam van het product, in één zin wat het doet en dan de prijs. That’s it. Best een karig stukje tekst voor iets wat je maanden hebt getest.

Ik kan al minstens 1000 woorden schrijven over één freaking lipgloss. Hoe durft die beautyredactrice te beweren dat een tijdschrift dieper ingaat op een product dan een blogger? Het is naar mijn mening juist the other way around. Wij bloggers kunnen al 10 minuten los gaan over een verpakking. En dan bespreken we ook de ingrediënten, de kleur, de geur, de mate van plakkerigheid en houdbaarheid op de lippen, welke dupes zijn er, swatches op de pols, op de mond, full face swatches, de prijs, waar is het nu te halen met korting en welke kleuren zijn er nog meer. En dan plaatsen we er ook nog minstens 10 prachtige en functionele foto’s bij. Een tijdschrift gaat dieper in op een beautyproduct dan een blogger? Laat me niet lachen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik houd van tijdschriften. Ik heb een abonnement op Allure en Seventeen en ik koop regelmatig een los nummer van de Grazia, Linda., Elle of Glamour. Ik denk dat tijdschriften en blogs gewoonweg niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar als ik dan de belangrijkste verschillen zou moeten opnoemen, ken ik er wel een paar.

tijdschrift versus blog1Een tijdschrift denkt in thema’s en paginaindelingen en is in mijn ogen een stuk onpersoonlijker dan een blog. Een blogger denkt in ‘foto-tekst-foto-tekst’ (in plaats van een pagina-opmaak) en vertelt altijd alles vanuit haar eigen perspectief en bouwt een vertrouwensband op met de lezers. Er kan direct feedback worden gegeven, waar dan weer direct op gereageerd kan worden. Er kunnen vragen gesteld worden, die direct worden beantwoord. Een blog is niet alleen persoonlijker, maar ook een stuk interactiever in vergelijking met een tijdschrift. Naar mijn mening een groot voordeel, voor zowel de lezer als voor een eventuele adverteerder.

Ik snap het dan ook heel goed dat adverteerders een aantal jaren geleden hebben gekozen om meer te investeren in online advertisement. Het is niet alleen goedkoper, ook is er veel meer engagement via blogs. Het ‘vriendinnengevoel’ en de band die een blogger heeft met de bezoekers is iets wat een tijdschrift nooit voor elkaar kan krijgen. Het is uniek en zeer waardevol. Er heeft een verschuiving van de markt plaatsgevonden, waardoor er meer budget werd vrijgemaakt voor online en er dus gekort moest worden op de overige budgetten. Maar dat is niet de schuld van de bloggers, wat wel vaak wordt gedacht, maar de schuld van het tijdschrift zelf.

Iedereen had al lang kunnen zien aankomen dat online een grote hit zou gaan worden, en de tijdschriften hebben te laat beseft dat ze mee moeten gaan in die trend. Er bestaan sinds een paar jaar online redacties die de bijbehorende website moeten onderhouden, maar het is nog steeds heel onpersoonlijk. Het spreekt gewoon niet aan. Een gemiste kans, waardoor veel tijdschriften nog maar nét het hoofd boven water kunnen houden en uiteindelijk failliet zullen gaan. En dat vind ik jammer, want er is niets fijner dan op een zonnige dag op mijn balkon te liggen en gedachteloos een tijdschrift door te bladeren.

tijdschrift versus blog3Met een afgeronde studie Moleculair Biology en 5 jaar werkervaring in een farmaceutisch laboratorium vind ik dat ik een goede, onderbouwde mening kan vormen over beautyproducten. Ik maak en bewerk mijn foto’s altijd zelf (waar beautyredacteuren HR foto’s gebruiken of een fotograaf inhuren voor een shoot), ik pers er elke maand 60 nieuwe, uitgebreide artikelen uit en in de ruim 5 jaar dat ik nu aan het bloggen ben, bereik ik meer mensen dan de oplagen van acht (!!) bekende glossy tijdschriften bij elkaar.

Nee, ik vind mezelf niet beter dan een beautyredacteur. Zij hebben hun sporen verdiend met minstens zo’n 10  jaar ervaring in ‘het vak’, ze leveren kwaliteit en daar heb ik respect voor. Wel vind ik dat ik hetzelfde respect verdien als waarmee zij worden behandeld. Ik vind namelijk dat er niet moet worden neergekeken op bloggers. Als blogger wordt je nog altijd minder serieus genomen dan een beautyredacteur. En dat frustreert me, want ik vind het onterecht.

Zo, het is eruit.

Wat is jouw mening over deze kwestie, als lezer van zowel blogs en tijdschriften of als blogger zelf?

Until next time,
Serena Verbon

Volg:

349 Reacties

  1. Jeanine
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    You go girl!

  2. Romy
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Dat heb je krachtig, eerlijk, respectvol en netjes verwoord! Helemaal mee eens. You go girl 😉

  3. Vlinder
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik ben het helemaal met je eens. Laatst zag ik in een tijdschrift een schema met huidtinten en de foundation die je zou moeten kopen. Wel heel bijzonder dat voor een hele lichte huid een vrij donkere foundation werd aangeraden. Er klopte helemaal niets van. En vaak zie ik ook een paar regels bij een product en that’s it. Ik lees veel liever een blog wanneer het op beauty aan komt, heldere informatie en als je nog iets erover wilt weten kun je het gelijk vragen in de comments.

  4. Kristel
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ben het helemaal met je eens. Tijdschriften gaan bijna nooit op de inhoud van een beautyproduct in. Voor eerlijke reviews ga ik wel naar mijn favo beautyblogs. Het grappige is zelfs dat een tijdschrift ooit helemaal lyrisch schreef(in 2 regels) over die Sephora manicuretool, terwijl hetzelfde product een paar weken eerder op elke beautyblog de grond in werd geboord…Hoe bedoel je goede research?

  5. Heleen
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    bam! in your face tijdschriftredactrice! goed geschreven Serena :):):)

  6. Elianna
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Helemaal waar 😉

  7. Nienke
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik ben het met je eens.
    Ik loop nu stage op een niet-commercieel persbureau en wij voegen de laatste tijd alleen maar bloggers toe aan onze perslijst.
    Tijdens mijn stage ga ik hier, op aanvraag, ook onderzoek naar doen. Dus bij afronding daarvan heb ik ook echt cijfers hoe succesvol bloggers wel niet zijn. 🙂 En dat vermoeden bestaat zeker, anders hadden ze dat onderwerp nooit aangevraagd.

  8. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Goed artikel. Ik denk eigenlijk dat zij zich “aangevallen” voelt, omdat er bloggers zijn die meer persoonlijke en uitgebreide informatie leveren t.o.v. tijdschriften…

  9. Leslie
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Beauty-redacteuren realiseren zich, dat bloggers meer macht hebben dan hun magazine. De uitspraak is waarschijnlijk op basis van enige frustratie gedaan. Het voordeel van bloggers is, dat de doelgroep zich meer persoonlijk aangesproken voelt, dan bij een magazine, alsof je een vriendin bent. Hier kunnen magazines niet meer tegenop boksen …

  10. Sara
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Helemaal mee eens! In tijdschriften worden producten inderdaad nooit uitgebreid beschreven, er wordt inderdaad vaak een thema beschreven en dan 7 producten die daar bij horen. Maar dan weet ik niet of die producten fijn zijn, hoe ze eruit zien. Blogs zijn concurrentie en dat is natuurlijk nooit leuk!

  11. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik ben het best wel met je eens, maar ik snap tegelijkertijd wel enigszins waar de frustratie van de tijdschriften vandaan komt.
    Ik ben zelf fotograaf. Ik heb 3 jaar een vakopleiding gevolgd om alle aspecten van de fotografie te leren beheersen en daar goed in te worden. En vervolgens heb ik geen werk op de particuliere markt (de makkelijkste markt om binnen te komen, normaal gesproken), omdat er een heleboel amateur fotografen zonder opleiding het werk doen, voor veel minder geld en dus de hele markt overhoop hebben gegooid.
    Dit is voor veel fotografen met een vakopleiding een doorn in het oog, want het is veel moeilijker om aan werk te komen, zonder jezelf de markt uit te prijzen. Mijn opleiding en spullen hebben ongelooflijk veel geld gekost, dus nee, ik ga geen shoots doen voor 20 euro per uur, iets wat veel hobby/amateur fotografen wel doen.
    Het ergste voor de mensen met een opleiding (en ik denk dat tijdschriften dit zo ook voelen tegenover bloggers) is dat er ontzettend veel slecht werk geleverd wordt. Er zijn veel bloggers die niet kunnen schrijven, niet weten waar ze het over hebben en slechte productfoto´s maken en dit zijn de mensen die het verpesten voor de bloggers die het WEL goed doen.
    Het is voor een tijdschrift heel makkelijk om uit te halen naar alle bloggers en niet verder te kijken dan dat. Dus ik snap je frustratie volledig. Jij hebt geen journalistiek gestudeerd, maar kunt wel ontzettend goed schrijven, weet goed waar je het over hebt en je levert kwaliteit. Jij weet hoe je je bezoekers tevreden houdt, zonder al te veel compromissen met jezelf te moeten sluiten en dat is knap.
    Tijdschriften zouden hun attitude aan moeten passen, net zozeer als ik dat als fotograaf probeer te doen. Ik ben zelf geen voorstander van hobbyfotografen die mijn werk over nemen voor een lager tarief, maar als zij goed werk leveren, zal ik dat wel durven erkennen. Ik heb inmiddels al lang door dat er op de particuliere markt voor mij vrijwel niks meer te halen is als fotograaf, dus heb ik mijn markt verlegd, ik probeer nu voor bedrijven te werken, want die zijn wel bereid meer geld te betalen en een vakfotograaf in te huren.
    En zo zouden tijdschriften dat ook moeten proberen. Als zij alleen maar uithalen naar bloggers, erkennen ze eigenlijk hun eigen tekortkomingen. Als je merkt dat blogs geliefder zijn dan jouw tijdschrift, waarom probeer je er dan niet iets aan te doen? Zij hebben zelf genoeg middelen om van koers te veranderen en in te spelen op maatschappelijke trends, dus waarom gebeurd dit dan niet?

    Ik vind dat jij het hartstikke goed doet met je blog, ik lees hem elke dag met plezier en jij hebt weinig te vrezen van tijdschriften. Het is hun probleem dat zij niet inspelen op veranderingen en de wensen van hun klanten.

  12. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Wat een geweldig stuk! Ik moest echt even hard lachen over het stukje dat tijdschriften er dieper op ingaan, dat is zo niet waar.. Geweldig dat je dit toch hebt gedaan!

  13. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik zit zelf in de tijdschriftenwereld en ik ken zoveel inside information waar jij hard en smakelijk om zou kunnen lachen. Producten getest? Ha, echt niet. Je krijgt wat foto’s van een product en een klein uitgekauwd persberichtje waar je iets van moet maken. Ik vind niet eens dat je dat journalistiek kunt noemen. Plakken en knippen heeft niks met creativiteit en schrijven te maken.

    Ook wel eens van het fenomeen ghostwriter gehoord? Die verzinnen gewoon hele verhalen aan elkaar voor magazines en krijgen daar dik voor betaald. Dat hoeven ECHT geen zielige Libelle verhalen te zijn- het zijn vaak ook reviews. Hoorde van een vriendinnetje van me dat zij via via reviews moet schrijven- ze krijgt steekwoorden over een product en maakt daar reviews van voor een vrij groot bedrijf waarvan ik de naam niet zal noemen. Ze heeft het product zelf niet eens aangeraakt…

    Nee echt, je hebt helemaal gelijk! Jij neemt de tijd, in de journalistieke wereld bestaat tijd niet eens.

    • 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

      Goed dat je dit vertelt, ik geloof namelijk meteen dat dit helemaal waar is!!

    • 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

      En ik maar denken dat lezers alleen met mooie foto´s voor de gek werden gehouden…

  14. Fonghwa
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Goed artikel!!

  15. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Paar jaartjes geleden werd er nog her en der online gezegd dat bloggen ‘uit’ was. Waarschijnlijk omdat het microbloggen (lees: Twitter) erg in was. Maar juist de afgelopen jaren zijn er heel wat nieuwe (en leuke) blogs opgekomen. Een blog is heel makkelijk aan te maken, een magazine minder makkelijk. Ik kijk nog steeds op tegen de schrijvers voor magazines. Als ik zeg dat ik een blogger ben (ik doe dat vanwege de passie, het is niet mijn baan), dan wordt er al snel op mij neergekeken. Het lijkt mij supertof om voor een magazine te gaan schrijven, maar ik heb daar de diploma’s niet.

  16. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik lees gewoon je frustratie, en dat kan ik me gewoon zo goed voorstellen. Ik verbaas me, als ik in een tijdschrift lees, altijd waarom er zo weinig in staat over het product. Zoals je al zegt, een plaatje en 3 zinnetjes. Nou, daar heb ik ook echt veel aan.

    Jammer dat die redactrice zo pretentieus doet, blogs zijn veel uitgebreider, beter, zelfs al schrijven ze alleen ‘oh het ruikt lekker en het smeert lekker uit’. Dat is in ieder geval meer dan ‘creme x is voor de vette huid en kost 15 euro’! Nou, dáár hebben we veel aan!

    Daarom lees ik ook geen vrouwentijdschriften meer (zoals Elle, Cosmopolitan, e.d.), want ik erger me er toch aan. Het is zo hersenloos. Het is zo inhoudsloos.

  17. Sultan
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik ben het volledig met je eens!

  18. faat
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    helemaal mee eens Serena! Goed geschreven ook!

  19. Danique
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Chapeau! Je hebt helemaal gelijk!

  20. Lisa
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Je hebt zoveel gelijk, echt, wauw. Respect.

  21. Keshia
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Hoi serena!

    Wat Een goed artikel! Je hebt helemaal gelijk! Tijdschrift en blogs zijn niet te vergelijken! Ik hou van allebei, maar voor een eerlijke review vertrouw ik meer op blogs!

  22. Loana
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik ben het helemaal met je eens, en vooral over het stuk met de product informatie. Soms als ik een blad zit te lezen ben ik benieuwd waar je het kan halen of hoeveel het kost en dan is het gewoon echt nergens te vinden en moet ik half internet afstruinen om dat precieze product te vinden. Op een blog heb je ook gewoon meer het persoonlijke gevoel dat iemand de tijd heeft genomen om iets te testen in hun leven en dat de delen met de rest, en niet omdat het eventueel zou moeten. En wat mij betreft was dat echt een jaloerse opmerking dat zij er echt verstand van heeft.

  23. katrien
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Je hebt gelijk. Wederzijds respect!

  24. Stephanie
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Wauw, dat heb je heel mooi gezegd. Ik ben sinds een paar maanden heel erg bezig meet blogs lezen en ik vind dat je groot gelijk hebt. Ik vind ook dat als ik een review lees van jou dat het veel persoonlijker over komt dan in een tijdschrift en bind het nog veel leuker om te lezen. In een tijdschrift blader ik snel er doorheen. Heb je mooi gezegd! Maar je hebt gelijk, elke blogger verdient net zoveel respect!

  25. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Tsja, zielig voor de redactrice in kwestie dat ze beautybloggers blijkbaar als zo’n enorme bedreiging ziet. Persoonlijk koop ik amper tijdschriften omdat ik de kwaliteit van de (gratis!) blogs veel beter vind, en met mij veel anderen.

  26. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Dit blijft een interessant onderwerp. Ik zit op beide stoelen: werk nu 7 jr freelance voor bladen en ben daarnaast 3,5 jr geleden gaan bloggen. De frustratie vanuit print zit hem volgens mij meer in het feit dat iedereen zich inderdaad (vrij beroep) journalist/tekstschrijver/fotograaf etc mag noemen. Ik ken behoorlijk wat bloggers die zich journalist noemen en echt niet goed kunnen schrijven, maar wel persreisjes enzo krijgen. Werk je voor print dan heb je meestal een diploma op zak en heb je keihard moeten werken om daar te komen. Voor bloggers lijkt het allemaal veel makkelijker te gaan. Ik als blogger weet dat het KEIhard werken is maar bij print denken ze van niet. Wat ikzelf wel als vervelend ervaar is dat bloggers vaak gratis voor bladen werken. Ik snap dat je vereert bent en de PR kunt gebruiken, maar de freelancer kan hierdoor steeds minder werk vinden. Ruimte voor een recept? Bel een foodblogger. Artikel over mode? Laat een fashionblogger dat maar doen. Beetje eindredactie en klaar. Bloggers realiseren zich ook niet wat ze waard zijn. Een bakker deelt zijn brood ook niet gratis uit. Weet wat je waard bent!

    Dat er nu zoveel tijdschriften ten onder gaan zegt natuurlijk genoeg. Blogs zijn hét gewoon nu. En er zit superveel talent tussen! Nu lijkt er een explosie aan bloggers te zijn (wie blogt er nu niet), maar het kaf wordt echt wel van het koren gescheiden. Het is een interessante tijd!

  27. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Super goed geschreven Serena! Ik kan me helemaal in je artikel vinden en heb er eigenlijk niets meer aan toe te voegen dan dat ik het helemaal met je eens ben!

  28. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Zo mee eens! Heel goed geschreven artikel Serena!

  29. Sandra
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Je hebt helemaal gelijk Serena! Ik hoop dat die beautyredactrice (en vele andere die zichzelf beter vinden dan bloggers) dit leest en de volgende keer wat beter nadenkt over wat ze zegt.

  30. DKNY
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Amen!

    Goed stuk Serena!

  31. Renske
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Netjes en respectvol omschreven. Ik denk dat menig journalist nog iets van jouw enthousiasme, passie en bevlogenheid voor je werk kan leren. Petje af!

  32. manouk
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ben het helemaal met je eens. Ik vind zowel tijdschriften als blogs leuk, maar het feit blijft wel dat je tegenwoordig 5 euro kan neerleggen voor een tijdschrift waar meestal items instaan van het honderden (of zelfs duizenden) euro’s! Blogs vind ik veel persoonlijker en reviewen producten juist veel uitgebreider.

  33. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik kan het niet meer met je eens zijn, in een tijdschrift staan er vaak 1 of 2 pagina’s met nieuwe make-up of geur musthaves….een heel artikel gewijd aan 1 product op een blog vind ik veel fijner en zeker veel uitgebreider!

    Ik word als web winkelier ook niet voor vol aangezien hoor, ik heb tenslotte geen “echte” winkel. Nee, ik ben geen bol.com inderdaad…maar ben wel heel serieus met mijn vak bezig. En net als dat er hobby matige blogs zijn, zijn er ook hobby matige webwinkels.

    Het is te gemakkelijk om neerbuigend te zijn over iets dat niet traditioneel is…ze kan ook met haar tijd meegaan en voor ze zulke uitspraken doet had ze zich ook kunnen verdiepen in blogs en dan had ze gezien dat er inderdaad heel wat blogs zijn van goede kwaliteit met een gedegen inhoud….blogs die absoluut hun steentje bijdragen.

  34. Mandy
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Goed dat je dit artikel hebt gedaan!
    Er zijn zeker verschillen tussen diverse bloggers (en dat is prima, diversiteit moet er zijn) Als je iemand bent die regelmatig verschillende blogs leest zie je zelf ook wel het verschil tussen meiden die bloggen voor de fun en soms idd niet erg van de diepte reviews zijn, dat wil niet zeggen dat hun blog niet goed is. Er zijn ook zeker blogs waarvan je weet dat als je alles maar dan ook echt alles wilt weten van een product, dat je dat daar absoluut gaat vinden. Bepaalde blogs lees ik, omdat de content gewoon heel leuk is en andere blogs omdat ik graag op de hoogte blijf en duidelijke info wil over producten/merken.
    De diversiteit tussen blogs en hun bloggers maakt het juist zo leuk om ze te volgen/lezen. Ik ben dol op tijdschriften, maar echt erg diep in bepaalde zaken gaan ze niet. Meer dan 1 of 2 product pagina’s over verzorging en cosmetica kun je er meestal niet in vinden en dan nog zegt het weinig over het product.
    Als ik iets van een gezichtsverzorgings product/cosmetica koop nav een review dan is dat 100% van alle keren na het lezen van een blog. Ik koop zelden iets omdat ik er een foto en prijs van heb zien staan in een tijdschrift. Geldt trouwens ook voor mode en accessoires!
    Zo!… 🙂

  35. tugba
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    kijk dit vind ik terecht!!

  36. Roos
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik ben het helemaal met je eens Serena. Alleen is het wel zo dat een kleine groep bloggers het ‘verpest’ voor de groep professionele bloggers zoals jij.
    Bloggers zijn inderdaad heel anders dan journalisten. Waarbij een heel groot verschil is dat journalisten voor een redactie schrijven, te maken hebben met een hoofdredacteur en dus gebonden zijn aan regels van de redactie én het vak journalistiek. Bloggers daarentegen hoeven aan niemand anders verantwoording af te leggen dan zichzelf en zijn/haar lezers. En helaas uit dit zich nog wel eens in een gebrek aan professionaliteit aan bloggerszijde. Er zijn een aantal voorbeelden waarbij bloggers zich niet goed hebben gedragen bij persevents of modeshows bijvoorbeeld. Waarbij de grootste kritiek was dat zij te brutaal waren, onvoorbereid en een groot gebrek aan professionaliteit hadden. Ik snap je punt dus totaal en ben het helemaal met je eens, maar ik snap soms ook wel waar de frustratie van journalisten vandaan komt. Zij hebben het gevoel dat een groep onprofessionele en onervaren bloggers afbreuk doet aan het vak journalistiek. En die bloggers zijn er wel echt. En die verpesten het dus eigenlijk voor professionele bloggers zoals jij.

  37. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Wat goed dat je je mond open durft te trekken en je hebt helemaal gelijk! Ik merk in het reisbloggerwereldje nu wel wat meer dat ook reismaatschappijen e.d. meer gaan samenwerken maar dan veelal tegen hun eigen voorwaarden en dan denk ik ook: volgens mij heb jij óns nodig en niet zo zeer andersom. Maar ik snap het wel, de ontwikkelingen gaan heel hard en om zomaar uit het stramien van het normale te stappen… is ook heel moeilijk! Maar durf dat dan ook toe te geven en ga bloggers niet afkraken! Zeker als je geen idee hebt… Maar hé, we doen ons best!

  38. Salima
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Helemaal mee eens. You go girl! X

  39. D.
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Een kat in het nauw maakt vreemde sprongen zeggen ze…

    Ben het helemaal met je stuk eens.
    Ik heb nog nooit een ‘review’ in een tijdschrift gelezen waar ik daadwerkelijk iets aan heb gehad, zij kopiëren het verkooppraatje van het merk (dat uit 90% gebakken lucht bestaat). Uitgebreid getest…yeah right.

  40. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Wow, dat moet heftig zijn om zo’n lezing bij te wonen waarin je onrechtstreeks (of toch rechtstreeks?) ronduit wordt afgekraakt. Ik zit verdorie niet elke avond 4u lang info op te zoeken over een product, foto’s maken en bewerken, producten testen waar mijn huid achteraf niet zo blij mee was, honderden euro’s per maand spenderen aan nieuwe producten om te reviewen om dan te horen dat een beautyblog niet diep genoeg in gaat op een product. De eerste uitgebreide review over een nieuwe foundation in een magazine moet ik nog tegenkomen hoor.

  41. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik ben het met je eens. Soms vind ik de reviews van tijdschriften niet eens zo geloofwaardig. Ik vind het daarnaast ook leuker om de meningen van bloggers over een product te lezen, dat komt op mij op de één of andere manier vertrouwelijker over. Ik denk ook dat het een persoonlijk iets is; bloggers staan dichter bij me, omdat ze ‘hetzelfde’ doen als ik en andere mede-bloggers.

  42. Mariska
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Preach sistaa!

  43. Naomi
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Wat gek, ik vind tijdschriften ook niet diep ingaan op producten. Daarom vind ik bloggers leuker. Maar goed, misschien vreest de beautyredactrice voor haar baan en zegt ze dit daarom. Het lijkt mij dat elk mens die er een beetje naar kijkt weet dat bloggers uitgebreider zijn dan tijdschriften. Een blog lees ik niet gedachteloos, een tijdschrift wel.

  44. Lianne
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    De tijd van tijdschriften is voorbij. Ik kan met mijn ereader (speciaal scherm voor buiten in de zon) ook blogs lezen. Zie geen voordelen meer aan tijdschriften. Artikel zijn kwalitatief minder dan de grote blogs en vaak ook rommelig. Weinig aandacht voor wat lezers willen. Geef mij maar blogs. De blogs blijven vooruit gaan en tijdschriften staan stil.

    Er is maar 1 tijdschrift waar ik moeite doen om te lezen en dat is Women’s Health. Dat heeft meer te maken met dat over gezondheid niet veel informatie is te vinden. Maar sinds gezond leven een ‘trend’ is geworden is die ook overbodig aan het worden.

  45. Kimmetje
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik vind altijd een mening als de ander is slecht en ik ben goed, nergens op slaan, dus die mening van die redactrice is subjectief. Ik ben het helemaal met je eens dat iedereen kon zien aankomen dat online de toekomst is. Het lijkt me inderdaad vrij storend voor jou, maar ja, zo lang iedereen zijn mening mag verkondigen, zullen er altijd dit soort gevoelens zijn. Ga gewoon zo door! Je doet het geweldig.
    O ja, volgens mij is het niet tegen je borst stoten maar tegen je zere been schoppen, of voor je hoofd stoten of op je borst slaan, maar laatste twee betekenen dan weer wat anders :P.

    • lousaa
      14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

      je hebt ook: het stuit mij tegen de borst. Dat betekent dat je ergens moeite mee hebt.

      • Kimmetje
        14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

        Ow die ken ik nog niet! Thanks!

  46. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Ik lees persoonlijk liever een blog dan een tijdschrift, een tijdschrift gaat helemaal niet diep in op producten. Ze tonen wat nieuwe persfoto’s en zetten er een nietszeggend tekstje bij. Van een blogger leer ik tenminste iets over een product.

  47. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Helemaal mee eens! Ik heb een abonnement op de cosmopolitan. Als ik daar een leuk product in zie, ga ik opzoek naar een reviews van bloggers.

  48. Kelly
    14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Helemaal waar, als ik meer informatie wil hebben over een beautyproduct, ga ik altijd naar blogs, aan een tijdschrift heb ik nauwelijks iets, met uitzondering van sommige edities van vogue. Daarnaast is er op een blog een continue stroom van informatie!

  49. 14 april 2014 / maandag, 14 april 2014

    Go girl! Ook niet leuk dat je dat moest horen, voordat je zelf een presentatie gingen houden. Het is ook jaloezie denk ik.

    Ik heb zelf een mode blog, en ik ben trots wat wij bloggers doen!
    In mijn studie Fashion buying and Management hebben we een vak PR, en daar wordt expliciet ingegaan op bloggers, en sociale media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *