Cosmetic brands think we're stupid, apparently

Begrijp me niet verkeerd, I love make-up, maar soms denk ik toch echt dat cosmeticamerken denken dat wij een beetje achterlijk zijn. Die marketingtrucs gaan soms net een beetje te ver. In het verleden besprak ik al deze Rimmel mascara, de Clinique mascara, de kleurveranderende lipstick van Barry M en natuurlijk de Aziatische beautydrankjes, maar nu wil ik het graag hebben over 'slimme foundation die zich aanpast aan de kleur van jouw huid'.

Ik ben met de jaren een stuk kritischer geworden en waar ik vroeger meteen in die mooie praatjes trapte trek ik nu langzaam een wenkbrauw op. Wow, foundation kan denken? Het 'voelt' onze huidskleur en past zich vervolgens aan? Amazing!

De verpakkingen staan vol loze beloftes:

Adapts to all skin tones! Smart pigment capsules! Colour-adapting tinted cream!

Wanneer we verder gaan kijken zijn er meer 'color-adapting' producten op de markt en stuk voor stuk hebben ze er een prachtig verkooppraatje bij:

“Max Factor Colour Adapt Foundation adapts to your individual skin tones to provide a flawless finish that is perfect for you. Your skin isn’t the same colour all over so why use a foundation that is?”

“L'Oréal Nude Magique – With its innovative technology, the neutral-coloured fluid texture uses intelligent colour-changing pigments that transform on contact with the skin to help adapt to your exact skintone.”

“Essence Make-up to Match – Colour adapting foundation provides natural light coverage and flawless, radiant finish. Microencapsulated pigments release by blending and instantly adjust to match the skin tone.”

Laten we eens testen hoe deze producten zich kunnen aanpassen aan onze huidskleur! Wat meteen opvalt is dat het een vrij lichte basis is met daarin kleine bolletjes. In die bolletjes zitten kleurpigmenten die vrijkomen tijdens wrijven. Als je goed kijkt kun je de bolletjes hieronder zien zitten als een soort grijze stipjes.

Ja, inderdaad! Tijdens het wrijven veranderd de kleur steeds meer in een kleur die beter bij mijn huidskleur past! Amazing, niet? Alleen wel gek dat de ene kleur zich beter schijnt aan te passen dan de andere kleur. Misschien is dat product dan gewoon niet zo slim als de ander? 😉

Niets is minder waar! De kleur hangt natuurlijk gewoon af van de hoeveelheid bolletjes en de kleur die in de bolletjes zit. Hoe meer je wrijft, hoe meer bolletjes er kapot gaan en hoe meer pigment er vrijkomt. Tijdens het wrijven (aanbrengen) lijkt het dus wel alsof de kleur zich langzaam aanpast aan jouw huidskleur, maar dit is pure marketingpraat.

Waarom zouden deze producten anders hetzelfde werken op papier, in plaats van op de huid? Hieronder wrijf ik dezelfde producten uit op een wit vel papier:

Men doet je geloven dat deze producten meer kleur afgeven op de lichtere delen van je gezicht en minder op de donkere delen, waardoor je een hele egale teint krijgt. Of dat het voor alle huidtypen geschikt is, omdat het op de een of andere manier 'aanvoelt' welke huidskleur je hebt. Dikke onzin dus. Het is gewoon al van te voren bepaald welke uiteindelijke kleur dit product krijgt, maar door de lichte dekking is het vaak wel voor meerdere huidskleuren geschikt. Het klinkt natuurlijk megacool, color-adapting, maar helaas is dit (nu nog) niet mogelijk op cosmeticagebied.

En zo zie je maar weer hoe cosmeticamerken ons elke keer weer in de luren proberen te leggen. Wat overigens niet meteen betekent dat deze producten niet goed zijn hoor! Er zijn veel mensen tevreden over de foundation van Essence en over de BB cream van L'Oréal (de BB cream van The Body Shop komt later dit jaar uit), maar je moet dit gewoon zien als een foundation of BB cream met een lichte dekking en niet als een product dat zich heel intelligent aanpast aan jouw persoonlijke huidskleur. Trap er niet in! 😉

Hoe zit het met jou? Ben jij een sucker for marketing tricks of ben jij juist heel kritisch? Geloofde jij dat deze producten zich echt aan je huidskleur aanpasten of wist jij wel beter?

Until next time,
Serena Verbon

http://how-to-get-ex-back.org/


jfdghjhthit45

Volg:

130 Reacties

  1. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik ben heel kritisch en daarom vind ik dit een super blogpost.

  2. jonneke
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    wat grappig ik wist niet dat het zo werkte. Werkt het ook zo met de blush van Dior??

    • Serena
      Auteur
      11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

      welke blush bedoel je precies?

  3. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Top artikeltje dit, echt!

  4. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Haha, die coloradapting dingen zijn inderdaad onzin. Een paar jaar geleden zou ik er ook zijn ingetrapt, maar nu ben ik ook kritischer gaan kijken naar producten. Ik heb best een lichte huid en die BB cream van L’Oréal pastte zich inderdaad niet aan. Hij was veel te donker, haha!

  5. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik ben mega kritisch! Ik test alles goed uit, vooral de duurdere producten als foundations etc. Ik vind wel dat je waar voor je geld moet krijgen.

  6. Lisa
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Weer iets bijgeleerd vandaag 😉

  7. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Haha ik heb het inderdaad ook altijd zo vreemd gevonden dat foundation van kleur zou veranderen en dan nog precies in jouw huidskleur ook???

  8. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Haha, nee, ik geloof die marketingpraatjes niet snel. Maar ik was wel enthousiast over proefje dat ik in een tijdschrift aantrof. Dus gebruik ik met heel plezier de Nude Magique- wat het dan ook moge zijn:)

  9. Sam
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    En nog iets.. Het klinkt misschien heel dom, maar dat je het op papier hebt uitgewreven bewijst nog niks. Want wat als die kleur zich aanpaste aan je vingers, waarmee je het uitsmeerde? je zou het – om helemaal zeker te zijn – eigenlijk moeten uitsmeren met een watje ofzo, dan zou je er pas zeker van zijn. 🙂 Maar ik geloof je wel en ik weet dat het marketingonzin is, goed dat je zo’n artikel schrijft 🙂

  10. Sam
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Als er meer en meer kleur vrijkomt hoe meer je wrijft kan je dit toch ‘gebruiken’? En dan klopt het eigenlijk wel dat de kleur zich aan e aanpast, alleen zouden ze de volgende keer gewoon moeten uitleggen dat je moet stoppen met wrijven als je op de juiste kleur zit 😛 Zo’n product was hun bedoeling niet, ze willen je misleiden, maar als het op een andere manier ‘werkt’.. zou ik er gebruik van maken

  11. Rianne
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik ben best wel een sucker voor marketing tricks. Maar niet zo erg als vroeger. Tegenwoordig doen die producten zo vaak loze beloftes dat ik er wel wat kritischer naar kijk. Ik vind het wel jammer dat het vaak niet de waarheid is wat de producten te bieden zouden hebben, nu heb ik er altijd zo m’n twijfels bij en als het dan al iets te duur is wil ik het niet meer proberen.

  12. Jessica
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Serena! Ik wou je even heel erg bedanken voor de John Beerens – Chi kortingscode. Net mooi €10 korting gekregen op mijn nieuwe stijltang! x

  13. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Hoi Serena,
    Er is ook iets soortgelijks gaande met de (belachelijk) dure Truffle shampoo van Fuente. Die zou vol zitten met deeltjes uit het heelal en zou een “zelfdenkende” shampoo zijn. Voor mijn gevoel is shampoo om te reinigen en spoel je het daarna uit. http://www.fuente.nl/nl/producten/1439-truffle-by-fuente Ik vraag me af wat hier nu eigenlijk allemaal van waar is… Ik kan nergens op internet een kritische test vinden rondom dit product. Ik hoop eigenlijk dat jij dat een keer zou willen doen.

  14. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Nee ik wist wel dat er een addertje onder het gras zat, omdat er mensen zijn die zeer positief spreken over bijvoorbeeld de BB cream van Garnier en anderen zeer negatief. Bij de een past het geweldig op de huid en bij de ander geeft het absloot de verkeerde tint. Het zal dus niet zo heel veel verschillen met gewone foundation.

    Wel een interessant en goed artikel, Serena!

  15. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik geloof het beide, telkens trap ik er weer in maar dan denk ik achteraf zo van waarom heb ik dit in godsnaam gekocht, als of het ooit zal gaan werken. Dubbel gevoel ;(

  16. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Haha, ik vond het al een al een vaag verhaal, maar door je test op papier wordt het al duidelijk wat voor onzin er op zo’n verpakking staat. Ik vind je verhaal erbij het extra sterk maken, chapeau!

  17. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik heb de BB cream van Loreal Paris een keer opgedaan in de Kruidvat, en ik zag het verschil tussen mijn huid en de BB cream duidelijk en dat snapte ik toen niet. Nu ik dit artikel heb gelezen snap ik het wel, erg handig!
    Maar wat is dat van Essence nou precies? Een BB cream of een foundation?

  18. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik ben zelf heel kritisch en de spannende dingen gaan bij mij t ene oor in en t andere oor uit. Heel goed dat je dit soort artikelen schrijft en zo diep op dingen in gaat! dat doen Misslipgloss en Beautygloss niet dus je laat ze elke keer weer lekker een poepie ruiken

  19. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Jeetje, idd de make-up industrie gaat inderdaad ver, ik vraag me af wat er nog meer zal komen…. scary!

  20. Floor
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik ben best gevoelig voor goede reclame waardoor ik denk dat een product fantastisch is. Maar bij dit soort dingen zoals BB cream die zich aan je huidskleur aanpast en zogenaamde ‘parelproteinen’ in shampoo denk ik meteen… NEP

  21. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Wat goed dat je hier als beautyblogger eerlijk over bent. Ik weet zeker dat sommige andere grote blogger daar niet eerlijk over durven te zijn.

  22. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Oh die BB cream van de body shop zou ik graag eens willen proberen, ziet me er erg goed uit!
    -xxx- Eline

  23. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Haha ja ik suck hier best wel in. Ik denk altijd ze kunnen zo veel ding l. Waarom dit niet? Maar als je er een beetje logisch over na denkt is het idd bet onwaarschijnlijk dat dit werkt op de manier die hun zeggen . Xx

  24. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    En toch is het jammer dat het niet echt werkt haha, anders had ik er nog wel wat aan met m’n lichte huidje 😉

  25. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik ben veel te nuchter voor zulke tricks.. Ben wel gek, maar niet achterlijk. Ik geloof (bijna) nergens in, want hoe kan een foundation zich aan JOUW huidskleur aanpassen. Hoe kan een mascara ervoor zorgen dat het net lijkt of je twee paar nepwimpers op hebt zonder dat het nep lijkt.
    Net als verkleurende lipstick(andere dan die van Barry M), ze zouden zich aanpassen aan je lipkleur.. maar de kleuren gewoon mee met warmte.

  26. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Bwahaha I love this! Do you remember years ago they had gel blush that apparently “changes to match your skintone”, giving you the perfect pink blush? BAH they really think we’re stupid. I remember I bought it and just applied it on a piece of paper and it just turned to a normal pink. Craziness. Anything for $$$ I suppose?

    xx Renee

  27. Sou
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Leuk artikel maar bij een advertorial vertelde je dit? :O :
    Advertorial:

    De kleurpigmenten*beginnen namelijk te werken zodra ze je huid aanraken,*waardoor je altijd de tint krijgt die bij jou*past. De kleurpigmenten vloeien als het ware samen met je eigen teint waardoor er een heel natuurlijk effect ontstaat. Zo ben je in één handomdraai een echte ‘natural’ beauty!*Je blijft jezelf, maar dan net een tikkie*mooier! 😉

    • Serena
      11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

      daarom is het ook een advertorial 😉

    • michelle
      12 juli 2012 / donderdag, 12 juli 2012

      Dit was mij ook al opgevallen! Do you think we’re stupid Serena? 😉 Daar trappen we dus niet in!

      • Serena
        Auteur
        12 juli 2012 / donderdag, 12 juli 2012

        Hahaha! Advertorials zijn vaak kant-en-klaar geleverde teksten, die mag ik maar minimaal aanpassen. Gelukkig heb ik slimme bezoekers. Daar ben ik best trots op 🙂

  28. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    haha ja soms trap ik zelf ook wel in van die trucjes..deze niet trouwens.

  29. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Bedankt voor deze ‘test’. Dit hoef ik iig niet te kopen. Thanx!

  30. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Om eerlijk te zijn geloofde ik er van het begin al niet in. Ik dacht al: yeaaah right. En dit bevestigd dat alleen maar. Ik vind het wel tof hoor, dat die bolletjes knappen en er dan kleur komt, maar niet van “het veranderd in je huidskleur” . 🙂

  31. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik ben meestal kritisch en denk meestal dat het niet waar is.
    liefs,

  32. ross
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Interessant, goed om kritisch te blijven!!

  33. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Het ergste is nog dat veel mensen er daadwerkelijk intrappen, haha. Goed artikel! Leuk ook dat je de swatches op een wit papiertje hebt gedaan. Eigenlijk zouden alle ‘color-adapting’ producten dan wit moeten blijven 😉

  34. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik ben altijd heel nuchter bij het kopen van zulke producten, dus ik laat me eigenlijk nooit vangen.
    Waar is mij ook steeds aan stoor zijn de mascara reclames, het is altijd zo duidelijk dat die vrouwen nepwimpers op hebben, echt jammer…

  35. Kelly
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Dit soort dingen heb ik nooit geloofd, en ik snap ook niet hoe mensen erin kunnen trappen.. Net als mascara’s die beloven een fals-wimper-effect te hebben, met reclamefoto’s erbij van vrouwen met héle neppe wimpers. Natuurlijk kan dat allemaal niet.

  36. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik vind de wimper reclames altijd zo mooi, met de mega nep lashes
    En dan met de kleinste lettertjes mogelijk onder in beeld zetten dat het niet de mascara is.

  37. Judith
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Leuk stukje weer Serena. 🙂 Dit soort artikelen zijn mijn favo’s!
    Ik geloof er ook niet in. Zo let ik ook niet echt op mascara’s wat ze beloven. Lengte/volume. Verschil zie je vaak niet! Ik let dan eerder op het borsteltje.

  38. Nena
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Klopt idd niks van die kleuren. Ik had een tester van die van Loreal….ik leek wel een perzik! Ook bij het programma The Face werd het aangebracht vij een meisje met een hele lichte huid en het zag er niet uit. Dus nee. Ik trap er niet in hahah

    • 12 juli 2012 / donderdag, 12 juli 2012

      Het is best wel een faal dat zoiets dan gewoon op tv komt haha (:

  39. Patricia
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ik had al eens een review van zo’n soort product gezien op een ander beautyblog, maar toen dacht ik ook al hier klopt iets niet, haha. Weer een leuk artikel Serena! 🙂

  40. s
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    HANDIG
    !

  41. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Haha echt leuk om te lezen. Soms trap ik wel in trucjes, maar deze niet. Ik heb trouwens laatst een college gehad met tips en trics die je tijdens het geven van een presentatie kan gebruiken om mensen over te halen. Van slimme zinnetjes tot hele subtiele signalen. Serieus, er is zo veel wat we niet weten maar wat ons wel beinvloed! Ik vind het ergens wel een beetje eng…

    • Maris
      11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

      Vertel! Je maakt me nieuwsgierig….

  42. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Wauw slim! Nooit aan gedacht, irriteer me soms wel aan al die trucs die ze verzinnen om producten te verkopen. Zucht.

  43. Denise
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Leuk artikel. Trap tegenwoordig niet meer zo snel in al die praatjes gelukkig.

    Serena, wat me opvalt de laatste tijd is dat je wel erg veel engelse termen (en steeds vaker ook titels van artikels) gebruikt. Waarom is dit?

    • Sietske
      11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

      Omdat Renee meeleest haha. Ik stoor me er persoonlijk niet aan en vind het cool.

      • Denise
        11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

        Ik stoor me er ook niet aan hoor :-). Het viel me op. Wel raar als dat voor Renee is…

    • Serena
      Auteur
      12 juli 2012 / donderdag, 12 juli 2012

      Het is niet speciaal voor Renee, maar gewoon omdat ik zelf ook zo praat. En ik schrijf een beetje zoals ik praat 😉

  44. Jelske
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Ze spreken dan wel niet helemaal de waarheid, maar het werkt wel en daar gaat het bij mij om. Als het product nou ook nog eens niet zijn werk deed en mij met een oranje gezicht en een lege bankrekening achterliet, dan is het natuurlijk een ander verhaal!
    Wel goed dat je aandacht aan dit soort dingen besteedt!

  45. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Het grappige is dat ik zelf heel kritisch ben en het niet snel geloof, maar het dan tóch wil proberen, haha! Niet omdat ik geloof dat precies dat wat er op de verpakking staat gebeurd, maar dat ik wel geloof dat de kleur makkelijk past bij veel huidskleuren, en dat is dan vaak wel zo. Met een korreltje zout nemen dus 😉

  46. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Nee, ik kijk meestal eerst heel kritisch naar een product voordat ik het koop. Ook met producten waardoor je er ineens “jaren jonge uitziet” heb ik altijd grote twijfels, omdat ik altijd het gevoel heb dat het praktisch gezien niet kan. Heb ik ook met mascara’s die 300% meer volume beloven.
    Misschien ben ik soms te kritisch, dat kan ook.

  47. Lisa
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Wat leuk dat je ook dit soort dingen bespreekt, marketing trucjes! We kunnen wel allemaal lovende berichten schrijven over make-up, maar soms is het ook goed om die business is flink onderuit te halen en te laten zien dat we toch niet zo goed gelovig zijn 😉

  48. 11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Die claim heb ik inderdaad ook nooit begrepen en vraag me af of er uberhaupt meiden zijn die hier blindelings in geloven???

  49. Mendy
    11 juli 2012 / woensdag, 11 juli 2012

    Goh…wat slim. Daar had ik eigenlijk nog nooit over nagedacht! Wat is je blog toch leuk en lekker afwisselend.