Heb je altijd al gedroomd van een carrière in de beauty industrie? Of je nu passie hebt voor make-up, huidverzorging, haarstyling, of de wetenschap achter cosmetica, er zijn zoveel mogelijkheden om je creativiteit en talenten te laten schitteren. Maar hoe vind je nu precies die droombaan waar je elke dag met plezier naartoe gaat? In deze blogpost deel ik mijn tips over hoe je een plek in de beauty industrie kunt vinden die jou op het lijf geschreven is.
Bedenk allereerst wat je, naast beauty, nog meer leuk vindt om te doen en ook waar jouw sterke punten liggen. Houd je ervan om mensen in de watten te leggen en blij de deur uit te laten gaan? Ben je graag creatief bezig met je handen of met je hoofd? Wil je (uiteindelijk) aan de slag als ZZPer of juist bij een corporate bedrijf in dienst treden?
Om je te oriënteren kan ik je aanraden eens een kijkje te nemen op Jooble. Hier vind je een enorme database met vacatures van over de hele wereld, van Make Up Artist tot productontwikkeling. De interface van Jooble is eenvoudig, je hoeft geen technische tovenaar te zijn om je er doorheen te navigeren. En met de zoekfilters kun je je zoekterm nauwkeuriger maken, of je nu op zoek bent naar een baan in huidverzorging, parfum of een andere niche. Ook voor vacatures schoonheidsspecialiste kun je bij Jooble terecht.
Als je van beauty houdt liggen banen als schoonheidsspecialiste, PMU artist, haarstylist/kapper, nagelstylist, Make Up Artist of werken bij een parfumerie vrij voor de hand. Toch zijn er nog heel veel andere, minder bekende beroepen die met beauty te maken hebben en waar ik jullie graag op wil wijzen:
Huidtherapeut
Het verschil tussen een schoonheidsspecialiste en een huidtherapeut is dat een huidtherapeut medische behandelingen uitvoert voor huidaandoeningen, terwijl een schoonheidsspecialiste zich richt op cosmetische verzorging en ontspanning van de huid. Een huidtherapeut voert behandelingen uit zoals lasertherapie, chemische peelings en intensieve acnebehandelingen.
Cosmetic Scientist
Hier ben ik nu zelf voor aan het studeren. Als cosmetisch wetenschapper werk je op een laboratorium en houd je je bezig met het ontwikkelen (of verbeteren van bestaande) cosmeticaproducten. Je ontwerpt de formule, dus je hebt kennis nodig van chemie, maar je moet ook de wens van de klant vertalen naar een gebruikersproduct, wat de nodige marketing creativiteit vereist.
Packaging Designer
Het ontwerpen van cosmetische verpakkingen is een vak apart en als je een passie hebt voor esthetiek en oog voor detail, is dit beroep jou op het lijf geschreven. Deze functie vereist een mix van creativiteit, technische vaardigheden en inzicht in branding. Je werkt nauw samen met marketing- en productontwikkelingsteams om de visie van het merk tot leven te brengen. Het kan echt een uitdaging zijn, omdat veel merken nu ook met refills werken en het doel hebben om de verpakkingen zo duurzaam mogelijk te maken.
Parfumeur
Ook wel een ‘neus’ genoemd, is een specialist die geuren creëert voor parfumhuizen, maar ook voor modeketens, schoonmaakmiddelen, persoonlijke verzorging (denk aan deodorants, douchegels, bodylotions, haarverzorging) en wasmiddelmerken. Als parfumeur werk je nauw samen met merken en bedrijven om geuren te creëren die aansluiten bij specifieke concepten en markttrends. Een bekend bedrijf in Nederland die geuren ontwikkeld is IFF.
Brand manager
Werk je liever in een corporate omgeving dan zou je eens kunnen kijken naar brand manager. Als brand manager van een (of meerdere) cosmeticamerken ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van strategieën om het betreffende merk te promoten en te versterken. Je coördineert campagnes over verschillende mediaplatformen (sociale media, televisie, print) om zo de zichtbaarheid van het merk te vergroten. Daarnaast analyseer je markttrends en klantfeedback om de merkstrategie continu te optimaliseren en de doelgroep effectief te bereiken. Bekende bedrijven die in Nederland zijn gevestigd en veel cosmeticamerken onder hun hoede hebben zijn L’Oréal Paris, Henkel, Beiersdorf, Coty, Estee Lauder en LVMH.
Werken in de beauty industrie betekent niet alleen make-up aanbrengen of producten verkopen. Je kunt ook aan de slag bij marketing, research, rules & regulations of als duurzaamheid specialist. Jooble is een goed hulpmiddel als je serieus op zoek bent naar een baan in deze richting. De site staat vol met aanbiedingen voor zo ongeveer elke functie die je maar kunt bedenken, wat je zoektocht een stuk eenvoudiger maakt. Probeer het eens, misschien vind je er wel je volgende grote carrièrestap.
Zou jij graag een baan in de beauty industrie willen hebben?
Until next time,
Serena Verbon