Waarom je nachtcrème en alles met SPF zou moeten skippen

Als beautyblogger zit ik natuurlijk middenin alle beauty madness; ik zie beautytrends komen en gaan en ik zie ook wat er bij jullie, mijn bezoekers, speelt op beautygebied. Zo valt het me op dat er best vaak gelet wordt op SPF. Als ik een dagcrème of foundation review zonder SPF vindt een groot deel van de bezoekers dat ‘jammer’ en als het er wel in zit, wordt dat gezien als een pluspunt. Ik doe er ook altijd positief over, dat geef ik toe, al is het meer omdat ik weet dat jullie dit zien als een pluspunt. Ik heb me er namelijk nooit zo druk over gemaakt. Sterker nog, ik schreef een artikel genaamd ‘Heeft SPF in skincare eigenlijk wel nut?‘.

Diorskin forever review - 3Even een flash forward naar de conclusie; het verschilt per huidtype en dus per persoon, maar in mijn geval heeft het niet zo veel nut. Toch is het erg moeilijk om je niet ‘gek te laten maken’ en om dus niet mee te gaan in deze hype. Je zou kunnen zeggen dat alle beetjes helpen, maar ik hecht niet zo veel waarde aan SPF. Het is niet zo dat ik een dagcrème of foundation laat liggen als er geen SPF in zit. Integendeel, ik denk de laatste tijd steeds vaker dat wij juist veel te veel met SPF bezig zijn. Deze ‘trend’ is over komen waaien uit Azië. Hetzelfde land waar men parasolletjes uitklapt zodra de eerste zonnestraaltjes door de wolken breken en waar je het liefst zo lelieblank mogelijk moet zijn, want dat is daar nu eenmaal het schoonheidsideaal. Dus geen wonder dat de gemiddelde Aziatische vrouw verknocht is aan alles met SPF en dat deze liefde ook steeds meer verspreid wordt in andere werelddelen.

bikini bodyMaar weet je, we hebben de zon ook nodig. Onder invloed van zonlicht wordt er vitamine D aangemaakt in ons lichaam. Natuurlijk kun je ook vitamine D supplementen slikken en je haalt het ook deels uit je voeding, maar even wat frisse lucht pakken en buiten lopen in de zon is toch net zo fijn? Zo’n 90-95% van onze vitamine D is afkomstig door de zon. Volgens dit artikel zorgt vitamine D ervoor dat we calcium opnemen en is dus belangrijk voor onze botten, maar ook beschermt het ons in onze latere leven tegen osteoporosis, type II diabetes, multiple sclerosis en vele verschillende soorten kanker. Kortom, door alle zon en dus ook de aanmaak van vitamine D te blokken, ben je helemaal niet zo goed bezig als je misschien denkt.

Natuurlijk, het is heel controversieel om dit zo te roepen. Want de zon kan ook veel schade toebrengen aan onze huid (verbranden, maar ook rimpels en pigmentvlekjes) en wat dacht je van melanomen waaraan nog elk jaar veel te veel mensen overlijden. Ik heb veel verschillende artikelen gelezen over deze kwestie, en vaak staan ze lijnrecht tegenover elkaar, maar mijn eigen conclusie luidt dat we de zon nodig hebben en dus vooral NIET alles maar moeten blokken met SPF. Om ons vitamine D goed op peil te houden hebben we in de lente en in de zomer zo’n 10 minuten zon per dag zon nodig. Dat wil dus niet zeggen dat je uren in de zon hoeft te bakken, maar dat wil ook niet zeggen dat je alles maar moet dichtsmeren met SPF.

Popal omafietsDat gezegd hebbende, hoe vaak kom jij buiten en loop je vol in de zon? Misschien fiets je in een kwartier naar je werk? Of lunch je een half uur buiten op het terras? Als je dan vol in de zon zit, zou dat dus eigenlijk al te lang zijn. Maar als je na 10 minuutjes even een schaduwplekje opzoekt, is er niets aan de hand. Misschien werk jij wel de hele dag buiten, in dat geval is een goede zonnebrand zeker aan te raden.

Ik werk altijd binnen en kom eigenlijk nooit in de zon, dus waarom zou ik producten met SPF nodig hebben? En zelfs als ik eventjes een boodschapje doe ben ik maximaal 5 minuten buiten. Alleen als ik weet dat ik een uur vol in de zon ga terrassen met vriendinnen, of naar het strand ga om te bakken, vind ik het nodig om mezelf goed in te smeren met SPF. Ik wil immers niet verbranden. Ik denk dat we de zon niet langer als een vijand moeten gaan zien. Ik denk dat we de zon, net zoals met alles in het leven, gewoon met mate moeten gaan ‘nemen’.

Wat mij betreft mag die hele SPF-hype dus overboord gegooid worden. Het is pure marketingstrategie om alles maar van SPF te voorzien. Erger misschien nog is dat de meeste SPF-ingrediënten volgens dit artikel eenzelfde effect op het lichaam hebben als het hormoon oestrogeen. Te veel oestrogeen kan bij vrouwen migraine veroorzaken, maar ook veranderingen in je ongesteldheid of hevige stemmingswisselingen rondom de eisprong. Mocht je hier de laatste tijd meer last van hebben, bedenk je dan dat dit wellicht te maken zou kunnen hebben met een nieuwe dagcrème of foundation.

this works deep sleep pillow spray08Verder las ik laatst een stuk over het skippen van je nachtcrème en ik vind dit eigenlijk een heel goed plan. Nu gaan er waarschijnlijk al meteen een paar lezeressen steigeren. ‘HUH?! HOE BEDOEL JE? SKIPPEN VAN MIJN HEERLIJKE NACHTCRÈME, NO WAY!’. Maar please, hear me out.

Zoals je misschien hebt gelezen in mijn artikel ‘Beautybehandelingen terwijl je slaapt‘ doet je huid ‘s nachts hartstikke zijn best. Het aanbrengen van een nachtcrème heeft dan ook vele voordelen, want;

1. Je huid absorbeert ’s nachts veel beter actieve ingrediënten (denk aan vitamine C, retinol, fruitzuren), omdat actieve ingrediënten vaak minder effectief zijn wanneer ze worden blootgesteld aan daglicht. Bovendien breng je ’s nachts geen SPF of foundation aan, zodat de nachtcrème als ware geen competitie heeft en beter de kans krijgt om beter en sneller opgenomen te worden door de huid.

2. ’s Nachts vernieuwen je cellen zich actiever dan overdag, volgens dit artikel. Uit het onderzoek blijkt dat onze cellen zich bijna tweemaal zo snel vernieuwen tijdens onze slaap (met een piek tussen 23-04u ’s nachts). Wanneer er op dat moment actieve ingrediënten in je huid worden geabsorbeerd zorgt dat meteen voor een extra boost!

dagnacht1Het liefst gebruik je natuurlijk elke avond een nachtcrème, omdat het zo lekker is en omdat het nu eenmaal een onderdeel is van je avondroutine. Maar het is ook belangrijk dat je je huid zelf zijn eigen werk laat doen. ’s Nachts gaat je huid namelijk flink aan de bak (celvernieuwing, brengt de talgproductie weer in balans, zweet onzuiverheden uit) en door het steeds te bedekken met een laag crème verhinder je deze natuurlijke processen. Zoiets verschilt natuurlijk per persoon, maar over het algemeen is het goed om je huid ook wat rust te geven zodat het gewoon zijn eigen ding kan doen. Het klinkt misschien gek, maar skip de nachtcrème gewoon eens voor 2 – 3 nachten in de week. Your skin will thank you.

Zijn we de laatste tijd veel te gefocust op SPF en moeten we dit gewoon eens een beetje los laten? En smeer jij elke avond trouw met nachtcrème of ga je je huid vanaf nu ook een beetje rust geven ‘s nachts?

Wat vinden jullie van deze hersenspinsels van mij? Ik ben benieuwd naar jullie meningen over deze topics, laat het me vooral even weten bij de comments! Je hoeft het absoluut niet met me eens te zijn, maar laat dit dan wel ‘food for thought’ zijn. Smeer niet alles zomaar op je gezicht omdat de maatschappij laat denken dat het goed is voor je, maar probeer het ook eens van een andere kant te zien.

Until next time,
Serena Verbon

Volg:

172 Reacties

  1. Utrecht Utrecht
    10 maart 2019 / zondag, 10 maart 2019

    Van SPF word je huid vettig en heeft geen nut als je het grooste deel vd dag binnen zit. De SPF in dagcreme schijnt maar 2 uur te werken dus nogal nutteloos. Beter is als je de hele dag in de zon bent om een zonnebrandcreme voor het gezicht te smeren en proberen om niet de hele tijd in de zon te zijn.

    Helaas word het steeds moeilijker om dagremes zonder SPF of UV filter te vinden. Mijn favoriet Loreal Triple Active voor de normale huid begint er ook ineens mee waardoor ik nu weer moet switchen en afwachten hoe mijn huid weer op wat anders reageert. Word er gek van.

  2. Steven
    8 augustus 2017 / dinsdag, 8 augustus 2017

    Ik vind het gevaarlijk dat jij dit soort wetenschappelijk totaal NIET-onderbouwde tips geeft.
    Mensen volgen jou.
    SPF houdt de vitamines van de zon helemaal niet tegen!!
    Ik denk niet dat je er bij stilstaat dat mensen ook echt gaan doen wat je zegt.
    En dat is in dit geval simpelweg erg gevaarlijk.

  3. Lisanne
    1 mei 2017 / maandag, 1 mei 2017

    Het enige wat helpt tegen huidveroudering is SPF. Zelfs kleding blokkeert niet alle uv straling, een wit t-shirt blokkeert maar 20-30%. Met name UVA is de boosdoener (ik geloof 95%) de veroorzaker van huidveroudering. Je hebt maar een kwartier aan zonlicht per dag nodig om aan de dagelijkse hoeveeldheid vitamine d te komen. Daarnaast is het onzin dat je niet bruin kan worden met zonnebrandcreme. In 2016 waren er 15.836 gevallen van huidkanker, dit komt bijna altijd door schade van de zon. Smeer je daarom altijd in! S’nachts hoeft dit uiteraard niet.

  4. anna
    11 februari 2016 / donderdag, 11 februari 2016

    Wat een bizar artikel, ga je schamen!

    • Sisiross
      22 mei 2017 / maandag, 22 mei 2017

      Doen ff normaal joh. Tis haar eigen mening toch. Als je het niet eens bent met de zeg je gerust, ik ben het er niet mee eens. Niks mis mee toch? Er valt niks te schamen. Dit is totaal haar eigen mening

  5. Tatiana
    7 februari 2016 / zondag, 7 februari 2016

    Lang geleden sinds ik ( vooral op andere blogs ) weer eens een goed artikel heb gelezen. Meningen blijven verdeeld maar jouw informatie is uitgebreid en goed onderbouwd.

    Op dit tijdstip toch nog wat geleerd

  6. Judith
    3 februari 2016 / woensdag, 3 februari 2016

    Hi, ik ben het oneens met je artikel. Je hebt wel gelijk dat we inderdaad vitamine d nodig hebben van de zon. Het is echter niet zo dat je door het gebruik van dagcremes met een SPF de zon ‘blokt’. Het is namelijk zo dat je ‘normaal gesproken’ je dagcreme niet meerdere malen per dag gebruikt. Dat wil zeggen dat je ‘s ochtends je creme op doet en verder niet bijsmeert. Bovendien gebruik je maar een dunne laag, waardoor de werking gedurende de dag afneemt en je de zon dus niet blokt. Vitamine D wordt dus ook gewoon aangemaakt. Een vitamine D tekort krijg je dus ook zeker niet door het gebruik van een dagcreme met SPF.

    Wat je zegt, 10 minuutjes per dag in de zon, dat kan inderdaad geen kwaad, maar ook helaas is dat niet helemaal de realiteit. Het zongebruik is de afgelopen jaren gestegen. Dit komt door meer gebruik van de zonnebank, maar ook de vele en lange vakanties naar de zon. WAt ook veel mensen niet weten is dat er zelfs in winterlicht een beetje schadelijke uv-straling zit. Dit in combinatie met het dagelijks door de zon lopen, kan het dus ook wel degelijk schadelijk maken.

    Door al deze dingen samen wordt het juist wel aangeraden om een dagcreme te gebruiken met SPF :)

  7. 3 februari 2016 / woensdag, 3 februari 2016

    Interessant artikel. Ik ben opgegroeid in Azië. Thailand is zeker een zonnig land en ik ben opgegroeid zonder zonnebrand of SPF, de meeste Thaise onder ons ook niet. Wij geven er niet echt om, omdat wij nooit verbranden. Pas de laatste jaren door cosmetica en verzorgingsbedrijven dat ons leren om bewust zijn met de kracht van zonlicht. Ik ben niet mee eens dat de trend van Azië komt integendeel wij zien veel toeristen zonnebrand opsmeren en nemen het over. Nog steeds veel Thaise mensen dat dagelijks geen zonnebrand gebruikt Maar onze huid wordt ook gemaakt ervoor. Al zeg ik niet dat je geen last van de zonnestralen kunt krijgen. SPF betreft het ligt voor de hand waarom ik het niet zal gebruiken, denk ik dan. :-)De tips om af en toe je gezicht avonds te laten rusten vind ik wel een goed idee om eens te proberen.

  8. Melissa
    3 februari 2016 / woensdag, 3 februari 2016

    Ik had jarenlang een probleem met onzuiverheden, maar sinds ik een aantal nachten per week mijn nachtcrème laat staan, is mijn huid zoveel vooruit gegaan. Zelf vind ik gezichtsproducten met SPF trouwens ook niet fijn op mijn eigen huid, ik kreeg er altijd een ultravettige huid van. Maar ja, iedereen is natuurlijk anders.

  9. Marije
    3 februari 2016 / woensdag, 3 februari 2016

    Ik smeer nachtcreme voornamelijk in de winter. Dan gebruik ik of amandelolie of pcle fluide of de blauwe pot nivea (maar dan in tube). Overdag gebruik ik verschillende dagcremes. Ik heb 1 waar wel spf in zit maar de andere niet.

    In de zomer heb ik spf sowieso wel nodig. Ik ben niet heel erg veel buiten maar ik heb natuurlijk rood haar + lichte huid en verbrand dus snel, heb ook meer kans op melanomen en daar zit ik absoluut niet op te wachten.

  10. Desiré
    1 februari 2016 / maandag, 1 februari 2016

    Dan doe ik het eigenlijk altijd al hoe je het hier nu beschrijft ;) Ik fiets elke dag naar mijn werk (25 minuutjes heen, 25 terug) maar heb de zon altijd achter me staan dus daar smeer ik me verder nooit voor in. Ik smeer me alleen in als ik echt wat langer in de zon ben. En mijn huid is prima; ik heb geen rimpels (ben 36) en ik verbrand op deze manier ook nooit.
    En ‘s nachts doe ik meestal 2-4x per week een nachtcreme op. Ik heb er soms gewoon geen zin in om het op te smeren en als ik merk dat mijn huid droger is doe ik een keertje extra. Prima dus ;)

  11. Elke
    1 februari 2016 / maandag, 1 februari 2016

    Interessant dit soort artikelen! Ik ga zeker wat minder vaak met nachtcrème smeren en jouw mening m.b.t. SPF deelde ik al, dus ik draag geen dagcrème met SPF, zon is juist erg belangrijk, met mate…

  12. Julie Tina
    31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Ik volg al een hele tijd de blogs van Jetske Ultee en Paula’s Choice en hecht dus wel belang aan goede zonnebescherming; van de lente tot de nazomer en wanneer ik lang buiten ben inderdaad. Zelf heb ik ook al heel wat info hieromtrent gegoogeld en moet ik toegeven dat dit zeer moeilijke materie is.

    Om te beginnen let ik sowieso zelden op de spf in foundation/dagcrème omdat je hier al een heel dikke laag van zou moeten aanbrengen om de genoemde spf te behalen. Het beste gebruik je een echt zonnebrandproduct voor je gezicht.
    Vervolgens is het aangeraden om ook te kijken naar de zonnefilters (anti-uv ingrediënten) die gebruikt zijn in het product. En over deze zonnefilters bestaan enorme discussies. Filters met nano-technologie dien je te vermijden, net zoals sommige chemische filters bv. oxybenzone.

    Mijn conclusie: best een specifiek zonnebrandproduct gebruiken en een beetje letten op de zonnefilters.
    Naast het feit dat het beschermt tegen huidkanker zie ik spf immers puur als een beautyproduct. Pigmentvlekken en ‘perkamenten’ rimpeltjes op latere leeftijd zijn een rechtstreeks gevolg van lang onbeschermd te zonnen. Ik geloof dat het Jetske Ultee is die ‘Spf de beste anti-rimpelcrème’ noemt ;)

  13. 31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Wauw dat over die nachtcrème, zo heb ik er nooit bij stilgestaan! Klinkt wel logisch inderdaad. Hoe doe je dat met t eraf halen van makeup? Wat smeer je er daarna dan op? Helemaal niks is voor m’n gezicht te droog vrees ik..

  14. 31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Ik gebruik standaard elke avond een nachtcrème. Momenteel gebruik ik een vollere crème met anti aging omdat ik merk dat mijn huid meer voeding nodig heeft. Ik was gisteren toevallig bij Kiehl’s en ik moet zeggen dat ik nieuwsgierig ben geworden naar het nacht serum en olie. Ik merkte dat er in hun dag/nacht crème ook geen spf zat en was verrast…door de rage rondom spf !

  15. Maartje
    31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    He-le-maal mee eens! Vorige winter cremes met SPF gebruikt. En was zo extreem bleek, zag er te ziekjes uit. Ik ben van nature een bleekscheet en (te) zuinig met de zon. Het duurde tot juni tot ik een normale kleur had.

    Dus daaag SPF cremes in de winter. En natuurlijk, in de zon en op hete dagen smeer ik zeer zorgvuldig. Zonnebrand voorkomen is een must. Gewoon goed naar je huid blijven kijken en je verstand gebruiken. Dankje voor je onafhankelijke blik Serena, top.

  16. 31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Zeer interessant artikel en ook de discussie/reacties hieronder vind ik erg leuk om te lezen. Iedereen heeft zo’n andere mening! Ik zal de mijne dus ook even delen..

    Ik ben laks met SPF het gehele jaar. Ik werk binnen en ja, ik denk er eerlijk gezegd ook niet echt over na omdat het weer in NL gewoon bagger is. En de ozonlaag is nog niet zo beschadigd als in Australië, dus ja in mijn opinie hoeven we driekwart van het jaar er niet écht mee bezig te zijn. De zomer is een ander verhaal, dan moet ik mezelf beschermen anders krijg ik een vette zonneallergie/uitslag, meh! Dat is maar een weekje, de rest van de zomer ben ik in de weer met een olie (SPF 6) omdat ik er prachtig bruin van wordt. M’n gezicht bescherm ik met een SPF 15 en uiteindelijk breng ik er minder of niks van aan. Zolang ik niet verbrand, zal het ook allemaal wel meevallen met de schade (hoop ik dan).

    Dan het puntje over oestrogeen en een teveel ervan met de gevolgen.. voor mij persoonlijk vind ik dat echt onzin. Ik slik een anticonceptie-pil en wat denk je dat daar voor bom aan hormonen in zit? Als ik bijwerkingen zal hebben, zal ‘t van die troep zijn. Maar goed, ik slik het wel omdat het gewoon de makkelijkste (voor mij) vorm van anticonceptie is. De hoeveelheid oestrogeen die je binnen krijgt via SPF zal daarbij, in mijn ogen, in ‘t niet verdwijnen. Maargoed, degene die veel SPF smeren en de pil niet slikken – ja die zouden er misschien in meer of mindere mate “last” van kunnen hebben.

    In mijn ogen heeft de zon veel pluspunten en ik geniet er zoveel mogelijk van. Het moment dat ik verbrand en mijn lichaam zelf aangeeft van: oké, dat is genoeg, dan blijf ik eruit of smeer de volgende keer met een hogere factor. Gelukkig weet ik ondertussen wel wat voor mij werkt, dat scheelt ^^)

    Als laatste, over de nachtcrème, daar ben ik het zelf niet zo mee eens. Maar ook dat is weer persoonlijk. Het moment dat ik mijn gezicht reinig, is het toe aan een crème. Of dit nou dag of nacht is, anders krijg ik velletjes/eczeem/uitslag/ga zo door. Dus voor mij is het essentieel en ik denk voor vele huidjes. Maar degene die een comfortabele huid hebben na het reinigen zouden het over kunnen slaan, maar dan ben ik het alsnog niet eens met het argument dat je huid “zelf” wat moet doen. Hij doet echt wel heel veel, met of zonder crème.

  17. Renate
    31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Vitamine D te kort is momenteel nog steeds een epidemie. Er is simpelweg te weinig zonkracht om Vitamine D aan te maken van sept t/m april en in de zomers die wij hebben is er ook niet veel zon en of te weinig zonkracht. Je zou een half uur onbeschermd in de zon moeten tussen 11.00 en 15.00 alleen dan neem je Vitamine D op mits de zonkracht echt sterk genoeg is. Laat eerst eens bloedprikken hoe het met je Vitamine D gehalte zit vanuit daar kun je verder kijken en of je extra Vitamine D kan gaan bijslikken. Ik heb een ernstig vitamine D te kort gehad en gebruikte geen creme met SPF.

  18. helena
    31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Ik vind persoonlijk spf in dagcremes juist heel fijn omdat het rimpels voorkomt/uitstelt. ik begrijp je betoog wanneer je zegt dat de huid zonlicht nodig heeft voor de aanmaak van o.a. vitamine D maar ik denk dat je meer huid op je lichaam hebt dan alleen je gezicht. Dus het insmeren van je gezicht met spf kan mijns inziens geen kwaad omdat je ook via je handen of in de zomer via andere blote lichaamsdelen voldoende huidoppervlak beschikbaar hebt voor de aanmaak van vitamine D. Dus ipv van je gezicht niet te beschermen kan je beter in de zomer wat zuiniger zijn met het insmeren van je lichaam (alleen wanneer je naar het strand gaat bijvoorbeeld). In de winter kan het misschien wat problematischer zijn aangezien je dan vaak helemaal bedekt bent maar ik denk dat je dan sowieso, dus ook als je geen sof op je gezicht draagt, vitamine D moet bijslikken.

    • helena
      31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

      Ik ben het overigens wel helemaal eens met het slippen van nachtcreme, ik gebruik dat nooit en moet eerlijk zeggen dat mijn huid juist op zijn mooist is wanneer ik wakker word.

  19. Suzanne
    31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Ik vind dit echt een super goed artikel! Heel interessant. Wel twijfel ik een beetje over je conclusies omdat ik niet weet of je je huid ‘geen rust gunt’ als je met nachtcrème smeert, de huid ‘rust geven’ klinkt naar mijn idee eigenlijk ook als iets dat alsmaar door de maatschappij gezegd wordt. Ook denk ik niet dat de spf in skincare en foundations de huid volledig blokkeert, het is immers maar een klein laagje en werkt na een aantal uur uit. Je gaat niet 3 keer op een dag je foundation aanbrengen lijkt me, dus blokkeer je het zonlicht niet.
    Waaruit je dus alsnog kan concluderen dat spf in die producten een marketingtruc is; je moet er veel te veel van op de huid smeren om het ‘echt’ te laten werken en de werking duurt niet lang genoeg om een hele dag beschermd te zijn. Maar dat ontkracht dus wel je argument van ‘de huid blokkeren’.
    Toch vind ik het interessant om te lezen over hoe jij er naar kijkt. Ik ben het wel met je eens, alleen om een andere reden :)
    X Suzanne

  20. 31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Ik vind dit een heel goed artikel waar ik helemaal mee eens ben! Ik heb sowieso geleerd dat je voor je 25e geen nachtcrème moet gebruiken, omdat de huid dan lui wordt en ik ben 19 jaar, dus ik gebruik nog geen nachtcrème, maar ik denk dat het inderdaad wel goed klinkt om het ook minder te gebruiken voor de gene die het elke avond doen!
    Daarbij ben ik helemaal eens van de SPF. Ik geef echt helemaal niks om SPF in producten. Als het er in zit, prima, maar zit het er niet in vind ik het net zo goed. Ik heb me nooit zo druk gemaakt om SPF en zonnebrandcrème, omdat ik altijd van mening ben geweest dat we de zon ook nodig hebben met mate. Wanneer de eerste zonnestralen van het jaar komen dan ga ik vaak elke dag dat er zon is zo’n 10-15 minuten in de zon zitten zodat ik vitamine D opneem. Ik mis sowieso al heel erg vitamine D, dus ik vind dit wel belangrijk. En als ik ga zonnen in de eerste maanden dan smeer ik me in met factor 10-15, maar ik ben ook bijvoorbeeld heel erg tegen factor 50. Ik las een paar jaar geleden een onderzoek dat ze erachter waren gekomen hoe slecht factor 50 eigenlijk is! omdat wanneer je in de zon gaat zitten, de kleuring betekent dat je huid melanine aan het aanmaken is waardoor het de huid gaat beschermen tegen UV-straling. Ik denk totaal geen factor nooit op doen ook geen slim idee is, vooral niet bij de eerste zonnestralen of als je in een warm land gaat zonnen zou ik dat zeker de eerste dagen doen een beetje factor, maar het schijnt wel zo te zijn als je altijd je huid vol smeert met factor 50 het zichzelf niet meer gaat beschermen wanneer je een keer geen zonnebrandcrème op hebt en je dan juist eerder huidkanker krijgt. Ik ben geen dokter, wetenschapper of wat dan ook, maar ik vond het wel logisch klinken! :-)

  21. 31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Chill out people. Allereerst is dit geen scriptie waarin alle bronvermeldingen apa stijl in de tekst verwerkt moeten worden. Het is een blogpost waarbij de schrijfster ook nog eens aangeeft dat het hersenspinsels zijn die zij post. Ik heb ook wel eens dat ik mij bepaalde dingen afvraag en mijn eigen conclusies trek op basis van de informatie die ik heb. Wil niet zeggen dat mijn conclusie 100% klopt maar daarom zijn het ook hersenspinsels.

    Even inhoudelijk: ik vind persoonlijk dat we echt té panisch doen als het om de zon gaat. Uren liggen bakken in de zon is niet gezond, dat hoeft niemand ons te vertellen maar het voelt gewoon gezond als ik even 10 minuutjes de zon opneem. Of het nu wel of niet wat oplevert op het gebied van vitamine D, het levert wél heel veel op als het gaat om ontspanning. Het voelt letterlijk even als ‘opladen’. Mijn koffie opdrinken in de tuin waar het zonnetje heerlijk schijnt, yep, love it. De kat van de buren trouwens ook, die ligt er soms wel een uur.

    Ik geloof dat er gevallen zijn die écht geen zon kunnen verdragen maar over het algemeen denk ik dat we niet dood gaan van een paar minuutjes zon opnemen of dat het ernstige schade kan toebrengen. Wanneer ik in de zon zit voel ik wanneer het genoeg is en dat is na een minuutje of 10 wel.

    Ik ben vóór smeren, het valt niet te ontkennen dat smeren en dus beschermen tegen de zon goed voor je is maar die SPF overload vind ik een beetje too much. Sterker nog, ik neem meestal een foundation die geen SPF heeft zodat ik er mooier uitzie op foto’s zonder die vervelende witte waas te hebben ( LOL ).

    Nachtcreme smeren behoort ook niet tot mijn dagelijkse routine. Ik reinig mijn huid wel iedere avond maar na het reinigen voelt mijn huid lekker aan en laat ik het gewoon zo. Ik heb voor de rest een prima huid. Als ik echt veel make up heb gebruikt of mijn huid is wat onrustig dan gebruik ik pure Argan olie, doet voor mij wonderen.

    Ik trek sowieso alles in twijfel wat grote cosmeticabedrijven op de markt brengen.

  22. 31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Ik smeer elke avond nachtcreme, anders droogt mijn huid uit en zie ik er tegen ‘s morgens uit als een rozijn.

    Met je visie op SPF ben ik wel niet helemaal akkoord. Een klein beetje blootstelling aan de zon is al voldoende om je dagelijkse dosis vitamine D te krijgen en zelfs MET SPF krijg je die blootstelling, trust me.

  23. Rose
    31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    SPF ‘blokt’ je huid helemaal niet om vitamine D op te nemen? Je bereikt een groot publiek, voordat je je hersenspinsels opschrijft en mensen beïnvloed zou ik eerst even checken of je informatie klopt! Zeker over een onderwerp wat toch wel belangrijk is, zoals SPF smeren.

  24. 31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Ben gestopt met het gebruiken van allerlei crèmes sinds ik in de tropen heb gewoond. Voelde alsof ik mijn gezicht alleen maar dichtsmeerde. Zelfs zonnebrand voelde niet goed meer. Grappig om te zien ook dat daar de locals zich niet insmeren. En mijn huid voelt zó goed zonder al die poespas! Nou ben ik ook iemand die niet zoveel make-up gebruikt, dus dat zal wel schelen. Het ligt er maar net aan hoe jij je eigen huid behandelt. Maar dat SPF echt geen must is, daar ben ik het zeker mee eens.

  25. Ginger
    31 januari 2016 / zondag, 31 januari 2016

    Interessant artikel! Ben het met je eens.
    Gebruik zelf geen skincare met spf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *