De voor- en nadelen van internetshoppen

Door Nena/Serena – Ik ervaar het als iets normaals om mijn schoenen, kleding, cadeautjes en andere spullen via het internet te bestellen. Toch hoor ik nog regelmatig dan mensen dat niet durven. Of zelfs nog nooit gedaan hebben! Ze zijn bang dat ze worden opgelicht, de verzending niet aankomt, geld naar het buitenland wordt doorgesluisd etc. Risico’s zijn er altijd, maar over het algemeen kun je best goed uitzoeken wanneer je een aankoop betrouwbaar kunt kopen of wanneer je het beter aan je voorbij kunt laten gaan. In dit artikel willen we graag onze ervaringen met jullie delen en hier en daar wat tips geven, zodat je veilig(er) kunt internetshoppen! We zetten de voor- en nadelen van het internetshoppen voor jullie op een rijtje.

De voordelen

Je hoeft de deur niet uit!
Ik denk dat dit toch wel één van de grootste voordelen is van het online shoppen. Het kan namelijk lekker vanachter je computer en op elk moment van de dag. Of avond. Of nacht! Met een beetje geluk heb je het de volgende dag al in huis en als je niet thuis bent, dan kan je een ander afleveradres invoeren. Woon je dichtbij een afhaalpunt, dan is dat ook nog een optie. Geen probleem dus! Als het regent en je hebt geen zin om in de kou naar de stad te gaan, dan shop je lekker vanaf de bank, onder een dekentje en met een kop thee in de buurt! Wat wil een vrouw nog meer?

Geen drukte!
In de stad heb je vaak te maken met drukte of eeuwig durende rijen voor de pashokjes (vooral op zaterdag) en bij de kassa. Ik vind de H&M echt een ramp op zaterdag! En de Primark was laatst op zondag de hel op aarde… (Al moeten zij echt snel met een online shop komen!)Als je online besteld, dan is dit allemaal niet meer aan de orde. Natuurlijk kan je het dan niet even snel passen of voelen of dat stofje echt wel lekker is en mooi valt. Gelukkig doen de meeste shops daar niet al te moeilijk over. Je kunt namelijk gewoon meerdere maten bestellen en de rest (soms tegen een kleine vergoeding van bijvoorbeeld €1,00) terugsturen. Heb je al betaald, maar stuur je een deel terug? Dan krijg je het resterende bedrag binnen een paar dagen weer bijgeschreven.

Kortingsacties
Sommige mensen vinden het te veel moeite, maar ik maak er graag een sport van! Voordat ik ga shoppen bij een bepaalde webshop ga ik eerst even op zoek naar kortingsacties. Vaak is er namelijk wel een code te vinden voor gratis verzending, 10% korting op het gehele aankoopbedrag, 25% op het duurste artikel etc. Of je moet je even inschrijven voor de nieuwsbrief en je ontvangt eenmalig €5,00 korting op je eerste aankoop. En als je geluk hebt, dan kan je zelfs meerdere kortingscodes invullen bij één bestelling! Allemaal voordelen die je in de winkel misloopt! En bij online shops, zoals bijvoorbeeld de H & M zeker de moeite waard!

Gratis verzenden en retouren
Ben je bang voor de verzendkosten van gemiddeld zo’n €2,95 – €4,95? Tegenwoordig zijn er zeer veel online shops die gratis verzenden. Soms bieden ze ook het retourneren gratis aan of ze vragen daar een kleine vergoeding voor. Mocht je iets zien in een shop die wel verzend- en retourneerkosten rekent, dan kan je je afvragen wat goedkoper was geweest. Voor mij is een retourtje Houten – Utrecht Centraal namelijk net zo duur of zelfs duurder, dus dan heb ik die verzendkosten er wel weer voor over. Op elke site staat vermeldt wat het kost om een pakketje te ontvangen en of je eventueel geld moet betalen als je het retourneert. Zoek dit van tevoren even op, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

De risico’s

Is de webshop wel betrouwbaar?
Een vraag die je kunt stellen voordat je online een product wilt kopen is: Is dit wel een betrouwbare webshop? Er zijn een aantal dingen die je kunt uitzoeken voordat je verder gaat tot aankoop.

  • Vertrouw op grote namen. Webshops als Wehkamp.nl, Sarenza.nl, Bol.com of Zalando.nl hebben al zo’n grote naam opgebouwd, dan je er vanuit kunt gaan dat je niet opgelicht wordt.
  • Een goede webshop heeft een Thuiswinkel Waarborg. Dit kan je herkennen door het logo op de site of je kan de betreffende winkel opzoeken op: www.thuiswinkel.org.
  • Ziet alles er goed uit, maar heb je toch nog twijfels? Misschien helpt het door de naam van het product of de webshop te googelen. Misschien zijn er recensies geschreven en biedt dat uitkomst.
  • Je kunt altijd het domein van de website of de naam van de webshop controleren bij de Kamer van Koophandel.
  • Een goede webshop is open over de contactgegevens. Kijk op de site of je gemakkelijk een adres en of telefoonnummer kunt vinden. Is dit niet het geval, dan is dat op zich al vreemd. Dit hoeft niks te zeggen, maar het is natuurlijk niet handig wanneer je contact met ze wilt opnemen als je vragen hebt over jouw bestelling.Wanneer je in het geheel geen contactinformatie vinden, dus geen adres, geen telefoonnummer, geen e-mailadres, enzovoort, dan is dat geen goede basis voor het plaatsen van een bestelling.
  • Tenslotte nog een punt van aandacht wanneer je wilt overgaan tot betalen: Let goed op de aangeboden betaalmethoden en controleer of je echt wordt omgeleid naar de pagina van de betreffende bank of instelling. Dit kan je controleren door na te gaan of er sprake is van een groene adresbalk en of er https:// aan het begin van de url staat.

Toch opgelicht…?
Het kan natuurlijk voorkomen dat je toch een keer met oplichting te maken krijgt. Dan is het van belang om zo snel mogelijk te handelen. Het wordt steeds moeilijker de dader te achterhalen naarmate de tijd verstrijkt. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen. Ten eerste zou je op het internet kunnen zoeken of er andere gedupeerden zijn. Samen sta je nou eenmaal sterker. Daarnaast is het van belang dat je de politie inschakelt. Er zijn diverse sites die je daarbij kunnen helpen. Één daarvan is: www.opgelichtopinternet.nl.

Veilingsites

MarktplaatsVeilig handelen op Marktplaats
Marktplaats blijft een beetje tricky. Ik neem me altijd voor om nooit hele dure aankopen te doen via Markplaats, alles boven de €100,00 koop ik sowieso in de winkel. Vaak houd ik het bij een paar tientjes. Als iemand echt nog een aankoopbon heeft en een garantie bewijs, dan wil ik het nog wel eens doen en dan kies ik voor ophalen. Dan kan ik bijvoorbeeld bij elektronica het product nog even uitproberen en de status van het product nog even met eigen ogen aanschouwen. Mijn “zo goed als nieuw” heeft lang niet altijd dezelfde interpretatie als die van een ander…

Het risico voor oplichting is bij Marktplaats groter dan bij een grotere webshop. Iedereen kan zomaar een advertentie plaatsen en zijn of haar spullen te koop aanbieden. Sommige producten vind ik moeilijk in te schatten, bijvoorbeeld parfums. Ze kunnen foto’s en verpakkingen tegenwoordig zo mooi namaken! Je kunt nauwelijks nog zien of het om de echte geur gaat of om namaak. Mijn oplossing hiervoor is het product ophalen. Test het parfum even en je ruikt zo of het namaak is of niet. Is ophalen geen optie? Helaas, dan gaat de verkoop gewoon niet door.

Bij een veilingsite als marktplaats is het altijd verstandig om wat meer informatie in te winnen over de verkoper. Woont hij of zij dichtbij? Dan kan je het ophalen. Biedt de verkoper meerdere producten aan? Bekijk ze dan even om te beoordelen of je het er betrouwbaar uit vindt zien. Handelt de verkoper nog maar kort of al een paar jaar via Marktplaats? Hoe langer hoe beter. Soms wil een verkoper ook iets opsturen op de ‘ontvangst na tekenen’ methode. Ik vind dit niet slim, want zodra je ervoor tekent zit je aan de aankoop vast. Ik heb wel eens gehoord dat mensen tekenen, het pakje open maken en dat er dan gewoon een baksteen in zit.

Aan de andere kant hoor ik dat het ook heel vaak WEL goed gaat. Dat mensen dan gloednieuwe iPads en iPhones opsturen. Toch blijft het een risico. Ik zou zulke items persoonlijk liever ophalen en dan gewoon contant betalen of ter plekke telebankieren. Houdt altijd in gedachten dat er veel oplichters zijn, vooral als ze een beetje wazig of kortaf doen in de mail en over de telefoon. Als je er geen goed gevoel bij hebt, ga dan niet over tot een koop. Vertrouw je instinct.

Eigenlijk is er te veel om op te noemen, gelukkig heeft Marktplaats zelf allerlei tips op een rijtje gezet: Marktplaats Veilighandelen-checklist

ebay

Veilig handelen op Ebay
Vind je Marktplaats al een beetje eng? Dan is Ebay misschien nog een stapje spannender. Zeker wanneer je je aankopen wilt doen op Ebay.com in plaats van Ebay.nl. Dan ga je namelijk op zoek naar aankopen wereldwijd in plaats van alleen in Nederland. Het voordeel is dan weer dat dit niet om schreeuwend duren producten gaat. Tenminste ik neem aan dat niemand een nieuwe telefoon van €799,00 op Ebay.com gaat kopen voor omgerekend “maar” €500,00. Dat zijn aankopen die ik persoonlijk liever in de winkel zou doen.

Ik vind Ebay.com zeer handig voor aankopen die maar een paar euro kosten, inclusief het verzenden! Mocht het dan toch tegenvallen, dan heeft het niet veel geld gekost. Ik koop werkelijk alle accessoires voor mijn telefoon op Ebay.com. Hoesjes, frontjes, beschermfolie etc. Ook accessoires voor mijn MacBook koop ik op Ebay.com. €50,00 in de winkel voor een plastic hoes van Apple? €5,00 op Ebay.com uit China. Ook plastic. Wel met een levertijd van 1 – 4 weken, maar ach, dat heb ik er dan wel weer voor over.

ebayfeedback

Overzicht van de achtergelaten feedback bij een verkoper.

Op Ebay.com heb je trouwens nog een ander groot voordeel. Zo kan je na ontvangst van een product “feedback” achterlaten bij de verkoper. Een score waarbij je aangeeft of je tevreden bent over de verkoop. Verkopers willen deze score zo hoog mogelijk houden, dus ze zijn zeer bang voor negatieve feedback. Ze hebben dan liever dat je eerst contact met ze opneemt, waarbij je aangeeft wat het probleem is. Zo heb ik wel eens een heel ander product ontvangen dan besteld of kreeg ik iets veel te laat. Ik stuurde een e-mail naar de verkoper en kreeg na een tijdje bericht. Soms duurt dit een paar uur, maar vaak de volgende dag (je hebt tenslotte met een tijdsverschil te maken). Ze zijn dan bereid je het geld terug te storten, het product nogmaals te versturen (zelfs een keer in drievoud voor het excuus!) of ze vragen je wat je wilt. Ik heb tot nu toe altijd een passende oplossing gevonden, waardoor mijn feedback altijd positief is uitgevallen. Die feedback is dus ook gelijk een belangrijke graadmeter om voor jezelf te bepalen of iemand betrouwbaar is. Een verkoper met een score van 95% – 100% is zeer betrouwbaar. En vaak zit het dan dus wel goed. Waarom Marktplaats nog geen dergelijk “feedback”  systeem heeft is mij een raadsel…

Betalingen

icon_ideal2Betalen met iDeal
In Nederlandse webshops betaal ik eigenlijk altijd met iDeal. Gewoon direct overschrijven met de bank. Het bedrag wordt meteen afgeschreven, de order wordt snel verwerkt en vaak heb je je aankoop binnen 2 werkdagen al in huis.

paypal-ebayBetalen met PayPal
Voor producten die ik heb aangeschaft op Ebay.com betaal ik dan weer liever met Paypal. Vaak is het toch een gedoe om dat met iDeal te betalen (of het kan niet eens) en met Paypal heeft een verkoper in het buitenland het bedrag meteen binnen. Wanneer je betaalt met Paypal zijn je aankopen beschermd, dat wil zeggen dat je nog een soort ‘garantie’ hebt wanneer er problemen zijn met het (ontvangen van) het product. Bovendien heeft Paypal een goede klantenservice die je helpt wanneer het mis is gegaan met een slechte verkoper.

step-one-use-credit-cards-for-every-purchase-possible-step-two-always-pay-off-monthly-balances-inBetalen met Creditcard
Bij buitenlandse shops komt het vaak voor dat je echt alleen met je creditcard kunt betalen, wat de nodige risico’s met zich meebrengt. Bij grote buitenlandse webshops zoals Sephora.com kun je dit vertrouwen, maar als er bij een Nederlandse webwinkel om je creditcardgegevens wordt gevraagd zonder dat er een alternatieve betaalmethode voorhanden is, moeten er alarmbelletjes gaan rinkelen! Dat is gewoon vreemd, aangezien bijna elke professionele (en soms ook hobby-) NL webshop gebruik maakt van iDeal. Als je dan toch een online creditcardbetaling uitvoert, moet je er in elk geval op letten dat deze niet door de verkopende winkel zelf wordt uitgevoerd, maar dat je wordt doorgelinkt naar een extern systeem.

Gelukkig let je bank ook goed op. Ik heb ooit een reisje geboekt via Expedia.com. Een hele betrouwbare site, maar ze waren kennelijk gehackt. Er werden ineens heel sneaky  kleine ‘test’ bedragen van mijn credit card afgeschreven. Dit doen oplichters vaak, om te kijken of het lukt, en daarna halen ze grote bedragen van je card af. Bij de bank gaan dan meteen alarmbellen rinkelen en mijn card werd linea recta geblokkeerd. Gepikeerd belde ik naar de bank (want, ik kon ineens niets meer afrekenen, ik woonde toen in Amerika), maar na hun uitleg was ik alleen maar blij dat ze het hadden gedaan! Je moet natuurlijk niet blind vertrouwen op je bank, maar het is toch fijn om te weten dat er een complete fraude afdeling is die dit soort zaken in de gaten houdt.

online-shoppingOverige tips

Vertrouw op je eigen gevoel. Voelt iets niet goed? Klinkt de verkoper raar over de telefoon of een beetje vreemd in de mailtjes? Ga dan niet door met de koop. Heb je het idee dat een deal te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Vertrouw op de grote webshops, maar geef de kleinere natuurlijk ook een kans. Let er in elk geval wel op dat er voldoende contactgegevens aanwezig zijn. Persoonlijk koop ik nooit bij een webshop die geen telefoonnummer, email en contactadres heeft staan ergens. Mond tot mond reclame blijft toch de beste reclame. Heb je je twijfels bij een webshop, vraag dan gewoon via social media of je kennissen en vrienden hier ervaring mee hebben. Als het volgens hen een veilige site blijkt, neemt dat al veel wantrouwen weg. Succes met shoppen!

Kopen jullie vaak online, of toch liever offline? Heb jij wel eens een online miskoop gedaan of ben je online opgelicht? Wat zijn jouw tips?

Until next time,
Serena en Nena

Volg:

98 Reacties

  1. 17 september 2014 / woensdag, 17 september 2014

    Complimenten hoor!

    Ik Stuitte toevallig op deze pagina van je Website , trok toch wel zeer mijn aandacht.
    Ik was van te voren niet van plan om een Artikel te lezen op Internet , maar nu ben ik toch weer aan het einde beland haha.

    Erg informatief en Duidelijk geschreven, leest prettig weg

    Gr. Robin
    Webmaster BeheerOnline.nl

  2. Sascha
    6 september 2014 / zaterdag, 6 september 2014

    Ik koop vrijwel altijd online!

  3. 5 september 2014 / vrijdag, 5 september 2014

    Heel duidelijk en informatief artikel! Zelf koop ik ook al wel eens op webshops, maar enkel dingen die ik in een lokale winkel niet kan vinden :-) Iets wat ik bv. in het Kruidvat perfect kan kopen zal ik niet snel via een webshop bestellen. Toen ik wat jonger was durfde ik ook nooit iets te bestellen op het internet maar met PayPal gaat dit echt super goed. Ook de samenwerking PayPal – Ebay vind ik goed. Wel moet ik zeggen dat ik nooit naar verkopers ga die minder dan 99% hebben én ze moeten toch ook aan een redelijk hoog verkoopaantal hebben. Het is nl. makkelijk voor een verkoper om met 10 items een score van 100% te hebben maar bij de 11de verkoop zou het wel eens kunnen mis gaan.

  4. Nikki
    5 september 2014 / vrijdag, 5 september 2014

    Nog een nadeel: het is verslavend….!

  5. 4 september 2014 / donderdag, 4 september 2014

    Vind internetshoppen heerlijk en heb pas 1x ellende gehad met lightinthebox. De blazerd die ik had besteld waren te klein dus bestelde ik een grotere maat. Retourneren was voor eigen rekening dus met t&t naar china €25. Mijn geld kreeg ik niet terug. Ze hadden zogenaamde vlekken op de jasjes gevonden dus waren vernietigd en de kosten waren voor mij. Na 5 maanden intensief emailen heb ik eindelijk mijn geld terug gehad. Ik bestel er nooit meer voor meer dan €20 vanaf nu.

  6. Romy
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Ik heb laatst te maken gehad met een site waar ik ben opgelicht, ik checkte altijd alles en dacht dat het mij nooit zou overkomen. Ik heb toen de keurmerken aangeschreven en die hebben contact weten te leggen met de webwinkel zodat ik mijn geld terug kreeg. Mijn grootste tip: de politie website heeft een speciale pagina waar je webwinkels kunt checken, ik checkte de webshop waar ik een bestelling had geplaatst.. Wat bleek: er waren al meerdere aangiftes gedaan tegen de webwinkel! Zo kun je dus de betrouwbaarheid ook checken.

  7. Titia Dijkstra
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Ook een groot nadeel aan online kopen:
    Winkeliers gaan failliet omdat ze de kosten er niet meer uit kunnen halen,
    omdat iedereen massaal online koopt.

    Laatst zag ik tot grote teleurstelling dat de plaatselijke fotograaf met fotografie spullen etc failliet was.
    Als ik iets qua camera spul nodig had, ging ik daar heen omdat het om de hoek was.
    Nu als ik iets wil hebben moet ik óf online bestellen óf perse naar een grotere stad wat verder rijden is.
    Ik bestel ook veel dingen wat betreft mijn aquarium online, maar moet er niet aan denken als de dierenwinkels hier in de buurt en om de hoek verdwijnen.
    Dat zou een groot verlies zijn, ook al is online bestellen nog zo populair.

    Ik vind online bestellen wel een groot voordeel, maar je moet de lokale winkels ook blijven steunen.
    Anders verdwijnen die voorgoed.

    • Kim
      4 september 2014 / donderdag, 4 september 2014

      Helemaal eens met bovenstaande reactie!
      Ik wou eigenlijk een soortgelijke reactie geven.
      Want webwinkels zijn een hele grote reden waarom (vooral plaatselijke) winkelier kapot gaan. Ik koop dan ook zo veel mogelijk mijn producten in het dorp, ja ik weet dat het iets duurder is, maar de gun-factor telt voor mij meer. Nou snap ik wel dat als je minder te besteden hebt je gaat voor aanbiedingen op internet, maar aanbiedingen in de gaten houden bij de plaatselijke winkeliers kan ook al schelen! Iedereen blij…

  8. 3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Wat een fijn uitgebreid artikel! Thanks Nena en Serena. Hier hebben vast veel mensen wat aan! Ik winkel persoonlijk liever offline, simpelweg omdat ik dat leuker vind. Maar zo af en toe vind ik online winkelen ook leuk. Het is heerlijk om dan na een paar daagjes je pakketje in ontvangst te kunnen nemen! Ik ben nog nooit online opgelicht, maar ik bestel dan haast ook alleen maar bij grote namen.

  9. 3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Ik ben echt een Ebay liefhebber haha, soms opeens bestel ik weer allemaal dingen op Ebay. Voornamelijk leuke telefooncovers enzo, want veeeeel meer keuze en super goedkoop. gewoon goede kwaliteit, nooit problemen gehad. Enige minpuntje is de verzendtijd, die is soms wat lang, maar als dat het enige is!

  10. 3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Goed artikel! Dit moet ik mijn moeder laten lezen als ze weer een panisch doet dat ik vanalles via ebay bestel haha.
    De bank handelt vaak heel netjes. Mijn ouders gebruiken hun creditcard eigenlijk alleen maar om vliegreizen en hotels mee te betalen. Ze werden toen opgebeld met de vraag of ze inderdaad voor 1100 euro bij Dior in Londen hadden geshopt. Nou, nee. Blokkeren die hap!

  11. Leonie
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Wat ik ook altijd in acht neem bij online winkelen: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook het geval.

    Mij is trouwens ook een keer overkomen dat iemand anders zich uitgaf voor mij op Marktplaats. Hij had mijn naam en het adres van mijn ouders gebruikt (ik woon daar zelf niet meer) en een aantal mensen opgelicht. Behoorlijk wat gezeik mee gehad en die mensen zijn hun geld ook kwijt.

    Die mensen hadden allemaal van te voren via iDeal betaald, dus het is ook een tip om naar de verkoper te gaan en daar contant te betalen nadat je het product gezien en getest hebt.

  12. Jessica Lubbe
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Meestal koop ik producten gewoon in de stad, dit vind ik meestal gezelliger en fijner. Als ik via Internet koop worden producten meestal te laat geleverd, of het product is niet goed, ik heb dit meestal bij die onbekende webwinkes.

    Bij Wehkamp.nl word wel alles goed geleverd, maar heb dan vaak dat kleding niet past. Wat ik wel handig vind van online shoppen is dat ik de laatste aanbiedingen kan zien, ik ga dan meestal naar de stad en koop ze in de winkel :P. Ik had laatst nog een site gezien waar ik de laatste aanbiedingen kon zien http://www.internetshoppen.nl. Dit is dus per winkel, volgens mij waren ze ook bezig met een app waarmee je aanbiedingen kon zien in de stad. Apps zoals scoupy en reclame folder werken niet bij mij.

  13. Dani
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Sinds ik moeder ben komt winkelen er helemaaal niet meer van. Ik ben nooit alleen en mijn zoontje meenemen is geen succes. Ik werk in een klein dorpje met een paar leuke winkels dus mijn fysieke shopmomentjes vinden in mijn pauze plaats haha en verder online. Maar dat wil nog niet zo goed lukken, artikelen vallen 9 vd 10 keer toch tegen. Ik bestel eigenlijk alleen als verzending en/of retour gratis is.

  14. Tara
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Nog een tip ivm creditcards: Er bestaan nu ook prepaid creditcards! Heel handig en veilig, je schrijft gewoon een bedrag over naar die kaart en op is op! (In België kan je deze krijgen bij BPost en KBC, maar in Nederland bestaat dat vast ook wel?)

  15. Larissa
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Ik had ooit eens maskers en haar-extensions besteld bij luxstyle. Van de maskers mocht je 1 uitproberen en de rest terugzenden als het tegenviel. Ik kreeg er uitslag van dus heb ik ze geretourneerd, samen met de haar-extensions. Toen ze mijn pakje hadden ontvangen zeiden ze dat de doos leeg was en dat ik €80 moest betalen. Toen heb ik contact opgenomen met klantenservice. Alles was in orde, ik moest niets betalen. En enkele maanden later kreeg ik een brief waarin stond dat ik in totaal €575 aan interesten moest betalen omdat ze zogezegd een lege doos hadden gekregen.
    Even later heb ik gehoord dat ze zo’n brieven naar verschillende klanten stuurden om hun bang te maken en zo geld te krijgen van onschuldige mensen.

  16. Kyona
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Ik kan niet anders zeggen dan dat jullie een mooi, duidelijk en informatief artikel hebben geschreven. Jullie missen echter nog 1 nade: hoe meer er online gekocht wordt, hoe minder in een “gewone” winkel word gekocht, waardoor die ook langzaam gaan verdwijnen. Persoonlijk vind ik het juist heerlijk om door winkels te struinen, echt advies van winkelpersoneel te krijgen, mensen die hun product kennen en er over kunnen vertellen en je goed kunnen helpen met wat wel of niet bij je past. Die persoonlijkheid mist bij een webshop, en die interactie tussen koper en verkoper is naar mijn mening juist leuk en prettig aan shoppen.

  17. Anniek
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Je kunt ook binnen 2 weken je geld gewoon nog terug laten storten door de bank

    • Romy
      3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

      Dat is niet mogelijk bij een iDeal betalen, alleen mogelijk bij een automatisch incasso.

  18. Geanne
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Ik vind de kleding van BooHoo erg leuk maar terug sturen kost €13 euro. En als ik bij Loavies kijk zijn de dingen die ik wil 9 van de 10 keer niet op voorraad.. Wel bestel ik graag bij whekamp, zalando of bol.. Je kan dan ook achteraf betalen wat ik zelf fijn vind als je niet zeker weet wat de goede maat is.

  19. Stephanie
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Goede toevoeging voor Marktplaats. Je moet tegenwoordig in rubrieken waar duurdere spullen worden verkocht (hoge waarde elektronica, auto’s etc) betalen om een advertentie te mogen plaatsen. Dit weerhoudt mensen die “eigenlijk niks” verkopen ervan om een advertentie te plaatsen want het kost ze geld en ze staan beter geregistreerd in het geval van oplichting! Goeie stap marktplaats!

  20. 3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Ik koop geregeld dingen online ja, vooral als het iets is dat ik niet hier kan krijgen.

  21. 3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Ik bestel laatste tijd veel online omdat ik nooit zin heb om fysiek naar de winkel te gaan, denk daarbij aan vieze pashokjes, ellendige rijen of jouw maat is er niet.

  22. Aleksandra
    3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Erg handig stuk voor dames die “nieuw” zijn wat internetshoppen betreft. Wat ik wel mis is een stuk dat je op moet passen op veilingsites dat je geen gestolen goederen koopt, of op zijn minst goed onderzoek doet voordat je het product gaat aanschaffen (zoals wat is de nieuwprijs, waarom is dit product zo veel goedkoper?). Als je later wordt gepakt met een goed wat je “eerlijk” hebt gekocht en alsnog de verkoper weet aan te wijzen kan je alsnog beschuldigd worden van heling wat je soms later behoorlijk in de weg kan zitten, oppassen dus!

  23. 3 september 2014 / woensdag, 3 september 2014

    Ik shop al jaren online. Ik heb weleens een nare ervaring gehad met Enchantra. Items binnen een maand niet ontvangen. Verschillende emails gestuurd waarbij die negatief of niet werden beantwoord. 11 Maanden daarna heb ik alles pas ontvangen. Ook toen ik net begon met Ebay, maar dat was mijn eigen schuld. Gelukkig verder alleen maar positieve ervaringen, even afkloppen! Leukste ervan is het gebrekkige Engels van sommige mensen die items verkopen, vooral op Ebay. Haha.
    Tegenwoordig betaal ik alles trouwens via Paypal.. altijd verzekerd dat je je geld terug krijgt mocht je een item niet ontvangen(of mocht je opgelicht zijn).

  24. Dinja
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik shop heel veel online, ideaal! Ik ben wel eens ontzettend ‘opgelicht’ door de webshop van Frontrunner! Zou je niet zeggen voor zo’n bekende winkel, maar ik bestelde een petvan €30 en kreeg schoenen die wel €80 kostte. Super gave, maar natuurlijk netjes terug gestuurd. Mega veel emails heen en weer en de pet heb ik nooit ontvangen, omdat ze beweerden dat deze al verzonden was. Heel slecht!

  25. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Heel handig artikel! Ik koop zelden wat online, omdat ik het liever toch even in het echt zie.

  26. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Super handig artikel! Ik koop vaan gewoon dingen in de winkel omdat de meeste winkels wel in de buurt zijn en ik werk ook in de stad (in Amsterdam) maar soms bestel ik wel eens online

  27. Pink Rose
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Echt een goed en duidelijk artikel! Voor mij geen nieuwtjes want shop al jaren online. Ik vind het zo makkelijk. Heerlijk vergelijken, veel meer keus, beste deals vinden.
    Ik heb me ook aangemeld bij Shopkorting.nl, spaar je ook nog geld wanneer je vanuit die site bestelt. Pas 1 keer een miskoop gehad, oortjes die tot twee keer toe kapot waren en nu hoor ik niks meer. Bestel dus nooit bij XXL-shop.nl !

  28. Chantal
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Voor het kopen en verkopen van tweedehandskleding heb ik echt een supertip, namelijk United Wardrobe! Werkt heel veilig omdat de verkoper een berichtje krijgt dat het geld gestort is en dan het product dus op kan sturen. En de koper meldt dan dat het product is aangekomen en dan pas krijgt de verkoper zijn/haar geld.

    • 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

      Nog nooit van gehoord, maar het klinkt zeker wel goed!

  29. Amber
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Wat een mooi, duidelijk artikel van je. Ik denk dat je hier veel mensen mee helpt die onzeker zijn qua internetshoppen. Ikzelf kijk bijna iedere dag wel op online shops zoals forever21, bol.com, Swarovski, Ikea, in verhouding koop ik eigenlijk best weinig. Volgens mij koop ik 1 keer per maand iets via internet, vooral telefoonhoesjes en kleding (vanwege mijn helaas grote maat). Dankzij internet shoppen kan ik toch hippe kleding kopen.
    Als ik denk aan mijn miskoop denk ik meteen aan Uggs, haha! Die kwamen toen net op en er waren heel veel webshops die ze voor weinig verkocht. De webshop zag er heel netjes uit. Ik had classic talls gekocht in de kleur chestnut. Ze kostten me €80, en mijn zus en tante hadden er ook besteld. Ze kwamen binnen, oh my god! Het waren knaloranje vilten laarzen! Toen bedacht ik mij pas, hoe moet ik dit terugsturen? Zat het hoofdkantoor in Hongkong en er was geen mogelijkheid om ze terug te sturen, dag geld…

  30. Bianca
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Tuurlijk is het soms wel lekker makkelijk om online wat te bestellen. Maar ik geef de voorkeur voor de fysieke winkel, je ziet het steeds meer dat winkels het niet overleven, leegstand is dan het gevolg. En dat is ook niet gezellig winkelen.

  31. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik koop bijna altijd online! maar ook alleen bij betrouwbare sites. ik koop alleen offline als ik bijv. foundation wil kopen en als ik het niet webwinkel kan vinden.

  32. Maaike
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Hi,

    Ik ben ook 2x opgelicht via het internet. De ene keer had ik schoenen besteld en kreeg de verkeerde binnen. (Gelukkig had ik wel wat binnen gekregen). En een andere keer allstars besteld nooit binnen gekregen en nu nog steeds 5 maanden later het geld niet terug of schoenen binnen gekregen en kan ze niet meer bereiken. Dus nu ben ik wel voorzichter geworden met online bestellingen. Want kan ook even in de winkel gaan kijken en wachten op een goeie actie dan dat je 50 euro kwijt bent.

    • brenda
      2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

      Als je via visa hebt betaald die even bellen, mijn vriend had het ook en die kreeg zijn geld terug

  33. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik baal altijd wanneer ik bij een webshop niet meerder kortingcodes tegelijk kan combineren, haha.

  34. Josefine
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Interessant en handig! Ik kijk zoo vaak in online shops, maar ik bestel uiteindelijk nooit. Ik woon 5 minuten fietsen van het centrum van Utrecht dus dat is makkelijker en voor mij veiliger. Wel een aantal keer schoenen besteld via internet en dat beviel wel goed.

  35. 2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Super handige tips! Ik koop toch vaak bij de wat meer ‘bekendere’ webshops zoals Zara, H&M en Nelly.com. Niet dat ik andere websites wantrouw maar ik heb liever dat ik de webshop al ‘ken’ via via ofzo❤️

  36. Annika
    2 september 2014 / dinsdag, 2 september 2014

    Ik vind het altijd wel leuk om op webshops te kijken, omdat je dan niet het huis uit hoeft, maar kopen doe ik eigenlijk bijna altijd in de winkel. Dan kun je het in ieder geval goed passen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *