New week: getting things done

Als er één ding is waar ik absoluut niet goed in ben, is het plannen. Sommige mensen zijn geboren planners en werken zeer efficiënt en ik kan daar alleen maar van dromen. Ik heb mezelf in de loop der jaren een aantal trucjes aangeleerd om iets zorgvuldiger met mijn tijd om te gaan, maar het blijft lastig voor me.

Omdat ik de komende week flink vooruit moet werken in verband met mijn tripje naar L.A. leek het me leuk om hieronder neer te zetten wat voor mij altijd helpt als ik slimmer met mijn tijd wil omgaan. En natuurlijk hoop ik dat jullie ook nog een aantal tips voor me hebben!

Vroeg opstaan

ontbijtIk ben geen vroege vogel, eerder een nachtbraker waardoor ik vaak rond 9u of 9.30u pas opsta. Tegen de tijd dat ik gedouched, aangekleed en opgemaakt ben en mijn ontbijt heb genuttigd is de ochtend alweer bijna voorbij. Ik baal dan altijd als een stekker. Was ik maar eerder opgestaan! Ik moet mezelf dan streng toespreken om eerder naar bed te gaan en echt om 7u op te staan. Op deze manier heb je dan toch weer 2 uur extra per dag. Een tijd waarin je veel voor elkaar kunt krijgen.

Opruimen

Je werkt lekkerder in een opgeruimd huis. Ik denk altijd, waarom zou ik tijd besteden aan opruimen terwijl ik die tijd ook kan gebruiken voor wat anders, maar een schoon en opgeruimd huis zorgt er juist voor dat je hoofd ook ‘opgeruimd’ is waardoor je sneller en efficiënter kunt nadenken en werken. Alles ligt weer op zijn plek dus je kunt dingen sneller vinden en je hebt tussendoor niet te neiging om hier en daar wat op te ruimen of aan de kant de schuiven. Een noodzakelijke investering van je tijd dus!

To Do List

to-do-list1Het helpt mij om een lijstje te maken met de dingen die gedaan moeten worden. De belangrijkste zaken met de hoogste prioriteit zet ik bovenaan, de rest komt eronder. Wat nog beter helpt is om er een tijd aan te verbinden en door het in zo’n volgorde te zetten dat je het meeste haalt uit je tijd.

Vroeger maakte ik bijvoorbeeld zo’n lijstje;
– artikel Chanel zomercollectie
– Boyfriend Jeans lookbook video
– Kruidvat SoLait review
– €3 meal challenge video

Maar voor mij werkt dit beter:
– foto’s maken Chanel zomer – 20 min
– foto’s maken Kruidvat SoLait – 20 min
– foto’s bewerken Chanel + Kruidvat – 20 min
– review Chanel – 45 min
– review SoLait – 45 min
– Boyfriend Jeans lookbook opnemen – 60 min
– €3 meal challenge video opnemen- 60 min
– lookbook video bewerken – 120 min
– €3 meal challenge video bewerken – 90 min

Ik schrijf het dus wat verder uit en in zo’n volgorde dat ik foto’s achter elkaar maak en video’s achter elkaar opneem en edit. Voorheen werkte ik per artikel (dus foto’s maken, foto’s bewerken, product reviewen en dan het hele riedeltje opnieuw), maar ik bespaar tijd door het op deze manier te doen. Dit is trouwens een fictief lijstje hoor!

Treat Yo Self

treat-yo-selfIk ben natuurlijk geen machine en bovenstaand To Do lijstje is bij elkaar opgeteld 8 uur. Ik kan niet 8 uur achter elkaar doorknallen, dus het is belangrijk om een aantal pauzes in te lassen. Ook werkt het motiverend om jezelf aan het einde van een drukke werkdag eventjes te belonen. Bijvoorbeeld met een blikje Dr. Pepper, gewoon iets simpels waar je dan de hele dag naar kunt uitkijken. Ik in elk geval wel, haha! Ik vind het handig om die pauzes in de To Do List te lassen en om er ook een tijd aan te verbinden, zodat ik niet ga treuzelen.

– opstaan, douchen, aankleden, opmaken – 30 min
– kopje thee + social media checken – 15 min
– boodschappen doen (ontbijt halen + ingrediënten voor €3 challenge) – 20 min
– foto’s maken Chanel zomer – 20 min
– foto’s maken Kruidvat SoLait – 20 min
– foto’s bewerken Chanel + Kruidvat – 20 min
– ontbijt op balkon + spelen met Coco + katten snoepjes geven – 15 min
– review Chanel – 45 min
– review SoLait – 45 min
– theepauze + broodje – 15 min
– Boyfriend Jeans lookbook opnemen – 60 min
– €3 meal challenge video opnemen- 60 min
– lunch op het balkon + social media/mail checken – 30 min
– lookbook video bewerken – 120 min
– theepauze + koekje – 15 min
– €3 meal challenge video bewerken – 90 min
– Dr. Pepper
– eten koken + serie kijken

Als ik elke dag van de komende week zo’n strak schema aanhoud en me er ook daadwerkelijk aan houd, lukt het me zeker om wat vooruit te werken voor L.A.

Samen = leuker (en sneller)

In mijn uppie wil ik nog wel eens een beetje treuzelen, maar als er iemand anders bij is ben ik gemotiveerder om meer te doen. Ik weet niet waarom, maar dat is nu eenmaal zo! Moet je dus echt een keer bergen verzetten, schakel dan gewoon de hulp in van vrienden of familie. Samen opruimen of andere klusjes doen waar je eigenlijk een beetje tegenop zit, is veel leuker en gezelliger én ook nog eens sneller.

Dit is hoe ik met mijn tijd omga en probeer om zo efficiënt mogelijk te werken. Heb jij nog een goeie tip voor mij?

Until next time,
Serena Verbon

Volg:

48 Reacties

  1. 27 juni 2014 / vrijdag, 27 juni 2014

    Ik maak ook altijd to-do lijstjes. Daarop zet ik wat er die week gedaan moet worden, waarvan het niet zoveel uitmaakt wanneer het gebeurd, als het maar gebeurd. En ik zet dingen neer die echt op een bepaalde dag moeten. Ik zet er geen tijden achter, maar split wel alles op zoals jij. Dus voorbereiden foto’s maken, foto’s maken, foto’s bewerken, artikel schrijven, artikel af en inplannen.

  2. Sanne
    22 juni 2014 / zondag, 22 juni 2014

    Pff ik moet niet denken aan zulke lijstjes en wekkers bijvoorbeeld! Ben ik even blij dat het bij mij natuurlijk komt. Als ik dat soort dingen ga doen dan word ik helemaal zenuwachtig en krijg ik niks gedaan. Wel fijn dat het voor jou werkt!

  3. Sofie
    18 juni 2014 / woensdag, 18 juni 2014

    Zet wekkers! Ik gebruik zelf altijd wekkers op mijn laptop, 30 min vol focussen op 1 ding, dan 5 min pauze, dat doe ik totdat ik klaar ben. Focus je op 1 ding en doe niet alles door elkaar heen. Pak een grote taak in stukjes aan, dat zorgt voor rust, en niet dat gevoel van: Hoe krijg ik deze grote taak in godsnaam af in zo weinig tijd??

  4. 17 juni 2014 / dinsdag, 17 juni 2014

    Herkenbaar van het vroege opstaan lastig vinden. Ik vind het vaak ook zo zonde van mijn tijd! Maar ben ook meer een avondmens.

  5. Roxanne
    17 juni 2014 / dinsdag, 17 juni 2014

    Ik ben echt heel goed in de perfecte lijstjes maken, helemaal voor proefwerkweken. Het probleem dat ik heb is het volgen ervan, zo begint donderdag mijn proefwerkweek, en zou ik vorige week woensdag beginnen, volgens mijn lijstje. Met een beetje geluk begin ik er vandaag aan. Dat klopt, nog NIKS gedaan =/

  6. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Lijstjes maken moet ik ook wat vaker gaan doen, alleen al om niet zoveel dingen te vergeten. Ik ben ook echt een nachtbraker (werk ook vanuit huis) maar ik snap niet waarom je 2u extra tijd op een dag hebt omdat je om 7u opstaat, dan ga je toch ook 2u eerder slapen? :p Kan ik net zo goed ‘s avonds/ ‘s nachts werken.

  7. evelien
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    ik maak ook altijd lijstjes, en ik heb ook eentijdje met tijden gewerkt. Dit vond ik juist vervelend. Dan schreef ik bijv. op: Engels leren -20min. maar danwas ik er soms een half uur mee bezig en dan is het langer. Nou is inschatten echt iets wat ik niet kan disdaar kan het ook aan liggen :))

  8. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Ik heb aaaltijd een to do lijst, zelfs op mijn rustige dagen 🙂 Gelukkig ben ik wel een vroege vogel (enfin, relatief toch, acht uur is oke voor mij).

  9. Femke
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Een tip waar ik superveel aan heb gehad is: begin met het item waar je het meest tegenop ziet / de meeste tijd in beslag neemt!

  10. Annika
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Ik vind dat je die reviews en foto’s etc. nog best snel doet! Volgens mij kun jij best goed plannen, hoor!
    Gelukkig hoef ik zelf niet zo veel te plannen, dat doet de school wel voor me 😉 Alleen in de toetsweek. Maar dan doe ik gewoon alles één dag van tevoren…

  11. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Handige tips! Ook belangrijk: voldoende slapen zodat je met een fris hoofd de hele dag kan knallen. (wel eens nakijken hoe dat best te combineren valt met de tip’ vroeg opstaan’ :p)

  12. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Wat een handige tips! Ik maak zelf ook graag lijstjes. Alleen ik zet er geen tijd achter. Misschien is dat wel handig om te gaan doen, want ik merk dat ik de laatste tijd minder goed kan plannen.

  13. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Vroeg opstaan is echt een hobby van mij haha! Ik hou er echt van om vroeg op te staan, dan meteen alle dingen te doen die ik moet doen en dan ben ik rond een uur of 1400 helemaal vrij! Kan ik dan lekker een filmpje kijken ofzo!

  14. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    leuk! ik maak ook vaak lijstjes!

  15. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Lijstjes helpen bij mij ook goed. Het aantal minuten zet ik er normaal nooit bij maar dat lijkt me wel goed om eens te proberen! Ik kan anders ook nog wel eens treuzelen.

  16. Amira
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Wat ik bij mezelf merk is dat het voorbereiden zo lang duurt in de ovhtend met 2 kleine kindjes en mezelf. Neemt serieus 2 uur in beslag! Ik ben dan ook van het uitslapen dus als ik 9 uur half 10 opsta ben ik pas tegen 12 uur klaar met ontbijten erbij geteld. Om half 1 doet de kleine dus een dutje waardoor hij dan zo hangerig doet etc. Dus uitjes plannen is een hel voor mij.
    Oplossing hiervoor is dat ik de avond van te voren alles klaarleg en strijk zodat dat weer een half uurtje scheelt. En ja… Gewoon vroeger opstaan. Een uurtje eerder opstaan scheelt al een hoop echt waar.

  17. Petra
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Ik ben volgens mij wel een geboren planner, maar dit lijstje ziet er al heel goed uit! Mijn moeder heeft me op de middelbare school wel geholpen met lijstjes maken en mijn huiswerk plannen. Niet alleen tijd opschrijven hielp me, maar ook echt hoelaat ik dat in de dag ging doen. Dus destijds was dat bijvoorbeeld school van 9 tot 16, 16.15 thuis, ontspannen tot 17u van 17 tot 17.30 engels oid etc! In die tijd was ik nog niet verslaafd aan facebook maar wel aan hyves. Dus ik vond het lastig om me aan die tijd te houden die ik gesteld had. Onstpannen werd al snel een uur en huiswerk werd afgeraffeld. Op een gegeven moment ben ik een eierwekker gaan zetten, pas als die ging mocht ik stoppen. Verder heb ik niet heel veel tips, maar inderdaad treat yo self! Succes anyway 🙂

  18. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Ik moet ook altijd de tijd bij lijstjes zetten anders blijf ik te lang hangen bij 1 ding. Je geeft altijd van die leuke tips!
    liefs, Tessa

  19. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Hele fijne tips dit. Ik maak normaal lijstjes zonder tijd erachter. Maar wat jij doet is toch wel veel beter.

  20. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Handig artikel! Ik merk nu dat als ik druk ben met werk of een druk weekend, ik gewoon geen tijd heb om me aan mijn blog schema te houden. En ik wil gewoon zelf een zekere mate van consistentie inbouwen. Dus handig lijstje, thanks!

  21. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Ik vind jouw aanpak erg goed hoor.

    Ik ben zelf van het plannen en ik ben gek op het maken van lijstjes. Vooral het afstrepen na zo’n klusje geeft een fijn gevoel.

  22. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Jouw manier van to do-lijstjes maken is echt veel handiger! Ik doe het nog steeds zoals jij het eerst ook deed. Aan de andere kant bedenk ik er later nog dingen bij, en die zijn dan weer moeilijk in zo’n strak schema te plannen. Mijn tip heb je zelf ook al bedacht: vroeg opstaan. Ook in mijn vakantie sta ik altijd om half 8 op, dan heb je zoveel meer aan je dag! En plan bijvoorbeeld ook een keer een halfuurtje skeeleren in, door beweging kun je je even goed ontspannen en daarna kun je je ook veel beter concentreren.

  23. Courtney
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Echt super leuk artikel ik hou daarentegen wel super veel van plannen alleen mijn zomervakantie is al begonnen en daardoor heb ik hele open ruimtes waarin vaak niks gebeurd misschien voor mij ook een plan om zo’n schema te maken met gewoon de dingen die ik ga doen. Ookal is het een serie kijken of gamen ! Echt super handig

    En alvast super veel plezier in L.A. !

  24. floor
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Leuk dat je nog LA gaat!!

    Maak je dan shoplog van gekochte items.
    Jou zouden felle nike goed staan bij je peplum tops uit zweden.

    Wat ook helpen ordners maken van diverse merken of mapjes met diverse merken(Tipje)

    Ik kan je de site http://www.mbr-webshop aanraden.

  25. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Handig artikel! Ik plan wel vaak.. maar hou me er niet aan. 🙁

  26. Milena
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Handige tips! Ik had op je fb pagina per ongeluk een ander recept gestuurd die ik altijd volg :$, maar ik heb gisteravond het goede recept er nog bij gestuurd 😉
    Alvast veel plezier in LA 😉

  27. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Goede tips van je! Als ik een to do lijst maak en de dingen goed in plan werk ik ook veel efficiënter.

  28. Ester
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Heel handig! Goed van je.
    Ik heb zelf twee kids ( 1 van twee jaar & 1 van 8 weken. ) en ik heb ook zo’n soort schema in huis. Juist ook omdat kinderen een hele strakke regelmaat moeten hebben, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

  29. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Wat een handig artikel! Ik doe het ongeveer op dezelfde manier als jij doet, alleen denk ik dat het voor mij wel beter is om het juist alleen te doen! Juist als je samen bent met iemand anders ga je even kletsen en is er zo weer een halfuur voorbij 😉

    • Serena
      Auteur
      16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

      Hangt heel erg van de persoon af, en je kan ook kletsen terwijl je bezig bent 😉

  30. Hoi
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Zelf hou ik me nooit aan dat soort lijstjes, ik ben toch meer van het plannen in m’n hoofd.

  31. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Aah super fijn en handig artikel! Heel leuk geschreven, dankjewel voor de leuke tips!

  32. Mayra
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Handige lijstjes, zo met de ingecalculeerde tijd erbij, moet ik ook eens proberen

  33. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Handige tips! Ik denk dat je de belangrijkste allemaal noemt, ik weet ook geen andere tip meer. Misschien nog een schema of lijstje met wanneer je welk artikel online wilt hebben, zo weet je ook of je genoeg artikelen hebt en wanneer die online komen.

  34. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Treat yourself is voor mij ook altijd een goede motivatie. Als ik mijn to do lijstje af heb mag ik bv even de stad in.

  35. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Wow… Herkenbaar. Alle punten zijn hetzelfde als bij mij! Behalve dat ik geen nachtbraker ben. Maar ook niet vroeg opsta in t weekend als ik ga bloggen.
    Voor mij helpen zeker ook de compleet uitgeschreven lijstjes. Meer om af te vinken (Yeah!) en dus sneller een gevoel dat ik veel gedaan heb!

  36. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Leuk om te lezen. Ik ben altijd wel redelijk goed in plannen dus heb hier nooit veel moeite mee.

  37. 16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Goed dat je zo’n lijstje gaat maken, dit zorgt ervoor dat je je er ook echt aan gaat houden! Ik maak zelf ook bijna elke dag wel een to do list, maar meer omdat ik anders gewoon dingen vergeet. Ik heb elke dag best wel veel te doen met mijn blog, en daarbij heb ik natuurlijk ook nog school. Op zich ben ik best een goede planner en ben ik best gedisciplineerd 🙂

  38. Ansjuh
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Voor mij als avondmensen werkt het dus niet om vroeg op te staan.
    Hoe hard ik het ook probeer, eerder met studeren enzo ook al, er komt ‘s ochtends gewoon niet zoveel uit.
    Dus ik heb dat geaccepteerd, en op drukke dagen (met vooral allerlei klusjes, en eerder m’n studie) zette ik geen wekker, en schoof ik vaak rond tweeën achter de pc. Om er ‘s nachts om 2 uur achter vandaan te komen (zou nog later).
    Als je geen ochtenddienst bent, heeft het echt geen zin om te doen alsof je dat wel bent. Kost teveel energie en je bent vaak minder productief 😉

  39. Sim
    16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

    Ik gebruik de App Wunderlist, enorm handig!

    • Serena
      Auteur
      16 juni 2014 / maandag, 16 juni 2014

      Oh die heb ik ook nog ergens gedownload op mijn telefoon. Pak hem er meteen even bij, dankjewel voor de reminder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *