Waarom advertorials helemaal niet zo irritant zijn voor jou

In de loop der jaren – ik blog nu zo’n ruime 6 jaar – is het me altijd opgevallen hoe negatief mensen denken over advertorials en banners. Men wil graag van te voren weten of iets een advertorial is, anders heeft men het gevoel te worden opgelicht. Of zodat ze kunnen worden overgeslagen, want oh nee, je moet er toch niet aan denken om een advertorial te lezen! En plaats je te veel advertorials achter elkaar, dan ben je een ‘sell out’, een geldwolf, of heb je gewoonweg je ziel verkocht aan de duivel. En op de één of andere manier lijkt de professionaliteit van je blog ook met een sneltreinvaart te kelderen wanneer je een beetje geld probeert te verdienen. Maar weet je, advertorials zijn helemaal niet zo irritant.

Als je TV kijkt, worden shows regelmatig onderbroken door commercials. Als je door een krant of een magazine bladert, kom je om de haverklap advertenties tegen. En als je naar de radio luistert, hoor je ook om de zoveel minuten een reclameblok. Het hoort er nu eenmaal bij. Want ja, ook de mensen van de televisie, de radio en de redactie van de krant en het magazine moeten een salaris uitgekeerd krijgen, toch? Voor niets gaat de zon op! Geen reclames, geen geld. En zonder geld, geen programma.

En daarom vind ik het zo vreemd dat er negatief wordt gedaan over blog advertorials en men maar al te graag de adblocker aanzet. Natuurlijk, die pop-ups vind ik ook bloedirritant, en ik heb ook geen zin om 30 seconden te wachten tot ik een filmpje kan kijken, maar laten we eerlijk zijn: hoe vaak komt je nu echt nog zoiets tegen? Banners in de sidebar zijn niet storend. Advertorials zijn van goede kwaliteit. Dus waarom dan die adblocker?

Schermafbeelding 2015-10-02 om 17.30.16Laatst nog. Die Etos advertorial. Vanaf het moment dat ik de trackerlink onder de afbeeldingen plaatste stroomden de comments met ‘huh!! Ik zie geen foto’s’ ineens binnen. Wat blijkt, de trackerlink bevat een trigger woord waardoor adblocker de foto’s onzichtbaar maakt, resulterend in een artikel zonder plaatjes. Dat is natuurlijk niets aan, zo’n incompleet artikel. En op die manier lopen de mensen met adblocker een leuk artikel mis, en ik inkomsten. En dat is jammer.

Schermafbeelding 2015-10-02 om 17.29.45‘Inkomsten? Serena, dit komt een beetje raar over…’ liet een bezoeker weten. Ik vind dat helemaal niet raar, want voor mij zijn advertorials juist broodnodig. Tenminste, als je met je blog je brood verdient, zoals ik.

Sinds 2001 ben ik ZZP’er, een afkorting voor zelfstandige zonder personeel. Sinds die tijd is mijn blog de enige bron van inkomsten, en moet ik in feite mijn eigen salaris bij elkaar sprokkelen. Bij de meeste mensen wordt er elke maand hetzelfde bedrag aan salaris op hun rekening gestort, maar bij mij niet. Ik moet het echt hebben van de inkomsten die ik met mijn blog genereer, zoals banners en advertorials.

“Ik moet er aan wennen”
Snap ik. Er zijn veel blogs die hobbymatig of semi-professioneel zijn, en hier vind je dan ook geen tot weinig banners en gesponsorde posts. Als je dan ineens op Beautylab terecht komt begrijp ik dat je moet wennen aan het feit dat ik wél commercieel ben (en moet zijn). Ik kan alleen maar hopen dat men er snel genoeg aan went en in elk geval begrijpt waarom ik commercieel moet zijn.

“Blogs kunnen ook bestaan zónder advertorials”
Klopt als een bus. Beautylab bestond ook al lang voordat ik er geld mee begon te verdienen, dus het is niet zo dat ik niet kan blijven bestaan als ik geen inkomsten meer zou genereren. Het is wel zo dat ik een andere baan zou moeten gaan zoeken, want ik heb hoe dan ook een salaris nodig. En ik zou daardoor dus nooit meer zo veel tijd en moeite in mijn blog kunnen steken als nu, waardoor er minder gepost zou worden. Zonder advertorials zou ik dus nog steeds kunnen blijven bestaan, maar het zou niet dezelfde blog zijn als de blog die jullie nu kennen. En jullie zijn juist zo tevreden over de kwaliteit van mijn blog!

“Je moet je advertorials beter spreiden”
Soms heb je magere maanden en soms heb je vette maanden waarmee je de magere maanden gelukkig kunt compenseren. Je weet van te voren nooit wat voor een soort maand het zal gaan worden, dus ik ben van mening dat je gewoon zo veel mogelijk moet aannemen, mits de advertorial je aanspreekt, mits je hier ruimte voor hebt op je blog en mits je hier tijd voor hebt. Dus ja, soms heb ik 2 advertorials in een week. En dat lijkt dan veel. Ik heb ook wel eens 2 à 3 weken helemaal niets gehad. Het is soms ook best lastig om het te spreiden. Merken en bedrijven willen iets in een bepaalde week online, en soms loopt er wat vertraging op waardoor er dan ineens twee gesponsorde artikelen vlak na elkaar geplaatst moeten worden. Daar is dan even niets aan te doen. Ik probeer gesponsorde content altijd zo goed mogelijk af te wisselen met niet-gesponsorde content, want ik weet dat jullie dat op prijs stellen en ik vind dat zelf ook prettiger, maar… het lukt niet altijd.

“Je plaats te veel advertorials, de kwaliteit van je blog gaat achteruit”
Wat ik raar vind is dat men de kwaliteit van een blog koppelt aan de hoeveelheid advertorials. Natuurlijk snap ik dat niemand blij wordt van een blog waar alleen maar advertorial na advertorial geplaatst wordt, maar als het gewoon goede content is, en als er naast nog leuke, goede artikelen worden gepost, zegt de hoeveelheid advertorials toch eigenlijk niets over de kwaliteit van je blog? Ja, het zegt wél wat: bedrijven werken kennelijk graag met je samen. Waaruit je ook zou concluderen dat je kwaliteit juist hartstikke TOP is en dat je vooral moet blijven doorgaan met wat je doet.

Maar liefst 14% van de Nederlandse bevolking (en dat zijn maar liefst 2,4 miljoen mensen) heeft een adblocker ingesteld (bron), waarmee niet alleen bloggers, maar alle online bedrijven inkomsten mislopen. Hoe zou jij het vinden om 14% van je salaris in te leveren, terwijl je wel gewoon even hard blijft werken. Want zo moet je het eigenlijk gewoon zien.

Nu ben ik in de loop der jaren zo gegroeid dat er steeds meer bedrijven met me willen samenwerken, en ik dus heus niet op een houtje hoef te bijten (integendeel, het gaat juist hartstikke goed met Beautylab), maar denk eens aan al die struggelende bloggers die het elke maand nét niet redden. Of neem juist eens een groot online bedrijf met talloze medewerkers, zoals NU.nl, waar het gerucht gaat dat er binnenkort abonnementen moeten worden afgesloten omdat ze de laatste tijd steeds meer inkomsten mislopen vanwege adblockers. Abonnementen, terwijl internet juist gratis hoort te zijn. Maar dit is waar het in de toekomst wel naartoe gaat als de adblock-gebruikers vrolijk door blijven gaan met hun eigen glazen ingooien. En niet alleen hun eigen glazen, want op deze manier verpest je het in feite voor iedereen.

Nu hoorde ik van Toeps dat er ook zoiets bestaat als FATS. Deze widget installeer je op je blog en kan ‘zien’ wanneer een bezoeker zijn adblocker heeft aanstaan. FATS zet in feite een slotje op artikelen: mensen zonder adblock kunnen moeiteloos het artikel lezen en mensen met adblock krijgen het volgende te zien:

FATS screenshot
Het is dus niet zo dat bloggers niets tegen adblockers kunnen doen, alleen maakt FATS een blog er niet bepaald gebruiksvriendelijker op. Zo zet Toeps FATS slechts heel incidenteel aan. Maar wie weet is FATS iets waartoe alle bloggers op den duur gedwongen worden.

the-guardian-ad-blocking-banner-1024x465De Britse nieuwssite The Guardian en de Amerikaanse nieuwssite Washington Post zijn hier ook al mee aan het experimenteren. Wie weet hoeveel sites er nog zullen volgen?

Overigens las ik een interessant artikel over een iOS-adblocker die tegen betaling tóch advertenties laat zien. Niet voor het financiële gewin, maar om uitgevers die al hun advertenties geblokkeerd zien worden tegemoet te komen, aldus de ontwikkelaar. En ook Adblock Plus laat advertenties door, mits grote bedrijven flink wat geld neertellen. Het schijnt dat ze hiermee 30% van de inkomsten van advertenties opstrijken. Het kan dus zomaar zo zijn dat je een adblocker installeert die alsnog de nodige banners en pop-ups doorlaat. En wie verdient daar dik aan? De mensen achter de adblockers zelf. Die kant kan het dus ook op gaan. Als je het mij vraagt worden de ‘verkeerde’ mensen uitbetaald.

Het fijne aan blogs en websites is juist dat je er op elk tijdstip van de dag op kunt. Helemaal gratis en voor niets. Je hoeft geen abonnementskosten te betalen (wat wel het geval is bij een krant of magazine) terwijl er elke dag weer mooie, nieuwe content voor je klaar staat waar zeker enkele uren tijd en moeite in is gestoken. Het minste wat je dan als bezoeker kunt doen is een donatie maken in de vorm van kijken naar een banner. Of het lezen van een advertorial. Kijken of lezen dus, een geheel kosteloze donatie. Er komt geen iDeal of credit card aan te pas. Het kost je geen rooie rotcent. Het enige wat je moet doen is je adblocker uitschakelen, want alleen op deze manier support je je favoriete blogs en websites: in feite draag jij zo je steentje bij aan ons salaris.

En daarom zijn advertorials helemaal niet zo irritant voor jou. Vooral nu adblockers steeds populairder worden, is dit de perfecte manier om een merk of product op een niet opdringerige manier onder de aandacht te brengen. Maar ook door banners zichtbaar te maken zorg je er voor dat blogs en websites kunnen blijven bestaan, zodat zij je op hun beurt kunnen blijven voorzien van leuke artikelen en nieuwtjes. En misschien vind je advertorials toch lichtelijk aan de irritante kant, dan kan. Maar het is nog altijd minder irritant dan betaalde abonnementen afsluiten of een FATS melding in je gezicht geduwd krijgen.

Overtuigd? In de video hieronder kun je eenvoudig stappen volgen om adblocker te de-installeren;

Voordat ik afsluit wil ik nog wel graag kwijt dat jullie, mijn vaste bezoekers, mijn advertorials erg positief ontvangen. En zeker de laatste tijd heb ik het idee dat jullie mij enorm supporten door ook op advertorials leuke comments te plaatsen. Natuurlijk, er is wel eens een puntje van kritiek, maar het wordt over het algemeen heel respectvol gebracht en ik neem het ook zeker mee als feedback. Ik krijg elke dag veel complimenten en lieve opmerkingen van jullie, dus ik hoop niet dat jullie deze post zien als een vorm van ondankbaarheid. Juist niet! Ik ben hartstikke blij en dankbaar met zo veel bezoekers en zo veel leuke mensen die elke dag (of elke week) weer iets van zich laten horen. Dit artikel is vooral geschreven omdat ik me zorgen maak over de toekomst van het internet in zijn algemeenheid, en omdat ik ook denk dat niet iedereen doorheeft wat er voor schade aangericht wordt (op de langere termijn) door een adblocker te installeren.

Wat is jullie visie op banners, advertorials en adblockers?

Until next time,
Serena Verbon

Volg:

367 Reacties

  1. 31 oktober 2015 / zaterdag, 31 oktober 2015

    Goed geschreven Serena! Oprecht en duidelijk. Je zet een duidelijk statement neer en dat is goed. We leven niet in een sprookjeswereld en dit is zoals het is. En ik vind dat je dat je dat heel goed doet. Overigens, ‘belerend’ is wel het laatste wat ik mij opkomt als ik dit lees. Informatief, duidelijk en helder. Dat zijn de kernwoorden die mij omhoog komen. Ga zo door en ‘stand your ground’.

  2. 30 oktober 2015 / vrijdag, 30 oktober 2015

    Ik begrijp heel goed dat het gebruik van Adblockers je enorm stoort. Ik vind dan ook dat je een heel duidelijk en begrijpelijk betoog hebt geschreven. Aan de andere kant begrijp ik de mensen die Adblockers gebruiken ook wel. Je komt namelijk tegenwoordig overal reclame tegen (bij de bushalte, op tv, op je werk of op school). Reclame is er altijd en overal en ik begrijp het goed als je daar op een gegeven moment genoeg van hebt. Ik zet bijvoorbeeld tijdens reclameblokken op tv het geluid even uit.
    Maar ik vind wel: een advertorial op een blog als die van jou, waarbij je een compleet artikel hebt geschreven of video hebt gemaakt met je eigen mening en persoonlijkheid erin, is heel anders. Zoals je zelf zegt: het is niet opdringerig. Bovendien is het leuk om te lezen, omdat je het persoonlijk maakt. Ik heb geen Adblocker en zal dat ook niet doen. Ik begrijp je standpunt heel goed. Ik hoop alleen dat je de mensen die het wel gebruiken ook een klein beetje snapt.

  3. Sanne
    30 oktober 2015 / vrijdag, 30 oktober 2015

    Ik heb nooit adblocker gehad, maar t probleem van advertorials ligt (wat mij betreft) puur op t feit dat jij in advertorials niet volledig objectief bent. Dat is prima, want het merk wil uiteraard dat jij positief bent, maar ik bezoek jouw site omdat ik jou objectieve mening wil. Als ik dan 3 artikelen per week zie waarin jij superpositief bent omdat je daarvoor betaald wordt, gaat wat mij betreft de kwaliteit achteruit.
    Ik blijf hoe dan ook je blog volgen, maar dit wilde ik even kwijt
    Keep up the good work!

    • Serena
      Auteur
      30 oktober 2015 / vrijdag, 30 oktober 2015

      Bedankt voor je feedback, Sanne. Ik snap wat je bedoelt, maar je vergeet alleen dat ik nooit superpositief zou schrijven over iets waar ik niet enthousiast over ben. Ik sla geregeld advertorials af als ik het product of de dienst niet bij mijn blog vind passen of niet achter het product of concept sta. Kijk, dat weet ik over mezelf en dat weet jij natuurlijk niet, maar in de 6,5 jaar dat ik blog heb ik een bepaalde betrouwbaarheid opgebouwd (tenminste, dat hoop ik) en ik heb nooit iets gedaan of gezegd waardoor ik door de mand ben gevallen of waardoor mensen aan mijn eerlijkheid zijn gaan twijfelen. Misschien is het gewoon een kwestie van tijd. Als je me langer volgt dan lees je op een gegeven moment tussen de regels door of ik neutraal of heel enthousiast ben en zelfs bij advertorials lever ik wel eens een puntje van kritiek (en die druk ik er altijd doorheen bij de klant, want ze hebben het liever niet, dat snap ik ook wel). Begrijp me niet verkeerd, ik snap je volkomen, maar ik wilde je ook even mijn kant van de medaille laten zien.

      liefs, Serena

  4. Yvette
    29 oktober 2015 / donderdag, 29 oktober 2015

    irritante pop-ups, schreeuwerige banners en hele harde reclame filmpjes zorgen er bij mij over het algemeen gesproken voor dat ik een product van dat merk juist laat liggen. omdat ik me dan instant weer begin te ergeren, terwijl het misschien best een product is wat de moeite waard is.

    maar goed aangezien mijn adblocker op dit moment nog aanstaat, ga ik m eens even een tijdje uitzetten. want, ik vind het niet de bedoeling dat jij of elke andere blogger die ik volg daardoor inkomsten door misloopt, we moeten allemaal leven nietwaar. en als ik nou weer eens een klik, klik en klik nog eens verder middagje heb op youtube kan ik m altijd weer even aanzetten ;P

  5. 27 oktober 2015 / dinsdag, 27 oktober 2015

    Het is wel echt waar wat je zegt, mijn ogen heb je ook geopend. Zelf had ik geen ad-blocker in geschakeld maar soms kwamen er wel diepe zuchten uit mij as er weer zo’n advertentie langs kwam (bijvoorbeeld op YouTube). Maar dankzij dit artikel ben ik er beter over gaan nadenken en vind ik dat je zeker gelijk heb. Ik denk dat ik er nu persoonlijk ook anders naar toekijk.

    Over jouw banners en advertorials gesproken, ik erger me er totaal niet aan bij Beautylab. Positief dus :D

  6. 26 oktober 2015 / maandag, 26 oktober 2015

    Ik heb een tijdje ad-blocker gehad, maarja ik ben het eigenlijk helemaal eens met dit artikel, dus heb het weer weggehaald, dan maar een paar seconden langer wachten hoor! :)

  7. Sandra
    25 oktober 2015 / zondag, 25 oktober 2015

    Ik kan me inderdaad ook heel erg ergeren aan banners, maar wat maken die paar seconden die ik nou moet wachten weer uit haha. Krijg er allemaal goede (en gratis) artikelen voor terug. Als dat dan alles is kan ik er wel mee leven :).

  8. Anne
    23 oktober 2015 / vrijdag, 23 oktober 2015

    Waarom advertorials wel degelijk irritant zijn voor mij
    Advertorials zijn op persoonlijke titel van een blogger geschreven, net als de rest van de content van een blog. Hier is ook het verschil met adbanners aan de boven- of zijkant van een webpagina of advertorial artikelen in een tijdschrift: die zijn niet op persoonlijke titel van een auteur en dat zie je direct. Die staan dus ‘los’ van de rest van de inhoud van een blog of tijdschrift.
    Juist omdat blogs als Beautylab (in het begin) grotendeels (eerlijke) reviews bevatte van zeer diverse producten van diverse merken door elkaar heen, waren ze zo aantrekkelijk: ze waren relatable (girl next door) voor de lezers, ze waren eerlijk en onafhankelijk. En ze waren op persoonlijke titel van de auteur, dus je wist al snel: dit is wat de blogger ervan vindt, en op basis van haar vorige artikelen weet ik dat het betrouwbaar is, want ze heeft ook slechte reviews over bepaalde merken en producten geschreven.
    Echter de laatste tijd zie ik dat de reviews en tutorials zich, nog los van de advertorials, erg toespitsen op bepaalde (high-end) merken. Die zie ik bijna alleen nog maar. Albert Heijn steekt er overigens met kop en schouders bovenuit, niet alleen in de advertorials (AH stroopwafels zijn even lekker als verse stroopwafels van de markt) maar ook in bijvoorbeeld Instalab: “Toevallig dit nieuwe productje gekocht bij de AH voor € 2,36. Supergoed voor je!” Dat doet af aan de geloofwaardigheid van een blog als geheel, want de invloed van de commerciële partners strekt kennelijk verder dan een banner of af en toe een advertorial.
    Als je ervoor kiest om je day job te verlaten om fulltime ZZP’er te worden in een dienstverlenend vak, weet je dat het heel anders gaat worden dan in een lab werken. Je lezers zijn je klanten en die zijn koning. Belerende posts als deze horen daar mijns inziens niet bij (en dit is niet de eerste). Als je dit soort signalen van je lezers merkt, kan dat een signaal zijn om er wel of niet iets mee te doen, afhankelijk van de andere signalen die je binnenkrijgt (views per dag, inkomsten, etc). Dat is een eigen keuze. Immers, als je blog overspoeld raakt door commerciële invloeden en mensen zoals ik daardoor steeds minder vaak de moeite nemen om een kijkje te komen nemen omdat de relevantie van de artikelen afneemt, kan het zijn dat je een doelgroep kwijt raakt en je view-aantal langzaam maar zeker terug gaat kruipen naar kleinere aantallen. Dat is op z’n beurt ook niet goed voor je inkomsten. Dit is dus iets waar je eerder zelf een balans in zal moeten vinden, dan je lezers in onderwijzen, want die kunnen prima zelf bepalen wat zij wel of niet graag zien en kan je niet verantwoordelijk houden voor je inkomsten: dat ben je nog altijd zelf, door middel van de kwaliteit van je product.

    • eva
      27 oktober 2015 / dinsdag, 27 oktober 2015

      +1

      met uitzondering dan dat lezers belerend toespreken goed lijkt te werken als je de reacties bekijkt. Op zich niet heel verbazend, aangezien deze blog waarschijnlijk ook veel lezers van 13-14 kent, en die kan je gewoon heel makkelijk beïnvloeden. (nóg een reden waarom advertorials niet echt ethisch zijn als je niet heel duidelijk maakt dat het reclame is – en niet je eigen mening.)

    • Stephanie
      1 november 2015 / zondag, 1 november 2015

      Ik ben het compleet eens met deze reactie. Dit is ook iets wat mij de laatste tijd weghoudt bij de grotere blogs. Alles is product placement. Je kijkt een vlog/blog/plog en er komt alleen maar reclame voorbij. Dit doet af voor mij. Misschien groei ik eroverheen en heb ik geen zin meer om energie en tijd te steken in het wegklikken van vervelende advertorials en context.
      Correct me if i’m wrong, wellicht zijn de advertorials minder “vervelend” maar ik vind en vond het rete irritant dat mijn pc continue vastliep door advertorials (waar vroeger vaak nog een virus aan verbonden zat ook…)

  9. Annie
    22 oktober 2015 / donderdag, 22 oktober 2015

    Ik begrijp enigzins de frustratie.
    Maar als jij op de zondagochtend lekker op de bank aan het browsen bent en bijna op elke pagina die je bezoekt pop ups en zwaar irritante advertenties verschijnen, dan ben je er snel klaar mee. Ook bedenk je je niet op elke site die je bezoekt van ‘oh ja laat ik deze ff bij uitzonderingen zetten’.
    Ik denk dat je beter je bezoekers vriendelijk kunt verzoeken en uitleggen hoe ze Beautylab op uitzonderingen kunnen zetten ipv uitgebreid te vertellen dat het een impact heeft op je inkomsten. Weet je, jou keus om van je blog je inkomsten te verdienen. En daar horen tegenslagen zoals dit bij. Daar ga ik adblocker niet voor uitzetten.
    En ja over advertorials, er zullen altijd mensen zijn die ze niet leuk vinden. Maar zolang je veel bezoekers hebt die het wel leuk vinden zie ik het probleem niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *