Ingrediënt: Minerale Olie 117
Een paar dagen geleden plaatste ik het artikel ‘Heb jij een lippenbalsem verslaving?‘ en in de comments zag ik al wat discussies ontstaan over minerale olie. Minerale olie is een verzamelnaam voor cosmetische ingrediënten die ontstaan tijdens de verwerking van aardolie. Zo heb je paraffine (INCI: paraffinum liquidum) en petroleum jelly (INCI: petrolatum, beter bekend onder de merknaam Vaseline). In de loop der jaren heeft minerale olie een slechte naam gekregen omdat men het direct koppelt aan aardolie. Maar, is het echt zo slecht als men claimt? En is het waar dat je lippen verslaafd raken aan lippenbalsems met minerale olie? Ik heb dit artikel geschreven met behulp van het artikel ‘Minerale Olie’ van mijn goede vriendin Caroline.
Paraffine/Petroleum Jelly
Het grote verschil tussen deze soorten minerale olie is dat paraffine vloeibaar is en petroleum jelly niet. De naam ‘jelly’ zegt het al, het is een vettige zalfachtige substantie. Paraffinum ontstaat als bijproduct van het destillatieproces waarbij petroleum wordt omgezet in gasbenzine. Petroleum jelly ontstaat als bijproduct tijdens het boren, waarbij er een kleverig materiaal op de olieboor en boortorens wordt gevormd. Deze bijproducten zijn onzuiver en ‘raw’, maar worden geraffineerd en gezuiverd zodat het veilig voor cosmetische doeleinden kan worden gebruikt. Het is een gek idee om bijproducten van aardolie op je huid te smeren, maar voordat dit mogelijk is moet zowel paraffine als petroleum jelly aan allerlei testen voldoen wil het de cosmetische kwaliteitskeuring doorkomen. Even ter vergelijking: ongezuiverde en ongeraffineerde jojoba olie is wél plantaardig en natuurlijk, maar dit wil je absoluut niet op je lichaam smeren. Het is zelfs toxisch en daardoor dus erg gevaarlijk. Om deze reden wordt ook jojoba olie gezuiverd zodat het hierna veilig als cosmetisch ingredient gebruikt kan worden.
Minerale olie verstopt de huid?
Minerale olie is occlusief zoals dat heet, dit betekent dat de olie je huid afsluit door een haast ondoordringbare barrière te vormen. Hierdoor zou je denken dat het een comedogene (= porie-verstoppende) werking heeft, maar dit blijkt uit de laatste onderzoeken niet zo te zijn. Minerale olie is daarom geen oorzaak van acné, iets wat wel veel wordt beweerd. Omdat ik weet dat velen van jullie zweren bij de mening van Jetske Ultee volgt hier een quote van haar blog:
“Petrolatum (vaseline) - Een sterk vochtherstellende stof. Producten met petrolatum voelen vet aan. Dit ingrediënt zal dan ook niet snel in wat luxere crèmes zitten. Toch kan een nachtje vaseline op het gezicht wonderen doen bij een extreem droge huid. De kans op allergische reacties is heel klein en het is zeer geschikt voor de zeer droge en gevoelige huid.
Minerale oliën - Net als petrolatum zijn (andere) minerale oliën sterk vochtvasthoudend, maar minder vet. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht veroorzaken minerale oliën geen acne en is de kans op allergische reacties minimaal.”
Maar raken je lippen dan verslaafd aan lippenbalsem wanneer de balsem uit minerale olie bestaat? Mogelijk. Als je pure minerale olie op je lippen zou smeren worden je lippen inderdaad zodanig afgedekt dat de celdeling uiteindelijk wordt vertraagd of stilgelegd. Wel is het zo dat de meeste lippenbalsems slechts deels bestaan uit minerale olie waardoor de lippenbalsem dus ook slechts deels occlusief is. Wanneer je lippen erg droog zijn (gebarsten, velletjes, je kent het wel) kunnen ze juist veel baat hebben bij zulke vette balsems. Door er een laagje overheen te leggen voorkom je vochtverlies waardoor je lippen binnen no-time weer geheeld zullen zijn. Zijn je lippen echter weer geheeld dan doe je er waarschijnlijk beter aan om over te stappen op een lippenbalsem die deels in je lippen trekt, om de ‘verslaving’ te voorkomen.
Natuurlijk = beter?
In de comments las ik dat veel lezeressen natuurlijke lippenbalsems gebruikten om lippenbalsem verslaving tegen te gaan/te voorkomen, maar is natuurlijk dan altijd beter? Het antwoord is simpelweg: nee. Dit wil de marketingwereld ons natuurlijk wel laten denken, dus het is niet zo gek dat dit idee nu eenmaal in onze hoofden zijn geprent. Ook lippenbalsems met lanoline (wolvet, afkomstig van schapenvacht) cacaoboter of wasssoorten zoals bijenwas en plantaardige carnaubawas leggen een haast ondoordringbaar laagje over onze lippen heen en hebben in feite dezelfde werking als minerale olie. Alleen omdat het natuurlijk is denken wij dat dit niet voor een lippenbalsemverslaving kan zorgen, maar dit is helaas een foutieve gedachte.
Jeetje, wat moeten we dan op onze lippen smeren? Wat blijft er nog over? Het beste is om een formule te gebruiken die semi-occlusief is, semi-afsluitend dus, en met ingrediënten die niet alleen als laagje op de lippen liggen maar ook deels kunnen intrekken. Een mengsel van minerale olie, glycerine (trekt vocht aan van buitenaf) en bijvoorbeeld kokosnootolie zou een goede combinatie kunnen zijn. Ook schijnt sheabutter deels in te trekken dus dit is ook een fijn ingredient voor lippenbalsem.
Dus minerale olie is niet kankerverwekkend?
Cosmetische minerale olie is niet kankerverwekkend. Alle studies die aangehaald worden waarin dat wel staat vermeld zijn gebaseerd op gebruik van ongeraffineerde en ongezuiverde vormen van deze olie, en die is absoluut niet te vergelijken met geraffineerde en gezuiverde minerale olie die gebruikt wordt in de cosmeticaindustrie en in onze lippenbalsems. Sterker nog, uit vele onderzoeken is zelfs gebleken dat cosmetische minerale olie een van de minst irriterende stoffen is die in cosmetische producten gebruikt wordt. Het dringt de huid niet binnen waardoor het inderdaad weinig schade kan aanrichten. Daarbij is vaseline een veelgebruikt smeerseltje in de geneeskunde, juist omdat het zo’n neutraal en veilig smeerseltje is wat de huid goed beschermd. Enne, het hoofdingrediënt van Zwitsal’s beroemde babyolie bestaat uit minerale olie. Als dit goedje kankerverwekkend zou zijn dan zouden wij daar onze babies toch niet al jaren mee blijven insmeren? Think about it!
Waarom heet het eigenlijk minerale olie?
Tja, dat is inderdaad een beetje vreemd, aangezien er geen mineralen in deze olie zitten. Met de term ‘mineraal’ doelt men waarschijnlijk op het feit dat deze olie noch dierlijk noch plantaardig is. In feite is dit ook onjuist, want aardolie wordt in feite gevormd uit oorspronkelijk dierlijk materiaal.
En hoe zit het met andere lipproducten?
Op de vraag of lippenstift en lipgloss ook bijdraagt aan een lippenbalsem-verslaving moet ik het antwoord schuldig blijven, ik durf daar geen concrete uitspraken over te doen. Vaak bevatten deze lipproducten aanzienlijk minder occlusieve ingrediënten en vaak meer oliën en moisturizers vergeleken bij lippenbalsem, maar aan de andere kant valt het sneller op wanneer je lippenstift/lipgloss vervaagt waardoor je sneller geneigd bent om het gedurende de dag continue bij te werken. Misschien is er een bezoeker die 24/7 lippenstift draagt en last heeft van droge lippen wanneer ze hiermee stopt, bijvoorbeeld in haar vakantie? Als er zulke ervaringen zijn dan hoor ik het graag, want nu ben ik ook wel benieuwd.
Conclusie
Zijn je lippen kapot, droog en bevatten ze kloofjes tot bloedens toe? Dan is er echt niets mis mee om je lippen lekker dik in te vetten met een ondoordringbare laag minerale olie (vaseline of vaseline-based lippenbalsems) tot ze hersteld zijn. Mijn persoonlijke favoriet is de Eigh Hour lip balm van Elizabeth Arden. Zijn ze hersteld en heb je aanleg voor droge lippen (zeker wanneer het kouder begint te worden) dan is het raadzaam om een semi-occlusieve lippenbalsem te gebruiken, dus een balsem met een mengsel van zowel occlusieve ingrediënten gemengd met ingrediënten die (deels) in je lippen trekken (de meeste plantaardige oliën, kokosnootolie, sheabutter). Probeer het aanbrengen te beperken tot maximaal 3 keer per dag. Hebben je lippen eigenlijk nergens last van dan hoef je in principe geen lippenbalsem te smeren, maar heb je af en toe een ‘droog’ momentje dan raad ik je aan om pure kokosnootolie te smeren. Je hebt maar een piepklein beetje nodig, het ruikt lekker tropisch en het trekt in je lippen waardoor ze meteen supersoft aanvoelen.
De lippenbalsem-verslaving zit ‘em deels in het continue compleet afsluiten van de lippen door overmatig gebruik van (semi)occlusieve lippenbalsem, maar het zit ‘em ook vooral tussen de oren. Gestresst raken wanneer je geen lippenbalsem bij je hebt, lippenbalsem meerdere malen per dag of zelfs per uur aanbrengen… it just ain’t right. Lippenbalsem smeren is prima, maar probeer het te beperken en let goed op de ingrediëntenlijst. En onthoud, ook 100% natuurlijke lippenbalsem sluit (deels) af en kan je dus eigenlijk niet onbeperkt op je lippen aanbrengen. Het verschilt natuurlijk per persoon, maar houd het in elk geval wel in gedachten.
Ik hoop dat jullie door dit artikel beter geïnformeerd zijn en hierdoor minder huiverig zijn geworden voor het ingredient ‘minerale olie’. Ook hoop ik dat de meeste vragen die jullie stelden bij het artikel over lippenbalsemverslaving inmiddels zijn beantwoord. Zo niet, dan staat er hieronder een lijst met bronnen waar je nog veel meer gedetailleerde informatie kunt vinden betreffende minerale olie.
Aanraders om te lezen/bronnen:
- http://www.cosmeticscop.com/skin-care-facts-mineral-oil-safety-nonirritating-moisturizer.aspx
- http://www.cosmeticsdesign.com/Formulation-Science/Mineral-oil-will-not-cause-skin-outbreaks-report-claims
- http://www.cosmeticsinfo.org/ingredient_details.php?ingredient_id=922
- http://futurederm.wordpress.com/2007/12/21/is-mineral-oil-really-bad-for-your-skin/
- http://www.medicalnewstoday.com/articles/25025.php
- http://www.gaiaresearch.co.za/mineralvsplantoil.html
- http://dl.dropbox.com/u/1020026/mineral%20oil%20%26%20comedogenicity.pdf
- http://www.beautyjournaal.nl/2009/11/bestaat-paraffine-verslaving-van-de-huid-echt/
- http://jetskeultee.nl/2011/07/08/een-vochtarme-huid-en-hydraterende-stoffen/
Mochten er toch nog vragen zijn stel ze dan gerust en dan zal ik mijn best doen om ze voor jullie te beantwoorden.
Until next time,
Serena Verbon
(7345)

sep 12, 2012 @ 04:21:10
Wow, dat is heel erg veel informatie en super interressant!
sep 12, 2012 @ 04:40:35
Genoeg stof tot nadenken dus! Ik smeer eigenlijk altijd wel iets op mijn lippen moet ik toegeven…
sep 12, 2012 @ 06:23:05
Heel interessant om te lezen! Het was voor mij ook altijd een beetje een raadsel maar nu is het allemaal duidelijk geowrden :P
sep 12, 2012 @ 06:40:14
Super artikel!
Achja ik smeer mijn lippen alleen in als het nodig is =)!
sep 12, 2012 @ 06:49:52
Ontzettend interessant artikel zeg! Dankjewel Serena. (:
sep 12, 2012 @ 06:56:55
Interessant stuk! Het is nog zo vroeg op de ochtend en ik moet al deze informatie nog een beetje verwerken volgens mij, haha. Maar leuk om te lezen. Ik smeek niet zo vaak iets op mijn lippen vaak alleen als het droog is en dan is het vaak een lipbalsem. Een lipgloss-verslaving heb ik echter nog nooit van gehoord ik vraag me ook af of dat bestaat. Ben benieuwd of er iemand ervaring heeft…
sep 12, 2012 @ 06:58:11
Wauw, goed stuk! Bijzonder zeg, dat ‘minerale olie’ toch helemaal niet zo slecht blijkt te zijn… Je weet tegenwoordig ook niet meer wat je moet geloven, elke site/blog/krant schrijft er iets over en allemaal hebben ze een andere versie.
sep 12, 2012 @ 07:02:34
M’n vragen zijn beantwoord! Interessant!
sep 12, 2012 @ 07:07:52
Mijn lieve Indische oma gebruikte elke avond voor het slapen gaan vaseline op haar gezicht, een week voordat ze kwam te overlijden verschenen er pas rimpels op haar huid. Ze is ook niet overleden door kanker. Helaas werkt het beauty trucje van mijn oma niet op mijn huid. Maar wow, wat had mijn oma een mooie huid :))
Dus zo slecht is dat spul niet;)
sep 12, 2012 @ 07:10:14
Wow! Zeer interessant! Ik heb inderdaad vaak droge lippen, meestal voed ik ze dan met een lipgloss of butter.. wel raar dat het eigenlijk blijkt dat cosmetische minerale oliën niet slecht zijn! Ik heb gelukkig kokosnoot olie, dus dat zit wel goed!
sep 12, 2012 @ 07:19:58
To be honest; normaal lees ik dit soort artikelen niet, maar ik vond het dit keer erg interessant. Ik had er eerlijk gezegd niet zo een vrees voor omdat ik wist dat het in de zwitsal olie zat en zoals jij al zei; als het iets ziekendverwekkend was, hadden we onze kinderen daar inderdaad niet mee ingesmeerd.
Ik heb de Eigh Hour lip balm van Elizabeth Arden in een soort blikje, hij is inderdaad erg fijn,
sep 12, 2012 @ 07:20:54
Weer veel info idd. Ik gebruik lekker wat ik altijd gebruik: Rosebud Salve elke avond weer. Krijg je zo’n zachte lippen van. Heerlijk.
sep 12, 2012 @ 07:49:43
Wat een handig artikel!
sep 12, 2012 @ 07:50:49
Fijn om te lezen, heel interessant!
sep 12, 2012 @ 07:51:08
Wauw wat een interessant artikel :D Fijn!
sep 12, 2012 @ 07:53:51
Leuk om te lezen! Ik kocht een tijdje geleden een tinnetje Vaseline voor m’n lippen en een vriendin’s reactie was meteen ‘bah, dat wil ke toch niet op je lippen smeren, dat is een product dat van benzine/petroleum gemaakt wordt!’ ik dacht ‘Wuud?!’ en heb t ding aan de kant laten liggen :/ maar dat is dus perfect prima om te gebruiken als je droge lippen hebt? Want dan haal ik m weer uit de lade voor wanneer het kouder wordt ^^
sep 12, 2012 @ 08:14:46
Dit is waarom ik beautylab de beste blog vind! Dit comment vak verspringt trouwens voortdurend op mijn iphone :(
sep 12, 2012 @ 08:19:49
Interessant zeg..!
X
sep 12, 2012 @ 08:27:02
Jeej weer een interessant artikel! Ga het vanmiddag maar lezen, want heb er nu geen tijd voor :c
sep 12, 2012 @ 08:33:02
Supergoed artikel, bedankt!!
sep 12, 2012 @ 08:41:52
Ik ben echt blij met deze informatieve artikelen, alles is nu veel duidelijker :)
sep 12, 2012 @ 08:56:26
Super intresant!!! Dank je wel
sep 12, 2012 @ 09:06:22
Serieus handige stukjes dit, wist namelijk niet dat lippenbalsem zo werkte. En dat Vaseline van aardolie kwam! Beauty met inhoud, goed zo!
sep 12, 2012 @ 09:07:10
Duidelijk uitgelegd, complimenten!
sep 12, 2012 @ 09:10:18
kokosolie ruikt lekker tropisch…?
Ik beb groot fan van kokosolie, gebruik het voor vanalles, maar lekker ruiken doet het niet.
pure kokosolie heeft een ontzettend muffe lucht, als het lekker ruikt heb je zekerweten geen pure kokosolie.
sep 12, 2012 @ 09:22:41
Die heb ik zeker weten wel hoor! Een grote pot extra virgin coconut oil van De Tuinen. Met een subtiele verse kokosnootgeur, ik vind het erg lekker. Misschien vindt jij het muf. Geuren verschillen ;-)
sep 12, 2012 @ 11:52:59
de kokosolie van de toko is geurloos (of als je met veel aandacht ruikt muf mischien??)
sep 12, 2012 @ 12:29:57
Dat is geraffineerde kokosvet om mee te bakken voornamelijk, maar bij De Tuinen kan je virgin coconut oil kopen en die ruikt zalig!
sep 13, 2012 @ 22:20:57
zeker weten ik vind het ook heelrijk ruiken, niet muf maar ook niet mega kokos-achtig ala Bounty reep, gewoon mild en lekker.. :-)
sep 12, 2012 @ 09:11:45
“want aardolie wordt in feite gevormd uit oorspronkelijk dierlijk materiaal”
En plantaardig materiaal. Alle organisch materiaal van miljoenen jaren geleden eigenlijk.
sep 12, 2012 @ 09:12:38
Goed & interessant artikel, zeg!! Ik wist wel dat minerale olie niet echt slecht voor je huid was, ik gebruik zelf vaak producten met minerale olie, omdat die inderdaad niet irriteren.Maar ik wist niet hoe dat nou precies met lippenbalsem en verslaving enzo. Ik gebruik nu vaak vaseline met aloë-vera uit zo’n blikje, maar misschien moet ik dan maar eens opzoek naar een lippenbalsem met kokosolie en glycerine. Bedankt voor de duidelijke uitleg! :)
sep 12, 2012 @ 09:13:36
Wat een interessant artikel, ik weet soms echt niet meer wat wat is, en wat nu wel afsluit en weer niet en welk product wat doet, en ga zo maar door..
Heel fijn dat je zoveel moeite hebt gestoken in het uitpluizen van info(wat je eigenlijk altijd wel doet:-)) Dus Serena: Toppie!!
sep 12, 2012 @ 09:16:02
Geweldig! Met dit soort verhalen onderscheid je je echt van de rest van de beautybloggers. Heerlijk, een beetje mythbusten en beroep doen op het gezonde verstand van mensen die het natuurlijk is beter geloof prediken. Ik ben er fan van.
Enne, met jouw lab-kennis geloof ik jou net zo snel als Jetske Ultee hoor!
sep 12, 2012 @ 09:17:55
Interessant hoor, en ja ik denk ook altijd maar zo, is een product echt super schadelijk dan ligt het echt niet in de winkels hoor!
sep 12, 2012 @ 09:18:01
Dit was heel interessant en heeft al mijn vragen beantwoord. Bedankt!
sep 12, 2012 @ 09:19:05
precies het artikel dat ik nodig had, ik snapte er onderhand niets meer van.. :)
sep 12, 2012 @ 09:19:29
Interressant artikel!
sep 12, 2012 @ 09:25:24
Fijn, wat een lekker uitgebreid en informatief artikel! Ben weer een stuk wijzer geworden :)
sep 12, 2012 @ 09:28:02
Ik heb/had echt een lippenbalsem/lipgloss verslaving. Het begon een paar jaar geleden met blistex..ik bleef het om de 20 minuten smeren(!!). Nu heb ik alle blistex potjes weggegooid en smeer ik balsem met kleur (Clinique chubby sticks, lipsmackers) en lipgloss van Too Faced..hopelijk beter dan Med Plus van Blistex.
sep 12, 2012 @ 09:38:09
Interessant artikel zeg! Een hoop informatie :) Echt fijn dat je ook zulke informatieve stukken op je blog plaatst, zo leren wij als bezoekers een hoop over beauty :)
sep 12, 2012 @ 09:59:51
super interessant artikel!
sep 12, 2012 @ 09:59:54
Fijn dat je er nog een beter artikel achteraan hebt geplakt :)
Nog één dingetje, kokosolie/vet ruikt niet tropisch. Het ruikt eigenlijk naar niets, want er is geen kokos parfum aan toegevoegd.
sep 12, 2012 @ 10:08:40
Echte ongeraffineerde kokosolie/vet ruikt wel degelijk naar Kokos, precies zoals Bounty ruikt. Dat is de puur natuur geur.
sep 12, 2012 @ 10:00:09
Wie wat een goed stuk. Ik heb hem tweemaal moeten lezen om hem goed te begrijpen. Super dat je de tijd en moeite neemt om zulk degelijk onderzoek te doen naar een onderwerp en in begrijpelijk Nederlands opschrijft.
sep 12, 2012 @ 10:09:30
Ha fijn, eindelijk een artikel op een beautyblog dat de echte dingen zegt. Mijn twee dochters hebben allebei exceem, mijn man ook, en ze smeren met (witte) vaseline. Dat helpt als een tierelier, dus dan kan het toch niet alleen maar slecht zijn?
sep 12, 2012 @ 13:53:33
Ik gebruik(te) het ook op eczeemplekken, het werkte supergoed inderdaad :)
sep 12, 2012 @ 10:15:25
Wat een goed artikel! Fijn dat je minerale olie redt van de slechte naam. Het is zo jammer dat sommige blogs er zo negatief over zijn zonder echt research te hebben gedaan naar waarom.
De molecuul ervan is te groot om je porien te verstoppen, dus puistjes zal je er niet snel van krijgen. Natuurlijk kan iedereen overal puistjes van krijgen, dat verschilt heel erg per persoon, maar minerale olie heeft er niet meer kans op dan andere ingredienten.
Zelf krijg ik mega snel verstopte porien van de meeste dingen die ik op mijn gezicht smeer, maar niet van vaseline. Af en toe gebruik ik dat als nachtcreme en de volgende dag is mijn huid heerlijk zacht.
Verder vind ik het een wondermiddel om wondjes te helen. Niets heelt dat zo snel bij mij als vaseline! Ik doe dat sinds ze dat een keer op een grote wond bij mij gebruikte in het ziekenhuis. Ik wist niet dat het zo goed daarvoor was. Maar nu ik dat weet wil ik niet anders meer.
sep 12, 2012 @ 10:15:49
Heel erg interessant om te lezen. Ik gebruik ook altijd lippenbalsem, als ik dit twee dagen niet doe krijg ik al barstjes in mijn lippen. Dus ook ik blijf maar smeren en smeren. Verslaafd dus eigenlijk.
sep 12, 2012 @ 10:16:56
Fijn dat je het even op deze manier uitgebreid uitlegt! Ik heb heel wat geleerd op deze vroege morgen!
sep 12, 2012 @ 10:26:53
Ik vind het zo awesome dat je echt tijd in je artikelen steekt! Ik ben weer echt ingeprent met informatie die ik anders misschien voorbij had gelezen of door was gescrolled!
Ik heb best vaak last van gescheurde mondhoeken, dus alleen die smeer ik in en als ze al een beetje dicht groeien stop ik. In de winter ben ik wel ziekelijk verslaafd. Ik heb dan altijd zo’n hevige rode rand om mijn lippen die kapot is. Laat het zonnetje nog maar even blijven hoor ! :D
sep 12, 2012 @ 10:40:14
Heel interessant artikel om te lezen en ook duidelijk uitgelegd. Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken naar kokosolie, want hoor steeds meer dingen die je daarmee kan doen.
sep 12, 2012 @ 10:40:23
Ik hou van dit soort artikelen!
zoooo interessant!
sep 12, 2012 @ 10:42:43
Ik had een paar jaar geleden last van heftig, cystic acne. Van die onderhuidse, pijnlijke knoeperds.
Ik ontweek producten met minerale olie omdat het oh zo slecht zou zijn voor acne huidjes.
Toen heb ik me toch over laten halen om embryolisse te gebruiken. Zit een heleboel minerale olie in. En guess what, mijn acne is toen langzaamaan weggegaan.
Dus ik gebruik met veel plezier, elke dag, al 2 jaar mijn creme met minerale olie ^_^
sep 12, 2012 @ 10:47:59
fijn dat je niet alleen revieuws schrijft , maar ook degelijke info geeft over ingrediënten.
sep 12, 2012 @ 10:52:37
Wat een goed en interessant artikel! Ik snapte niks van mineralie olie maar nu snap ik het allemaal wat beter en is het een stuk duidelijker geworden voor me!
sep 12, 2012 @ 11:04:32
Bedankt! wat een geruststellend artikel is dit! Na alle negatieve informatie over minerale olieën, durf ik het nu wel weer met een gerust gevoel te gebruiken! Thanks!
x Simone
sep 12, 2012 @ 11:09:16
Geweldig artikel Serena! Onwijs leuk dat je hier aandacht aan besteed!
sep 12, 2012 @ 11:14:55
goede opbouw, goede vragen, goed beschreven Serena! TOP!
sep 12, 2012 @ 11:16:49
Wowww, je hebt jezelf weer overtroffen! Heel goed artikel wat flink wat dingen verduidelijkt :D
sep 12, 2012 @ 11:18:28
Ik wil trouwens wel graag nog iets zeggen over natuurlijke lipbalms: het is bekend dat vrouwen in hun leven ongeveer 3,5 kilo lippenstift ‘opeten.’ Het lijkt me in die zin dus wel beter om dan een natuurlijke variant te gebruiken…
sep 12, 2012 @ 11:25:03
Heel goed artikel, toch weer wat geleerd over natuurlijke lippenbalsems :) top! Ik gebruik het zelf niet zo heel veel, alleen als ik echt droge lippen heb.
ik moet trouwens zeggen dat de lippenbalsems van Yes To Carrots op basis van kokosnootolie zijn, en ook shea boter zit erbij in. In ieder geval de Citrus en Mint variant. Wel zit er als derde ingrediënt bijenwas bij in, dus waarschijnlijk blijft het wel semi-occlusief in een bepaalde mate. Toch klinkt me dat beter in de oren dan de meeste andere lippenbalsems..
sep 12, 2012 @ 11:25:06
Goed artikel!
Oh ja, ik draag dus 24/7 rode lipstick en als ik dat eens een enkel keertje niet doe MOET ik wel een balsem gebruiken om mijn lippen zacht te houden.
sep 12, 2012 @ 11:27:23
Bedankt voor deze leuke en interessante post. Dit soort dingen maken jou en Beautylab zo anders dan andere blogs. Leuk! :D
Ik gebruik veel lippenstift, maar voordat ik dit op breng smeer ik mijn lippen eerst in met wat lipbalsem omdat mijn lippen dan gladder zijn. Dus ik kan niet echt antwoord geven op de vraag of lipstick verslavend is, maar ik denk van niet. De meeste lipsticks zijn wel iets verzorgend, zeker als ze een beetje creamy zijn.
sep 12, 2012 @ 11:29:06
Fijn artikel! Heel goed uitgelegd allemaal! Ik heb die balsem van Elizabeth Arden, helaas zat deze in mijn broekzak toen ik laatst op een warme dag ging golfen. Ik deed ‘m op en toen brak die… heb ik ‘m in de vriezer gestopt, maar helaas. Ik gebruik ‘m nog wel maar vind het wel jammer dat ie nu lastiger is om te gebruiken door de breuk. Het smaakje is ook best apart maar ik merk dat het wel erg helpt qua verzorging. Dus hij zal goed van pas komen komende winter.
sep 12, 2012 @ 11:42:38
en omsmelten in een tinnetje, dat een idee?
sep 12, 2012 @ 11:38:52
Goed artikel !
sep 12, 2012 @ 11:43:57
Goed artikel, en ik ben iemand die minerale olie vermijd waar mogelijk :D Ik gebruik het zelf niet, maar niet omdat ik denk dat minerale olie per definitie slecht is. Veel mensen met exceem of een huidaandoening gebruiken natuurlijk ook producten met minerale olie erin en voor hun werkt het. Ik gebruik het zelf liever niet omdat ik liever iets gebruik wat mijn huid/lippen echt voedt, ook op de lange termijn, en dan kan je beter voor een natuurlijke lipbalsem gaan (in mijn mening).
De lipbalsem die ik nu gebruik heeft als basis ingrediënt kokosnoot olie en hij werkt zo goed dat ik hem nog maar 1/2 keer per dag hoef te gebruiken, mijn lippen blijven eindelijk urenlang zacht =)
sep 12, 2012 @ 12:38:17
Dit vind ik een heel goede reactie :) Voor mensen met echt huidproblemen zoals brandwonden en eczeem kan vaseline / minerale olie een echte uitkomst zijn. Toch gebruik ik het zelf niet.
sep 12, 2012 @ 13:46:12
Mee eens! Ik heb zelf als kind GIGA eczeem gehad en naast natuurlijke olieen en vetten gebruikte ik ook de vaseline zalf van de dokter. Als je huid zo mega schraal en kapot gekrapt is dan helpt alleen vaseline om je huid soepel te houden juist door de afsluitende eigenschappen. Daarnaast gebruikte ik de natuurlijke vetten om mijn huid te voeden, want dat doet minerale olie dan weer niet.
De opzet van het artikel is goed, alleen heb ik wel een paar kanttekeningen. Je maakt een aantal suggestieve opmerkingen in je artikel die eigenlijk haaks staan op de vele feitelijke informatie die je geeft en die niet helemaal compleet zijn.
Je hebt volledig gelijk als je zegt dat natuurlijk niet per definitie zonder gevaar is. Alleen als je stelt “En onthoud, ook 100% natuurlijke lippenbalsem sluit (deels) af en kan je dus eigenlijk niet onbeperkt op je lippen aanbrengen” vind ik het zo jammer dat je dan niet nogmaals even benadrukt om welke ingredienten het gaat. Je scheert zo alle natuurlijke lippenbalsems over 1 kam, terwijl ipv in termen als natuurlijk of chemisch te denken, mensen er veel meer aan hebben als ze weten op welke ingredienten ze moeten letten. Zowel natuurlijk als synthetisch bestaan er goede ingredienten en ingredienten waar mee opgepast moet worden dus zowel synthetisch als natuurlijk is niet 100% goed of slecht..alles draait om de ingredienten.
Verder de opmerking “….maar is natuurlijk dan altijd beter? Het antwoord is simpelweg: nee. Dit wil de marketingwereld ons natuurlijk wel laten denken, dus het is niet zo gek dat dit idee nu eenmaal in onze hoofden zijn geprent” . Misschien ligt het aan mijn manier van interpreteren, maar ik interpreteer het als zijnde de “natuurlijke cosmetica marketing” die ons dit wil doen laten geloven.
Goed voorbeeldje van “greenwashing” want de marketingwereld die ons dit wil doen laten geloven zijn juist bedrijven als Unilever en Sara Lee waar miljarden in omgaan en die graag een graantje meepikken van de groene trend. Eerlijk waar, er gaat nog te weinig geld om in de ‘ groene cosmetica branche’ om mega campagnes te financieren die ons bepaalde ideeen kunnen inprenten.
Als laatste; je opmerking over Zwitsal…. een beetje verkeerde link leg je. Omdat het in babyproducten gebruikt wordt kan het toch niet slecht zijn?
Deze uitspraak matcht gewoon niet met het hele artikel. Je wil je lezers bewust maken, alert maken, informeren dat ze niet klakkeloos dingen aannemen en vervolgens zeg je… ow maar als het voor baby’s is bedoeld dan hoef je verder niet na te denken want dan zal het wel snor zitten.
Nogmaals de basis van je artikel is echt goed en informerend en ik moet zeggen dat je van alle grotere beautybloggers de best onderbouwde artikelen hebt (ik zit soms tenenkrommend andere blogs te lezen), alleen in dit artikel vind ik dat je hier en daar wat steekjes heb laten vallen.
Het is dus niet bedoeld als een aanval, maar meer als een tip om in een volgende artikel evt. op te letten.
Verder ga echt zo door, want je blog steekt er voor mij met kop en schouders boven de rest uit.
sep 22, 2012 @ 23:30:45
Helemaal mee eens! De opmerking “Als dit goedje kankerverwekkend zou zijn dan zouden wij daar onze babies toch niet al jaren mee blijven insmeren?” slaat echt HE LE MAAAAAL nergens op. Wat een dom non-argument. Waarom geven we onze kinderen dan tonnen producten met witte suikers etc?
Alsof Zwitsal geen gigantisch bedrijf is dat ideetjes in mensen hun hoofd prent – veel meer dan de groene/natuurlijke cosmeticabranche hoor….
sep 12, 2012 @ 11:46:00
Mooi artikel, en geruststellend!
sep 12, 2012 @ 12:36:21
Ik geloof er niet in. Minerale olie/vaseline heeft nog nooit iets voor mij gedaan, mijn lippen worden er nog droger van en ik krijg er wél puistjes van. Ik maak zelf lippenbalsem met bijenwas, amandelolie en sheaboter, deze ingrediënten verzorgen mijn lippen en andere droge plekjes ten minste echt goed. Daarnaast ben ik ook geen voorstander van aardolie in het algemeen. Ik vind dat we beter rustig aan doen met de natuurlijke bronnen.
sep 12, 2012 @ 12:44:12
Ik vind deze artikels super maar ook wel veel te lang om helemaal te lezen. Ik hou van zulke weetjes maar ik kan me er niet toe zetten om ze volledig door te lezen.
sep 12, 2012 @ 12:56:47
Wauw nice! Thnx for the info!!
Ik heb echt tonnen lipbalsems en -smeersels liggen, maar vergeet het vaak op te smeren, dus ik zit op zo’n drie a vier keer dag… Ik dacht altijd dat dat verkeerd/te weinig was, maar dat blijkt dus behoorlijk mee te vallen. Alleen nou nog de ingrediënten checken :O
sep 12, 2012 @ 13:01:30
Ik hou van jou science achtergrond zeg maar. Dit was echt heel veel informatie, maar super interessant om door te lezen! Props voor jou!
sep 12, 2012 @ 13:21:45
het lijkt me echt belangrijk maar twee keer lippenbalsem op te doen, dat alleen alss je droge lippen hebt.
sep 12, 2012 @ 13:27:45
super goed artikel
sep 12, 2012 @ 13:28:18
Ik smeer mijn lippen ook constant in en ja dat is inderdaad slecht, maar zolang het geen ernstige gevolgen heeft dan maakt het mij niet uit hoor!
sep 12, 2012 @ 13:39:08
Fijn dat dit ook weer opgehelderd is, want wat hebben mensen hier toch verkeerde ideeën over!
sep 12, 2012 @ 13:51:36
Heel leuk om ook eens de ‘wetenschappelijke’ kant van een product te zien, dit kom je niet vaak tegen! :)
sep 12, 2012 @ 13:55:15
Vaseline is gewoon onmisbaar. Ook als je iets ‘droog’ wilt houden. En waar het geweldig voor is: Op wintersport, als het heel koud en guur is, of je in een sneeuwstorm zit! Als je dan vaseline op je gezicht smeert, dan kan het niet ‘aanvriezen’ (frostbite).
sep 12, 2012 @ 15:07:47
Wat een goed en lekker duidelijk artikel, dankjewel. Zo leer ik elke keer weer een beetje extra van jou blog.
sep 12, 2012 @ 15:13:46
Bij mij gebeurt het vaak dat juist op een moment dat ik het niet wil mijn lippen ineens heel droog worden waarbij lippenbalsem meestal ook amper werkt. Het lijkt dus ook echt heel erg tussen je (of iig bij mij) oren te zitten.
sep 12, 2012 @ 15:44:56
ik probeer nu max 3 keer per dag te smeren en it’s so harddd! haha ik heb de hele dag droge lippen
sep 12, 2012 @ 16:39:35
Ik ben echt zwaar anti-vaseline… Als ik het op mijn lippen smeer gaat het jeuken en branden…. als ik het op mijn gezicht smeer, jeukt mijn hele gezicht en word het rood en puisterig….
Eight-hour-creme van Elizabeth Arden daarentegen is dan echt wonderspul voor je lippen.
sep 12, 2012 @ 17:50:36
Dat is gek. Want het hoofdingredient van eight hour cream is… je raad het al. Vaseline (60%), lanoline en minerale olie.
sep 12, 2012 @ 16:44:05
Wow, interessant om te lezen! Ik had wel begrepen dat minerale olie niet goed was WANT het sloot je huid af, maar wat dáár dan precies zo slecht aan was was me niet helemaal duidelijk. Blijkt het dus helemaal niet slecht te zijn. En gelukkig maar, want stiekem smeer ik best vaak ‘s avonds m’n extreem droge wangen in met vaseline, werkt gewoon fijn ^^
sep 12, 2012 @ 17:25:16
Kan je een diy lipbalm maken met kokosolie en sheabutter? Leuk artikel!
sep 12, 2012 @ 17:28:29
Ik vind het echt jammer dat deze olie nu overkomt als “de beste olie” terwijl ik er geen enkel positief effect van ondervind op mijn eigen lichaam! Dat moet je mij dan toch eens uitleggen!
Vroeger altijd afgevraagd waarom ik van een gezichtcreme voor de gemengde huid onderhuidse ontstekingen kreeg. Nu na al een aantal jaren bezig te zijn met ingredienten en betere cosmetica te gaan gebruiken nooit meer last van gehad. Ik weet nog zeer goed welke creme ik toen gebruikte en die bestond voornamelijk uit aardolie paraffine dus, nu ben ik die eens opnieuw gaan gebruiken en kreeg juist hetzelfde probleem als vroeger waar dat ik al erg lang geen last meer van had.
Ook bodylotion met minerale olie trekt niet in mijn huid terwijl bodylotion zonder minerale olie wel goed in mijn huid trekt!
Geef mij een willekeurige lippenbalsem om te gebruiken, neem de ingredientenlijst er af en na 1 dag te gebruiken kan ik zeggen of er minerale olie in zit! Vroeger moest ik om de 2 uur of zo lippenbalsem smeren. Nu gebruik ik lippenbalsems zonder die rotzooi en smeer ik lippenbalsem juist voor dat ik ga slapen en mijn lippen zijn de hele dag niet droog!
Hoe verklaar je dit!
sep 12, 2012 @ 17:44:04
Ik heb dit artikelen helemaal niet geschreven alsof minerale olie de beste olie is, waar claim ik dat dan? Ik ben het alleen niet eens met de slechte naam die deze olie heeft gekregen, omdat er veel mensen zijn die juist wel baat hebben bij minerale olie.
sep 12, 2012 @ 17:41:01
Ik heb ook heel erg last van droge lippen ik heb alles geprobeerd en ik denk dat de oorzaak van mijn droge lippen is dat ik vroeger te vaak lipgloss en lipbalsem op deed.DUS AF EN TOE
mAG MAaR NIET tEvEEL. Ik heb een zalfje gekregen voor mn lippen van de dokter zalf heet.
: lanettecreme werkt wel een heel klein beetje maar ik gebruik ook kokosolie soms maar da maakt mijn lippen droger,serena weet je hoe dat komt?he t beste wat tot nu toe voor me werkt iss af en toe schrubbben
sep 12, 2012 @ 18:37:40
Ik ken lanette creme, Dr jetske Ultee maakt hier veel reclame over op haar site maar ook deze is op basis van minerale olie.
Coco’s olie is niet een zeer vette olie en daarom misschien minder geschikt om dit ter vervanging van lippenbalsem te gebruiken. Ik gebruik deze olie soms op droge plekken maar voor mijn lippen vind ik hem minder geschikt. De beste plantaarige olie voor zeer droge en gebarsten lippen is olijf olie. Smeer deze bijvoorbeeld in de avond op je lippen en voel het verschil in de ochtend. Deze olie gaat je lippen echt goed voeden en verzorgen en ook tegelijk herstellen.
Je zou je lippen ook met honing kunnen scrubben.
sep 12, 2012 @ 17:58:37
Interessant!!!
sep 12, 2012 @ 18:32:38
https://www.heelnatuurlijk.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=49
sep 12, 2012 @ 18:57:39
Zie je, dat bedoel ik dus! ;-)
sep 13, 2012 @ 17:12:05
Door deze site heb ik zo veel bijgeleerd en ziet mijn huid er beter uit dan ooit! Ook heb ik geen allergische reacties meer gehad! Veel dingen die hier op staan zijn ook wetenschappelijk bewezen dat ze gevaarlijk zijn zoals parfum in cosmetica. Minerale olie is misschien minder gevaarlijk maar het veranderd mijn huid wel echt negatief met bultjes, puistjes, onderhuidse ontstekingen,…
sep 12, 2012 @ 19:09:07
Super interessant artikel! Ik hou van artikels over Ingrediënten! Ik zou het dan ook zeker leuk vinden als je vaker nog meer over ingredienten die veel in producten voorkomen plaatst. Vooral in haarproducten eigenlijk ;) xxx
sep 12, 2012 @ 19:39:17
Heel interessant :D x
sep 12, 2012 @ 21:14:14
Ik heb in een boek over de cosmetica-industrie gelezen dat het wel kankerverwekkend is… dus ik gebruik het liever niet
sep 12, 2012 @ 22:14:41
Beautylab is het beste beautyblog.
sep 12, 2012 @ 22:36:56
Kijk, dit is waarom BL mijn favoriete blog is. Ik krijg vaak kriebels van de onjuistheden op populaire blogs, en soms kan ik er zelfs boos om worden. Dit is weer zo’n goed artikel wat een hoop helder maakt.
sep 12, 2012 @ 22:42:31
het verslavend stofje in lippnbalsem is juist parrafine?
sep 13, 2012 @ 17:18:17
Volgens mij alle soorten minerale olie zoals paraffine, paraffinium liquidum, mineral oil, cera microcristallina, petrolutum,…
sep 12, 2012 @ 23:52:38
Hoi Serena, ik gebruik zelf ongeraffineerde jojoba olie voor mijn gezicht met veel liefde:), maar deze is dus toxisch voor mijn huid? Ik heb dit geprobeerd op te zoeken op het internet, maar ik vind hier niks over. (Alleen dan op de blog van Caroline) Zou je mss hier meer over kunnen vertellen?
sep 13, 2012 @ 23:10:32
Die olie die jij gebruikt is juist beter omdat deze zo min mogelijk bewerkt is, deze heeft meer vitaminen en mineralen die goed zijn voor de huid en zal waarschijnlijk ook duurder zijn dan gewone jojoba olie.
In de allerpuurste vorm is de olie niet irriterend en ook niet giftig.
http://www.jojobaolie.com/zo-wordt-jojoba-olie-gemaakt/
sep 14, 2012 @ 13:01:26
Precies daar ben ik het dus mee eens, want ik heb er zelf veel research voor gedaan! Vandaar dat ik de bron graag zou willen weten waar staat dat het toxisch is voor de huid (:
sep 14, 2012 @ 18:34:57
Heb zelf ook even gezocht op internet en kan ook nergens vinden waar staat dat jojoba olie zogezegd giftig zou zijn. Ik vind het echt jammer dat ze er geen bron heeft bij gezet!
sep 14, 2012 @ 22:55:35
Yup!;)
sep 13, 2012 @ 01:18:20
OMG! Hallo, mijn naam is Thea en ik heb een lipbalsem verslaving!
Ik heb last van zeer droge lippen ( ook in de zomer) en vlgs mij heb ik alle drogisterij lipbalsem geprobeerd.
Ik gebruik al ruim een jaar purol zalf en dat helpt even en 15-20 min later moet ik weer smeren!
En ja ik stress het dood als ik geen lipbalsem bij me heb. Mijn lippen zijn dan zo droog waardoor ik niet eens normaal kan praten of lachen!
Zeker een leuke artikel voor mij
sep 13, 2012 @ 17:16:16
OOk Purol heeft minerale olie! Probeer eens simpele olijf olie te gebruiken kan je gewoon in de keukenkast vinden. Doe dit in de avond, het kan wel zijn dat je lippen er wat moeten aan wennen (of afkikken) door de verslaving.
Een van de beste natuurlijke lippenbalsems vind ik die van Dr Alfred Vogel. Verder ben ik ook heel tevrden over de Bio lippenbalsem van Yves Rocher die zit in een tube. Momenteel gebruik ik die van de Aldi van Biocura die zijn ook allemaal vrij van minerale olie en die vind ik ook wel goed. Ik hoop dat dit je wat kan helpen!
sep 13, 2012 @ 08:14:14
Goed artikel en ik vind het prijzenswaardig dat je ook met wetenschappelijke onderbouwingen komt!
sep 13, 2012 @ 14:11:53
En wat zijn nu de lipproducten die dat gecombineerde wel en niet in lippen trekken.
8hour ? of ook nog anderen?
sep 13, 2012 @ 22:25:12
Ik smeer overdag eigenlijk alleen lippenstift en lipgloss, werkt prima en als ik geen zin heb ik kleur of ik heb droge lippen dan gebruik ik een lipbalm. Verder ‘s avonds vaak lipbalm of kokosolie, ook heb ik tepelklovencreme (lanoline) liggen voor extreme droge lippen omdat deze geen geur heeft. De combo is prima zo, weinig last van mijn lippen, oh en scrub ze regelmatig zachtjes. In de winter als het extreem koud is dan merk ik het wel en dan smeer ik gewoon net iets vaker lippenstift en gloss :-)
sep 14, 2012 @ 08:41:34
Het woord mineraal kan meerdere dingen betekenen, een ervan is dat het niet door recente processen van organismen gemaakte stoffen is. Amandelolie maak je van amandelen die nog maar net, zeg een week, ‘dood’ zijn, minerale olie maak je van de resten van dieren en planten die vele miljoenen jaren geleden dood gingen.
De occlusieve werking moet je overigens niet zien als een volledige afdekking (dat doe je eigenlijk alleen met een paraffine pakking of een erg dikke laag vaseline), als je 20-30% afdekking krijgt mag je allang blij zijn.
sep 15, 2012 @ 09:13:37
Wat een goed artikel, Serena!
Welke beautyingrediënten moet ik vermijden? | Beautylab.nl
jan 22, 2013 @ 14:42:32
[...] lezen over minerale olie? Check dan een ouder artikel van mij, Minerale Olie, waar ik dieper inga op dit beautyingrediënt (en [...]
feb 08, 2013 @ 15:14:44
Heel informatief, dankjewel.