De voor- en nadelen van internetshoppen

Door Nena/Serena – Ik ervaar het als iets normaals om mijn schoenen, kleding, cadeautjes en andere spullen via het internet te bestellen. Toch hoor ik nog regelmatig dan mensen dat niet durven. Of zelfs nog nooit gedaan hebben! Ze zijn bang dat ze worden opgelicht, de verzending niet aankomt, geld naar het buitenland wordt doorgesluisd etc. Risico’s zijn er altijd, maar over het algemeen kun je best goed uitzoeken wanneer je een aankoop betrouwbaar kunt kopen of wanneer je het beter aan je voorbij kunt laten gaan. In dit artikel willen we graag onze ervaringen met jullie delen en hier en daar wat tips geven, zodat je veilig(er) kunt internetshoppen! We zetten de voor- en nadelen van het internetshoppen voor jullie op een rijtje.

De voordelen

Je hoeft de deur niet uit!
Ik denk dat dit toch wel één van de grootste voordelen is van het online shoppen. Het kan namelijk lekker vanachter je computer en op elk moment van de dag. Of avond. Of nacht! Met een beetje geluk heb je het de volgende dag al in huis en als je niet thuis bent, dan kan je een ander afleveradres invoeren. Woon je dichtbij een afhaalpunt, dan is dat ook nog een optie. Geen probleem dus! Als het regent en je hebt geen zin om in de kou naar de stad te gaan, dan shop je lekker vanaf de bank, onder een dekentje en met een kop thee in de buurt! Wat wil een vrouw nog meer?

Geen drukte!
In de stad heb je vaak te maken met drukte of eeuwig durende rijen voor de pashokjes (vooral op zaterdag) en bij de kassa. Ik vind de H&M echt een ramp op zaterdag! En de Primark was laatst op zondag de hel op aarde… (Al moeten zij echt snel met een online shop komen!)Als je online besteld, dan is dit allemaal niet meer aan de orde. Natuurlijk kan je het dan niet even snel passen of voelen of dat stofje echt wel lekker is en mooi valt. Gelukkig doen de meeste shops daar niet al te moeilijk over. Je kunt namelijk gewoon meerdere maten bestellen en de rest (soms tegen een kleine vergoeding van bijvoorbeeld €1,00) terugsturen. Heb je al betaald, maar stuur je een deel terug? Dan krijg je het resterende bedrag binnen een paar dagen weer bijgeschreven.

Kortingsacties
Sommige mensen vinden het te veel moeite, maar ik maak er graag een sport van! Voordat ik ga shoppen bij een bepaalde webshop ga ik eerst even op zoek naar kortingsacties. Vaak is er namelijk wel een code te vinden voor gratis verzending, 10% korting op het gehele aankoopbedrag, 25% op het duurste artikel etc. Of je moet je even inschrijven voor de nieuwsbrief en je ontvangt eenmalig €5,00 korting op je eerste aankoop. En als je geluk hebt, dan kan je zelfs meerdere kortingscodes invullen bij één bestelling! Allemaal voordelen die je in de winkel misloopt! En bij online shops, zoals bijvoorbeeld de H & M zeker de moeite waard!

Gratis verzenden en retouren
Ben je bang voor de verzendkosten van gemiddeld zo’n €2,95 – €4,95? Tegenwoordig zijn er zeer veel online shops die gratis verzenden. Soms bieden ze ook het retourneren gratis aan of ze vragen daar een kleine vergoeding voor. Mocht je iets zien in een shop die wel verzend- en retourneerkosten rekent, dan kan je je afvragen wat goedkoper was geweest. Voor mij is een retourtje Houten – Utrecht Centraal namelijk net zo duur of zelfs duurder, dus dan heb ik die verzendkosten er wel weer voor over. Op elke site staat vermeldt wat het kost om een pakketje te ontvangen en of je eventueel geld moet betalen als je het retourneert. Zoek dit van tevoren even op, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

De risico’s

Is de webshop wel betrouwbaar?
Een vraag die je kunt stellen voordat je online een product wilt kopen is: Is dit wel een betrouwbare webshop? Er zijn een aantal dingen die je kunt uitzoeken voordat je verder gaat tot aankoop.

  • Vertrouw op grote namen. Webshops als Wehkamp.nl, Sarenza.nl, Bol.com of Zalando.nl hebben al zo’n grote naam opgebouwd, dan je er vanuit kunt gaan dat je niet opgelicht wordt.
  • Een goede webshop heeft een Thuiswinkel Waarborg. Dit kan je herkennen door het logo op de site of je kan de betreffende winkel opzoeken op: www.thuiswinkel.org.
  • Ziet alles er goed uit, maar heb je toch nog twijfels? Misschien helpt het door de naam van het product of de webshop te googelen. Misschien zijn er recensies geschreven en biedt dat uitkomst.
  • Je kunt altijd het domein van de website of de naam van de webshop controleren bij de Kamer van Koophandel.
  • Een goede webshop is open over de contactgegevens. Kijk op de site of je gemakkelijk een adres en of telefoonnummer kunt vinden. Is dit niet het geval, dan is dat op zich al vreemd. Dit hoeft niks te zeggen, maar het is natuurlijk niet handig wanneer je contact met ze wilt opnemen als je vragen hebt over jouw bestelling.Wanneer je in het geheel geen contactinformatie vinden, dus geen adres, geen telefoonnummer, geen e-mailadres, enzovoort, dan is dat geen goede basis voor het plaatsen van een bestelling.
  • Tenslotte nog een punt van aandacht wanneer je wilt overgaan tot betalen: Let goed op de aangeboden betaalmethoden en controleer of je echt wordt omgeleid naar de pagina van de betreffende bank of instelling. Dit kan je controleren door na te gaan of er sprake is van een groene adresbalk en of er https:// aan het begin van de url staat.

Toch opgelicht…?
Het kan natuurlijk voorkomen dat je toch een keer met oplichting te maken krijgt. Dan is het van belang om zo snel mogelijk te handelen. Het wordt steeds moeilijker de dader te achterhalen naarmate de tijd verstrijkt. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen. Ten eerste zou je op het internet kunnen zoeken of er andere gedupeerden zijn. Samen sta je nou eenmaal sterker. Daarnaast is het van belang dat je de politie inschakelt. Er zijn diverse sites die je daarbij kunnen helpen. Één daarvan is: www.opgelichtopinternet.nl.

Veilingsites

MarktplaatsVeilig handelen op Marktplaats
Marktplaats blijft een beetje tricky. Ik neem me altijd voor om nooit hele dure aankopen te doen via Markplaats, alles boven de €100,00 koop ik sowieso in de winkel. Vaak houd ik het bij een paar tientjes. Als iemand echt nog een aankoopbon heeft en een garantie bewijs, dan wil ik het nog wel eens doen en dan kies ik voor ophalen. Dan kan ik bijvoorbeeld bij elektronica het product nog even uitproberen en de status van het product nog even met eigen ogen aanschouwen. Mijn “zo goed als nieuw” heeft lang niet altijd dezelfde interpretatie als die van een ander…

Het risico voor oplichting is bij Marktplaats groter dan bij een grotere webshop. Iedereen kan zomaar een advertentie plaatsen en zijn of haar spullen te koop aanbieden. Sommige producten vind ik moeilijk in te schatten, bijvoorbeeld parfums. Ze kunnen foto’s en verpakkingen tegenwoordig zo mooi namaken! Je kunt nauwelijks nog zien of het om de echte geur gaat of om namaak. Mijn oplossing hiervoor is het product ophalen. Test het parfum even en je ruikt zo of het namaak is of niet. Is ophalen geen optie? Helaas, dan gaat de verkoop gewoon niet door.

Bij een veilingsite als marktplaats is het altijd verstandig om wat meer informatie in te winnen over de verkoper. Woont hij of zij dichtbij? Dan kan je het ophalen. Biedt de verkoper meerdere producten aan? Bekijk ze dan even om te beoordelen of je het er betrouwbaar uit vindt zien. Handelt de verkoper nog maar kort of al een paar jaar via Marktplaats? Hoe langer hoe beter. Soms wil een verkoper ook iets opsturen op de ‘ontvangst na tekenen’ methode. Ik vind dit niet slim, want zodra je ervoor tekent zit je aan de aankoop vast. Ik heb wel eens gehoord dat mensen tekenen, het pakje open maken en dat er dan gewoon een baksteen in zit.

Aan de andere kant hoor ik dat het ook heel vaak WEL goed gaat. Dat mensen dan gloednieuwe iPads en iPhones opsturen. Toch blijft het een risico. Ik zou zulke items persoonlijk liever ophalen en dan gewoon contant betalen of ter plekke telebankieren. Houdt altijd in gedachten dat er veel oplichters zijn, vooral als ze een beetje wazig of kortaf doen in de mail en over de telefoon. Als je er geen goed gevoel bij hebt, ga dan niet over tot een koop. Vertrouw je instinct.

Eigenlijk is er te veel om op te noemen, gelukkig heeft Marktplaats zelf allerlei tips op een rijtje gezet: Marktplaats Veilighandelen-checklist

ebay

Veilig handelen op Ebay
Vind je Marktplaats al een beetje eng? Dan is Ebay misschien nog een stapje spannender. Zeker wanneer je je aankopen wilt doen op Ebay.com in plaats van Ebay.nl. Dan ga je namelijk op zoek naar aankopen wereldwijd in plaats van alleen in Nederland. Het voordeel is dan weer dat dit niet om schreeuwend duren producten gaat. Tenminste ik neem aan dat niemand een nieuwe telefoon van €799,00 op Ebay.com gaat kopen voor omgerekend “maar” €500,00. Dat zijn aankopen die ik persoonlijk liever in de winkel zou doen.

Ik vind Ebay.com zeer handig voor aankopen die maar een paar euro kosten, inclusief het verzenden! Mocht het dan toch tegenvallen, dan heeft het niet veel geld gekost. Ik koop werkelijk alle accessoires voor mijn telefoon op Ebay.com. Hoesjes, frontjes, beschermfolie etc. Ook accessoires voor mijn MacBook koop ik op Ebay.com. €50,00 in de winkel voor een plastic hoes van Apple? €5,00 op Ebay.com uit China. Ook plastic. Wel met een levertijd van 1 – 4 weken, maar ach, dat heb ik er dan wel weer voor over.

ebayfeedback

Overzicht van de achtergelaten feedback bij een verkoper.

Op Ebay.com heb je trouwens nog een ander groot voordeel. Zo kan je na ontvangst van een product “feedback” achterlaten bij de verkoper. Een score waarbij je aangeeft of je tevreden bent over de verkoop. Verkopers willen deze score zo hoog mogelijk houden, dus ze zijn zeer bang voor negatieve feedback. Ze hebben dan liever dat je eerst contact met ze opneemt, waarbij je aangeeft wat het probleem is. Zo heb ik wel eens een heel ander product ontvangen dan besteld of kreeg ik iets veel te laat. Ik stuurde een e-mail naar de verkoper en kreeg na een tijdje bericht. Soms duurt dit een paar uur, maar vaak de volgende dag (je hebt tenslotte met een tijdsverschil te maken). Ze zijn dan bereid je het geld terug te storten, het product nogmaals te versturen (zelfs een keer in drievoud voor het excuus!) of ze vragen je wat je wilt. Ik heb tot nu toe altijd een passende oplossing gevonden, waardoor mijn feedback altijd positief is uitgevallen. Die feedback is dus ook gelijk een belangrijke graadmeter om voor jezelf te bepalen of iemand betrouwbaar is. Een verkoper met een score van 95% – 100% is zeer betrouwbaar. En vaak zit het dan dus wel goed. Waarom Marktplaats nog geen dergelijk “feedback”  systeem heeft is mij een raadsel…

Betalingen

icon_ideal2Betalen met iDeal
In Nederlandse webshops betaal ik eigenlijk altijd met iDeal. Gewoon direct overschrijven met de bank. Het bedrag wordt meteen afgeschreven, de order wordt snel verwerkt en vaak heb je je aankoop binnen 2 werkdagen al in huis.

paypal-ebayBetalen met PayPal
Voor producten die ik heb aangeschaft op Ebay.com betaal ik dan weer liever met Paypal. Vaak is het toch een gedoe om dat met iDeal te betalen (of het kan niet eens) en met Paypal heeft een verkoper in het buitenland het bedrag meteen binnen. Wanneer je betaalt met Paypal zijn je aankopen beschermd, dat wil zeggen dat je nog een soort ‘garantie’ hebt wanneer er problemen zijn met het (ontvangen van) het product. Bovendien heeft Paypal een goede klantenservice die je helpt wanneer het mis is gegaan met een slechte verkoper.

step-one-use-credit-cards-for-every-purchase-possible-step-two-always-pay-off-monthly-balances-inBetalen met Creditcard
Bij buitenlandse shops komt het vaak voor dat je echt alleen met je creditcard kunt betalen, wat de nodige risico’s met zich meebrengt. Bij grote buitenlandse webshops zoals Sephora.com kun je dit vertrouwen, maar als er bij een Nederlandse webwinkel om je creditcardgegevens wordt gevraagd zonder dat er een alternatieve betaalmethode voorhanden is, moeten er alarmbelletjes gaan rinkelen! Dat is gewoon vreemd, aangezien bijna elke professionele (en soms ook hobby-) NL webshop gebruik maakt van iDeal. Als je dan toch een online creditcardbetaling uitvoert, moet je er in elk geval op letten dat deze niet door de verkopende winkel zelf wordt uitgevoerd, maar dat je wordt doorgelinkt naar een extern systeem.

Gelukkig let je bank ook goed op. Ik heb ooit een reisje geboekt via Expedia.com. Een hele betrouwbare site, maar ze waren kennelijk gehackt. Er werden ineens heel sneaky  kleine ‘test’ bedragen van mijn credit card afgeschreven. Dit doen oplichters vaak, om te kijken of het lukt, en daarna halen ze grote bedragen van je card af. Bij de bank gaan dan meteen alarmbellen rinkelen en mijn card werd linea recta geblokkeerd. Gepikeerd belde ik naar de bank (want, ik kon ineens niets meer afrekenen, ik woonde toen in Amerika), maar na hun uitleg was ik alleen maar blij dat ze het hadden gedaan! Je moet natuurlijk niet blind vertrouwen op je bank, maar het is toch fijn om te weten dat er een complete fraude afdeling is die dit soort zaken in de gaten houdt.

online-shoppingOverige tips

Vertrouw op je eigen gevoel. Voelt iets niet goed? Klinkt de verkoper raar over de telefoon of een beetje vreemd in de mailtjes? Ga dan niet door met de koop. Heb je het idee dat een deal te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Vertrouw op de grote webshops, maar geef de kleinere natuurlijk ook een kans. Let er in elk geval wel op dat er voldoende contactgegevens aanwezig zijn. Persoonlijk koop ik nooit bij een webshop die geen telefoonnummer, email en contactadres heeft staan ergens. Mond tot mond reclame blijft toch de beste reclame. Heb je je twijfels bij een webshop, vraag dan gewoon via social media of je kennissen en vrienden hier ervaring mee hebben. Als het volgens hen een veilige site blijkt, neemt dat al veel wantrouwen weg. Succes met shoppen!

Kopen jullie vaak online, of toch liever offline? Heb jij wel eens een online miskoop gedaan of ben je online opgelicht? Wat zijn jouw tips?

Until next time,
Serena en Nena

Volg:

98 Reacties

  1. Syl
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Bovenstaande doe ik eigenlijk altijd met online aankopen. Vaak met kortingscodes veel goedkoper uit online en het is gewoon makkelijk.
    Ik heb wel gedoe een keer gedoe gehad online, slippers besteld en betaald met paypal, product nooit onvangen. Vervolgens heeft paypal het voor mij opgelost en mij terugbetaald.

  2. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik heb laatst een groot probleem gehad met het bestellen van mijn Urban Decay Electric Palette bij Beautybay. Na een week kwam ‘ie éindelijk binnen: kapot. Het heeft ongeveer een maand geduurd voordat er een oplossing was, toen was het gedoe met het verzendlabel bij PostNL en het heeft daarna nog 1,5 week geduurd voordat ik een nieuw exemplaar binnen had. Nu durf ik echt bijna niet meer te bestellen (ook niet bij grote webshops) omdat ik bang ben dat ik weer zoveel gedoe krijg :(.

  3. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik koop soms dingen via internet. Niet voor grote bedragen, want ik vind de kans dat je opgelicht kan worden toch wel een beetje eng….

  4. Sanne
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Mijn stelregel is: lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo. Volgens mij is dit ook een van de tips die MP zelf geeft. Ebay heb ik helaas nog niet aangedurfd haha.

  5. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Handig artikel! Er zijn inderdaad veel voordelen aan internetshoppen, maar helaas zijn er toch ook de nadelen.
    xx

  6. Bente
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Voor de mensen die iets van een webwinkel buiten Europa willen bestellen, http://www.invoercalculator.nl . Je kan dan precies zien hoeveel belasting etc. je nog extra moet gaan betalen ;)

    • suus
      2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

      Ah bedankt! Ik kreeg van de week mjn bestelling van feelunique binnen en ik moest bijna 25 euro invoerrechten betalen! Dat gaat me dus niet nog een x gebeuren :s.

  7. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik vind passen nooit echt leuk, daarom is online shoppen ideaal.
    Maar de laatste tijd heb ik helaas wel de pech dat ik de verkeerde maten shop!

  8. Jolien
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik heb op Ebay een aantal keer miskopen gedaan (lees: wel betaald, maar het product niet of in verkeerde staat ontvangen). Gelukkig heeft Ebay hier een perfecte regeling voor, je hebt ten alle tijden kopersbescherming. Zij overleggen dan met de verkoper wat er aan de hand is en in de meeste gevallen reageert hij/zij en krijg je gewoon je geld terug. Zo niet, dan gaat Ebay er zelf achter aan en betalen zij je. Als je met PayPal betaald hebt kun je een claim indienen, hier krijg je je geld zelfs nog sneller teruggestort. Ik ben dan ook nooit bang om een online aankoop te doen, want je bent als koper op allerlei manieren beschermd tegen oplichting.

  9. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Handig artikel. Ik moet ook eens paypall hebben!

    • Eva
      2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

      je kan via Money2.nl een paypal account aanmaken en meteen aan je bankrekening koppelen via iDeal. Dat gaat sneller dan via de site van paypal zelf, daar duurt het een paar dagen.

  10. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    love ebay, het enige wat ik amper online koop is kleding en schoenen.. zo’n gedoe altijd om retour te sturen als het niet past!

  11. Carina
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik bestel eigenlijk maar op 2 sites, beide webshops die ik vertrouw en een daarvan heeft ook winkels. Maar ik blijf kleding en schoenen alleen shoppen als het offline kan. Online staan vaak slechte afmetingen, nauwelijks de materialen en 9 van de 10 keer is het anders dan op het plaatje. Ik moet heel erg letten op materiaalkeuze voor mijn huid en dat wordt zelfs bij dure webshops er nauwelijks bijgezet. Dan maar gewoon naar de winkel op een woensdagochtend ofzo, of zaterdagochtend tussen 9 en 11, dan is het niet zo druk :)

  12. Sanne
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Super fijn artikel dit! Sinds gisteren heb ik codes gekregen om zelf te kunnen internet bankieren (ik ben 15). En dit artikel komt echt als geroepen! Nu weet ik precies wat ik wel en vooral wat ik níét moet doen. Dank jullie wel Serena en Nena! Natuurlijk kunnen mijn ouders ook helpen, maar van jou advies aannemen is ook leuk. :)

    xx

  13. Kimberley
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Nog even een aanvulling op je stuk over veilige websites. Als je op een beveiligde website zit verschijnt er ook een slotje achter de site die ook groen gekleurd is.

    Verder een heel handig artikel. Ik denk dat veel mensen hier wat aan zullen hebben ook al is het meeste algemeen bekend. Ik ben het ook totaal eens met het sterren rating systeem voor marktplaats. Veel makkelijker!

  14. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    De laatste tijd shop ik eigenlijk fiftyfifty, soms eens iets online en dan weer iets gewoon, in de winkelstraten hier in Hasselt :)
    Liefs, Amber

  15. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Wat een handige post! Wel fijn dat veel webshops tegenwoordig geen verzend- en retourkoste rekenen. Dan bestel ik toch sneller wat.

  16. Elinepinewasmachine
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik houd erg van online bestellen, vooral omdat sommige kleding, schoenen en beauty erg slecht verkrijgbaar is. Verzendkosten is wat ik alleen wel altijd een groot nadeel vind, maar gelukkig zijn er veel webshops die gratis verzenden boven een redelijk bedrag óf zelfs altijd gratis verzenden!

  17. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik koop sowieso niet veel en dan het liefste offline, ik vind verzendkosten zo ontzettend zonde namelijk!

    • Marlou
      2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

      Die kosten was je anders misschien kwijt geweest aan brandstof en parkeerkosten. Ten minste, dat is hoe ikzelf altijd reken. ;)

      • 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

        Dat is natuurlijk niet altijd zo… ik fiets altijd haha. Maar bij onze h&m hebbeb ze in de wimkel echt vrij weinig als je het vergelijkt met de site.. dus dan ‘moet’ ik alsnog wel online bestellen.

  18. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik vind het juist irritant, haha! Als ik iets koop wil ik het altijd gelijk hebben. Ook heb ik een bloedhekel aan dingen terug brengen of dat nu de winkel is of het postkantoor. Maargoed, ik hou sowieso niet heel erg van winkelen ;)

  19. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Handig artikel! Ik bestel zelf soms wat via ebay. Meestal goedkope zonnebrillen of telefoonhoesjes. Tip: Ik gebruik altijd ebay.nl maar dan kan je links ”wereldwijd” aanklikken. Dus dan kun je wel items kopen uit de hele wereld, maar de site is gewoon Nederlands ^^ Werkt handiger dan .com vind ik zelf. Ik had wel een keer dat mijn studs niet aankwamen, maar ik was toen ook te lui om er voor die ene euro achteraan te gaan haha en de rest is gewoon altijd aangekomen.

    En verder soms wat cosmetica bij douglas ofzo, maar als het kan koop ik dat liever in de winkel.

  20. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Handig als je geen ervaring hebt met internetwinkelen :)

  21. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Vind het altijd wel een beetje lastig en mijn ouders zijn er niet zo voor, dus ik doe het niet zo vaak!

  22. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Wat een handig en leuk artikel! Ik bestel best vaak wat online, ebay is echt mijn favoriet. Op marktplaats ben ik een keer opgelicht, had een set sims 3 spellen besteld, maar nooit aangekomen.

  23. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik vind online shoppen altijd heel erg leuk. Althans, het mandje vullen en er vervolgens niks meer mee doen ;-). Want shoppen in het echt vind ik altijd net wat leuker. Over straat lopen met al die tasjes en bij iedere stop en iedere kop koffie verliefd naar je aankoopjes staren. Veel leuker!

  24. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik koop geregeld online, maar dan echt wel bij bedrijven en dergelijke, de individuele verkoper op marktplaats en Ebay meid ik, tenzij ik het persoonlijk kan afhalen. Het is een beetje waar je jezelf gemakkelijk bij voelt natuurlijk. xxx Lucinda

  25. brenda
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik weet dat het prettig is om online te shoppen, maar de winkeliers zijn er de dupe van. Voor de grote ketens valt het wel mee (hebben vaak ook een webshop) maar voor de kleine winkeliers is het een faissement. Daarom koop ik ook liever bij de kleine winkeliers!

  26. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Wat een fijn artikel! Ik koop heel veel online + eBay! Ik hou niet van veel drukte of te lange wachtrijen, dus online shoppen vind ik heel fijn!

  27. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik heb een eigen webshop maar ben het niet eens met het punt over de thuiswinkelwaarborg logo.
    Ik ben van mening dat je als ondernemer niet hoeft te betalen voor een dergelijk imago in de vorm van een logo op je site dat je betrouwbaar bent, en thuiswinkel waarborg vraagt hier een flink bedrag voor. (+- 500 euro om te beginnen)

    Ik vind dat je betrouwbaarheid niet kunt afkopen…

    • Marlou
      2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

      Hier nog een webshop eigenaresse, ben het helemaal met je eens!

  28. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Wat een goed artikel zeg! Ik ben gek op online shoppen, maar door de stad slenteren vind ik ook wel fijn.

    Jammer genoeg ben ik 1x opgelicht door een webshop. Gelukkig ging het niet om een groot bedrag maar leuk is anders.

    Laatst heb ik voor het eerst iets op Ebay gekocht: er ging echt een hele wereld voor mij open met dat bieden etc.

  29. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Het liefst gewoon ‘in het echt’, ook omdat je als je online besteld denk ik veel sneller geld uitgeeft dan dat je in een fysieke winkel staat. Tenminste, ik dan.
    Ook vind ik online shoppen wel weer makkelijk, maar weer niet voor het laten afleveren van pakketjes omdat ik fulltime werk en er overdag niemand thuis is.

    Voor beide gevallen vind ik dus wel iets te zeggen..

  30. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Shopping was mijn cardio, WAS idd helaas. Nu toch vaker online. Ben 1keer goed opgelicht door een particuliere verkoper, helaas doen sommige dit.

    De stad in lopen en rond neuzen blijft toch ook wel lekker.

  31. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Wat een leuk artikel! En fijne tips ook over paypal en creditcards. Ik had/heb altijd veel vraagtekens bij Paypal, maar kennelijk moet ik daar minder kritisch over zijn?
    Voor mij is kleding shoppen online erg lastig, in de winkel hang ik altijd bijna alles weer terug, dus ik denk niet dat ik erg blij word van kleren bestellen, maar boeken en DVD’s (ja, ik koop nog films/series) koop ik bijna altijd online. Evenals het voer voor mijn katten. Scheelt een hoop gesjouw!

    • Carina
      2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

      Paypal stuurt wel je gegevens door naar geheimdiensten van o.a. de verenigde staten als dat nodig is.. dus kritisch blijven is zeker handig!

  32. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik raad iedereen aan zeker met visa te betalen, wie dat kan. Als je dan bent opgelicht of je pakket is nooit toegekomen, of foutief toegekomen, kan je je geld heel snel en makkelijk terug krijgen.

  33. Bo
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Super handig artikel dit. Ik bestel best vaak online en vind het eigenlijk ook veel handiger dan echt de stad in gaan, vooral omdat de dichtstbijzijnde wat grotere stad zeker een half uur rijden is. Ik ben dol op etsy.com, omdat je daar altijd wel vind wat je wil. Het enige nadeel is de betrouwbaarheid, omdat het allemaal losse verkopers zijn, net als marktplaats. Gelukkig heb ik nog nooit gehad dat ik opgelicht werd :)

  34. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik vind online shoppen veel fijner dan offiline shoppen. Bijna alles koop ik dan ook online!

  35. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Interessant artikel! Kledij vind ik nog altijd wat spannend om online te kopen, maar make-up en dergelijke koop ik altijd online!

  36. Jade
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik ben niet echt opgelicht. Er stond op de site parfum 50ml en de foto voor een aanbiedingsprijs. En ik kreeg een 30ml opgestuurd. Gelukkig een printscreen van gemaakt want de verkoopperiode was al verstreken en geen website meer van. Gewoon teruggestuurd. Kan mij voorstellen dat de meeste mensen er niet meer naar kijken, zo kan het bedrijf alsnog goede winst maken! Vreselijk! Dat doe ik dus ook nooit meer.

  37. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Leuk artikel, ik heb zelf een online webshop en bestel ook vaak online. Dat is toch heerlijk makkelijk vanuit je luie stoel

  38. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Wat een enorm handig artikel! Ik bestel alleen maar kleding online bij zoiets als H&M. Ik koop het toch liever in de winkel.

  39. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Wat een fijn artikel!
    Zoals hier al gezegd wordt, bij de grote namen bestel ik wel, maar ik twijfel ook al snel bij namen die ik niet ken of het wel veilig is!

  40. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Leuk en handig artikel! Zelf bestel ik graag online, maar als het gaat om kleding of schoenen ga ik toch liever even naar de stad. Laatst bestelde ik nog wat online alleen zat het verkeerde in de doos, uiteindelijk is het gelukkig wel goed opgelost.

  41. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Wat een fijn artikel is dit zeg! Lekker compleet. Ik bestel al jaren vanalles online. Zo makkelijk en meestal snel en met een drukke baan en studie combi een paar jaar geleden echt een uitkomst. Dan heb je dan een drukke week niet eens meer zin om ook nog eens in de stad op zoek te gaan naar koopjes.

  42. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Mijn tip: als je tijdens een middagje shoppen iets leuks voor de volle prijs bij bijvoorbeeld H&M of Mango hebt gezien, kijk dan eerst op de webshop of het hier ook te vinden is. Zo ja hou het product in de gaten, het gaat ALTIJD in de sale. Het enige nadeel hiervan is dat je de kans loopt dat zodra het product dat je wilt in de sale gaat jouw maat al is uitverkocht.

  43. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik ben gek op online shoppen! In de winkel is het soms inderdaad wel erg druk en daardoor heb ik vaak geen zin om rustig en uitgebreid te kijken naar wat ik wil hebben, dus dat vind ik wel een groot voordeel aan online bestellen. Het blijft wel een risico natuurlijk, ik heb ook één keer gehad dat mijn pakketje niet aan kwam, maar zolang je bij een betrouwbare webshop besteld geven ze je gewoon je geld terug, dat is bij mij ook gebeurd en dan verlies je in principe niks.

  44. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    ik koop alleen online wat niet in de winkels te krijgen is.

  45. Sara
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik heb geen idee hoe je op eBay iets bestelt.

  46. Sinderella
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik heb de webwinkelchecker extensie gedownloadt. Zodra je een webshop bezoekt krijg je ook gelijk te zien wat de recensies zijn en hoe betrouwbaar een webshop is.

  47. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik shop meestal of tenminste bijna altijd in de ”veilige” haven. Als ik een site echt niet vertrouw ga ik meestal onderzoeken op internet hoe het nou zit, soms ook op acceptgiro. Ik zou als beginnende webshop dat ook aanraden als betaaloptie omdat je dan meer zekerheid hebt dat je een product krijgt, en dan betaald!

    Fijne tips:)

  48. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Super handig artikel, fijn dat jullie alles duidelijk op rijtje zetten, en ook per webshop vertellen waar je rekening mee moet houden! Ik koop zelf bijna nooit iets via internet, of tenminste, geen kleding. Ik heb een best wel kleine maat, en in een offline winkel vallen items vaak al te groot. Ik durf het dan niet aan om een grote bestelling te plaatsen bij bijvoorbeeld Forever 21 om daarna alles (vaak met retourkosten) weer terug te moeten sturen. Een beetje jammer vind ik het wel, want soms zou ik die drukte weleens willen ontwijken! Als Primark nou een online webshop kreeg, dan was ik pas helemaal gelukkig…

  49. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik vind internetshoppen heerlijk! Het is natuurlijk een stukje minder betrouwbaar maar zeker wel makkelijker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *